Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Pere Bacardit Pintó
Fèlix Obradò Carriedo 
Jordi Joan Gómez Tomás 
Xavier Picañol Parraga 

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.
     

  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
     

  • RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
     

  • RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
     

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

Descripció


L'assignatura ANATOMIA HUMANA II es basa i amplia l'assignatura ANATOMIA HUMANA I amb els següents continguts: l'ensenyament del sistema músculesquelètic de l'extremitat inferior i la pelvis. I de la morfologia i funcionament dels sistemes: reproductor, cardiovascular i limfàtic. L’estudi dels sistemes REPRODUCTOR, CARDIOVASCULAR i LIMFÀTIC és necessari per abordar el pacient de forma holística, dons l'incorrecte funcionament dels diferents sistemes pot influenciar i/o relacionar-se amb desordres múscul-esquelètics.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 0. PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA.

  • Bibliografia.
  • Funcionament de l'assignatura.
  • Sistema d’avaluació.

Tema 1. SISTEMA MUSCULOESQUELETIC

  • Osteologia de la pelvis, maluc, cama i peu.
  • Artrologia de la pelvis, maluc, cama i peu.
  • Miologia de la pelvis, maluc, cama i peu.

Tema 2: SISTEMA REPRODUCTOR

  • Aparell genital femení.
  • Aparell genital masculí.

Tema 3: SISTEMA CARDIOVASCULAR.

  • La sang. Vasos: arteries i venes.
  • Configuració externa del cor.
  • Configuració interna del cor.
  • Irrigació i vascularització cardíaques.

Tema 4: SISTEMA LIMFÀTIC

  • Organització morfo-funcional del sistema limfàtic.
  • Xarxa de vasos limfàtics.
  • Òrgans limfàtics Primaris.
  • Òrgans limfàtics Secundaris.

Pràctica:

  • Palpació: Palpació anatòmica d'estructures relacionades amb el temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 8h 45min.
  • Seminari: Activitats grupals per aprofundir en els coneixements anatòmics del temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 8h 45min.

Sistema d'avaluació


 

Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1. Portafoli electrònic 10% 40%
SE2. Exposició oral 20% 50%
SE3. Exàmen 30% 60%
SE4. Autoevaluació 5% 30%
SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 5% 30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

 

Bibliografia


Bàsic

Netter, F.H. (2015) Atlas de Anatomia Humana (6a ed). Barcelona: Elseiver Masson.

Hall, J. E., Hall, M. E., & Guyton, A. C. (2021). Guyton and Hall textbook of Medical Physiology

Complementary

Diamond, M, et al. (2006) El Cerebro Humano. Libro de Trabajo. Barcelona. Editorial Ariel Neurociencia.

Fritsch, H. et al (2003). Atlas de Anatomía II. Órganos Internos. Ed. Omega. Barcelona.

Kapit, W, et al. (2004) Anatomia Libro de Trabajo. Barcelona Editorial Ariel Ciencias Médicas.

Purves D, Augustine G, Fitzpatrick D. Neuroscience. 5a edición. Madrid: Panamericana; 2016 p. 209-226.

Kahle, W, et al (2003). Atlas de Anatomía III. Sistema Nervioso. Ed. Omega. Barcelona