Que estàs buscant?
L'assignatura s'imparteix en idioma català i castellà.
RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
RAE22 - Promourà el desenvolupament d'hàbits de vida saludables, implementant l'educació per a la salut en les persones i comunitats observant-se en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
RAE23 - Serà capaç de descriure el Sistema Sanitari Espanyol i els aspectes relacionats amb la gestió dels serveis de salut, fonamentalment aquells en els quals intervingui la fisioteràpia, analitzant els processos de gestió d'un servei o unitat de Fisioteràpia.
RAE27 - Desenvoluparà la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar solucions en l'àmbit professional.
En la formació en ciències de la salut, es considera imprescindible la reflexió sobre el concepte de salut més enllà de la vivència individual i el paradigma biomèdic: el concepte global de la salut poblacional. Quins elements la determinen i quines estratègies podem usar per millorar la salut de tota la població.
Aquesta assignatura posa el focus en desenvolupar capacitat per oferir una atenció amb visió global i integral que permeti tenir en compte les necessitats de la persona, la realitat del grup al que pertany, el seu entorn i la influència del context social; per tant s'introdueix la perspectiva de gènere en la docència donant-li especial rellevància en tots els blocs però amb més detall en el temari de salut comunitària i epidemiologia social on s'aborda les diferències per raó de sexe i gènere.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Els continguts es desenvolupen en diferents temes que pretenen aportar un aprenentatge progressiu del marc teòric de la disciplina de la salut pública.
ÍNDEX DE CONTINGUTS
1. Concepte de Salut Pública
2. Sistemes sanitaris
3. Promoció de la salut
4. Prevenció de malaltia
5. Protecció de la salut
6. Vigilància epidemiològica
7. Epidemiologia
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:
Sistema d'avaluació |
Ponderació màxima |
Ponderació mínima |
SE1. Portafolis |
10% |
40% |
SE2. Exposició |
20% |
50% |
SE3. Examen |
30% |
60% |
SE4. Autoavaluació |
5% |
30% |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació |
5% |
30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
HÉRNANDEZ –AGUADO ILDEFONSO & LUMBRERAS-LACARRA BLANCA. Manual de epidemiologia y salud pública: para grados en ciencias de la salud.2ª ed. Médica Panamericana, 2011.
FRIAS OSUNA ANTONIO. Salud pública y educación para la salud. Barcelona: Masson, 2000
PIÉDROLA GIL. Medicina Preventiva Y Salud Pública. Madrid: Salvat, 2004
DEL REY CALERO JUAN, GIL DE MIGUEL ÁNGEL. Diccionario de epidemiologia, salud pública y comunitària. Editorial universitària Ramon Areces. Servicio de publicacions
Agència de salut pública de Catalunya http://salutpublica.gencat.cat/ca/inici/
Departament de Salut: http://salutweb.gencat.cat/ca/inici