Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jordi Torras Perarnau
Federico Ibañez 
Ferran Abat González 
Luciana Moizé Arcone 
Víctor Martínez Campos 

Idiomes d'impartició


  • Català

Les classes es desenvoluparan indistintament en Català i Castellà. 

 

Competències


Competències específiques
  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
     

  • RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en els àmbits de l'Atenció Primària, Especialitzada i de la Salut Laboral.
     

Descripció


L'assignatura de patologia musculoesquelètica engloba tres especialitats mèdiques com són reumatologia, traumatologia i medicina física – rehabilitació. La patologia reumàtica ens ajudarà a establir les bases de la patologia no traumàtica del sistema musculoesquelètic i que és susceptible del tractament fisioteràpic

La patologia traumàtica ens ajudarà a conèixer les lesions que es poden produir en el sistema musculoesquelètic, permetent realitzar un abordatge multidisciplinari amb altres professionals sanitaris que col·laboren amb el fisioterapeuta per a una millora del pacient, així com la seva evolució.

La distribució dels continguts teòrics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


S'explicaràn les principals patologies múscul-esqueletiques segons regions anatómiques, tant a nivell de traumatismes com de patologies evolutives/sobreús i també aquelles causades o vinculades a l'evolució d'un procés reumàtic. 

  • Tema 1: lesions musculars i tendinosas
  • Tema 2: lesions múscul esquelétiques de raquis
  • Tema 3: lesions múscul esquelétiques espatlla
  • Tema 4: lesions múscul esquelétiques colze i ma
  • Tema 5: lesions múscul esquelétiques maluc
  • Tema 6: lesions múscul esquelétiques  genoll
  • Tema 7: lesions múscul esquelétiques turmell i peu

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a continuació:

Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

  Sistema evaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
  SE1. Portafolio electrónico 10% 40%
  SE2. Exposición oral 20% 50%
  SE3. Examen 30% 60%
  SE4. Autoevaluación 5% 30%
  SE5. Evaluación entre iguales (2P2) o coevaluación 5% 30%

 

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer. D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

Bibliografia


Bàsic

Buckup, K., & Buckup, J. (2019). Proves clíniques per a patologia òssia, articular i muscular: exploracions, signes i símptomes. Elsevier.

Bahr, R., & Maehlum, S. (2007). Lesions Esportives/Sports Injuries: Diagnòstic, Tractament I Rehabilitació/Diagnostic, Treatment and Rehabilitation. Ed. Mèdica Panamericana.

Canale, S. T., Beaty, J. H., & Atzar, F. M. (Eds.). (2015). Campbell. Principals procediments en cirurgia ortopèdica i traumatologia+ ExpertConsult. Elsevier Espanya.

Rouvière: Anatomía Humana Descriptiva, topográfica y Funcional. Tomo 1,2,3.