Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Maria Del Carmen De La Torre Terrón
Itziar Martínez De Lagrán Zurbano 
Rafael Santísima Trinidad Martínez Poveda 

Idiomes d'impartició


  • Castellano

L'assignatura s'impartirà majoritàriament en castellà, però també en català.

Competències


Competències específiques
  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
     

  • RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
     

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
     

  • RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

  • RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
     

  • RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
     

  • RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en els àmbits de l'Atenció Primària, Especialitzada i de la Salut Laboral.
     

Descripció


L’assignatura de Patologia cardiorespiratòria està ubicada dins del Mòdul de formació específica en fisioteràpia, matèria 3: Fisioteràpia en especialitats clíniques. És una assignatura de formació obligatòria (4 ECTS).

L’assignatura comprèn l’estudi de les patologies més rellevants del sistema cardio-respiratori, per tal que l’alumne sàpiga identificar l’afecció, conegui els aspectes clínics, diagnòstics i terapèutics més significatius, per poder realitzar un abordatge i tractament fisioterapeútic òptim, amb l’objectiu de millorar el seu esta de salut i promoure la prevenció. Es important que es coneguin les guies de bona pràctica clínica a les diferents malalties cardíaques i pulmonars, així com l’efectivitat, utilitat i validació científica de la intervenció dels processos fisioterapeútics en cadascuna de les malalties.  Per cursar aquesta assignatura és recomanable que l'alumnat tingui assolits els coneixements bàsics de fisiologia i anatomia humana (Mòdul de formació bàsica. Matèria 1).

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


  • Conceptes bàsics de patologia mèdica cardíaca i respiratòria.
  • Exploració física bàsica cardíaca i pulmonar. Interpretació de les principals exploracions complementàries en patologia cardiorespiratòria.
  • Coneixement de les patologies pulmonars més rellevants :
    • Patologia obstructiva (MPOC i asma).
    • Patologia restrictiva (extratoràcica, toràcica i pulmonar)
    • Bronquiectàsies i fibrosis quítica
    • Patologia respiratòria pediàtrica
    • Patologia infecciosa respiratòria
  • Coneixement de les patologies cardíaques més rellevants:
    • Hipertensió. Factors de risc cardiovasculars
    • Cardiopatia isquèmica
    • Insuficiència cardíaca
    • Miocardiopaties
  • Pacient crític i patologia cardiorespiratòria

 

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent: 

Sistemes d'avaluació  

Sistema d'avaluació 

Ponderació mínima  

Ponderació màxima  

SE1. Portafoli electrònic  

10%  

40%  

SE2. Exposició oral  

20%  

50%  

SE3. Examen  

30%  

60%  

SE4. Autoevaluació  

5%  

30%  

SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coevaluació  

5%  

30%  

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

L’avaluació de l’assignatura consta d’una part d’avaluació continuada (40%), un examen final (40%) i un treball en grup (20%). La nota mínima de l'examen per poder fer mitja amb la resta de sistemes avaluatius, es d'una nota de 5 (sobre 10).  

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer. D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

Bibliografia


Bàsic

Farreras Rozman. 2016. Tractat de Medicina Interna. Volum I i II. 18º edició. Ed. Elsevier

West. Fisiopatología pulmonar. Ed wolters Kluwer. 2017

Guyton i Hall. 2016. Tractat de Fisiologia Mèdica. 13º edició. Ed.Elsevier

Complementary

El professorat facilitarà bibliografia complementària actualitzada (guies mèdiques, articles i revisions bibliogràfiques).