Que estàs buscant?
RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
RAE19 - Aplicarà mètodes i tècniques específiques que tinguin en compte les implicacions de l'ortopèdia en la fisioteràpia, tècniques terapèutiques reflecteixes, així com altres mètodes la seguretat i l'eficàcia dels quals estigui demostrada segons l'estat de desenvolupament de la ciència, en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
En aquesta assignatura s'abordaran les bases de la Fisioteràpia vestibular, camp d'actuació encara en desenvolupament al nostre país. Els alumnes coneixeran i comprendran l'anatomia i fisiologia del sistema vestibular, situat en l'oïda interna i element fonamental per a poder generar les reacciones posturals correctes d'estabilitat i equilibri. La revisió detallada de la fisiologia fonamentarà i facilitarà la comprensió de la proposta per a l'exploració en el pacient vertiginós o amb dèficit de l'estabilitat postural. Durant el desenvolupament pràctic de l'exploració clínica es revisaran els principals tests clínics de la funció vestibular. Així mateix, també es realitzaran proves clíniques específiques d'exploració vestibular com les maniobres d'Hamalgy, Head Shaking Test, Dix Hallpike i Mc Clure. D'una manera molt específica els alumnes aprendran a interpretar l'exploració amb la utilització de la videonistagmoscòpia, element fonamental en el diagnòstic per a poder detectar la presència d'un nistagme (signe sempre associat al vertigen que pateix el pacient). Es farà una revisió conceptual de les principals entitats clíniques com la malaltia de Meniere, la neuritis vestibular, la hipofunció vestibular, el neurinoma del nervi acústic, la migranya vestibular i el VPPB (vertigen posicional paroxismal benigne). Considerant les recomanacions de les principals guies internacionals de pràctica clínica s'abordarà el tractament de fisioteràpia en aquestes patologies i, més específicament, en el cas del VPPB, ja que representa la forma vertiginosa més prevalent en la població amb una elevada evidència científica de l'efectivitat de les maniobres de tractament utilitzades (maniobres d'Epley, Semont i Lempert). D'una manera pràctica els estudiants podran dissenyar programes d'intervenció dirigits a millorar la funció vestíbul-espinal comprenent d'una manera paral·lela els principis de l'estimulació vestibular rotatòria i l'estimulació optocinètica com a elements integrants del tractament de Fisioteràpia vestibular.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1. Anatomia i fisiologia del sistema vestibular.
Bases fisiològiques del control postural
Funcions del sistema vestibular
Anatomia i fisiologia del sistema vestibular
Tema 2. Fisiopatologia de les alteracions vestibulars centrals i perifèriques.
Semiologia clínica de la disfunció vestibular
Principals entitats clíniques
Tractament mèdic del pacient vertiginós
Tema 3. Proves diagnòstiques instrumentals a la patologia vestibular perifèrica
Exploració vestibular calòrica, videonistagmografia, vHIT i Vemps vestibulars)
Tema 4. Avaluació clínica del pacient vertiginós
Interrogatori clínic
Avaluació clínica de la funció oculomotora
Avaluació clínica de la funció vestíbul-espinal
Exploració del nistagme espontani i maniobres de provocació (Head Shaking Test, Dix Hallpike).
Interpretació clínica de la maniobra d'Hamalgyi o Head Thrust Test
Tests funcionals i escales d'avaluació del pacient amb alteracions de l'equilibri o vertigen.
Tema 5. Avaluació i tractament del pacient amb VPPB
Maniobres clíniques d'exploració del VPPB
Maniobres de reposicionament otolític
Tema 6. Bases i principio generals de la fisioteràpia vestibular
La compensació central
Principis de l'estimulació rotatòria
Principis del treball oculomotor i vestíbul-espinal
Principis de l'estimulació optocinètica
Aquesta assignatura podrà considerar en la proposta d'avaluació els següents indicadors detallats en la taula:
Sistemes d’avaluació |
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
SE1. Portafolis electrònic |
10% |
40% |
|
SE2. Exposició oral |
20% |
50% |
|
SE3. Examen |
30% |
60% |
|
SE4. Autoavaluació |
5% |
30% |
|
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació |
5% |
30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per a poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Assistència i Normes de conducta
L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Durant les pràctiques en classe els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges,braçalets, pendents llargs, etc.
Serà imprescindible complir amb una assistència no inferior al 80% de les hores per a poder aprovar l’assignatura. En cas d’incompliment d’aquesta norma, l’assignatura quedarà suspesa i s’haurà de torna a matricular en el curs acadèmic següent.
Jean-Pierre Sauvage. Vértigos: manual de diagnostico y rehabilitación, 2ª edición. Barcelona: Elsevier España; 2017.
Chays, A. Florant, E. Ulmer. Les vertiges, 2ª édition.Elsevier Masson SAS;2009.
Herdman, S.J, Clendaniel, R.A. Vestibular Rehabiliation, 4th Ed. Philadelphia: Davis Company; 2014.
Hassid, N. Hennaux, C. Van Nechel, C. La rééducation vestibulaire. Paris: Éditions Frison-Roche;2009.