Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Juan José García Tirado

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
     

  • RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
     

  • RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
     

  • RAE19 - Aplicarà mètodes i tècniques específiques que tinguin en compte les implicacions de l'ortopèdia en la fisioteràpia, tècniques terapèutiques reflecteixes, així com altres mètodes la seguretat i l'eficàcia dels quals estigui demostrada segons l'estat de desenvolupament de la ciència, en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
     

Descripció


Per a poder cursar aquesta assignatura no s’estableixen requisits previs relacionats amb la superació d’altres assignatures del pla d’estudis.

Els trastorns craniomandibulars tenen una prevalença molt elevada a la població general amb una màxima incidència a l’adolescència i en els adults, especialment relacionada amb el sexe femení (la ràtio d’afectació és aproximadament quatre dones per a cada home). Aquests trastorns poden incloure alteracions relacionades amb les articulacions temporomandibulars, la musculatura del sistema masticatori o zones properes com la regió cervical i el mateix crani. Els símptomes són molt diversos i poden fer referència a dolor articular, sorolls articulars durant la funció mandibular, alteracions de la dinàmica mandibular o limitacions de la mobilitat bucal; dolor tensional en les àrees musculars del sistema masticatori, alteracions de la mobilitat i dolor miofascial cervical i altres alteracions referides a les oïdes (otàlgia, tinnitus, etc.) i el crani en forma de cefalees i dolor orofacial.

Resulta fonamental un abordatge pluridisciplinari per a tractar adequadament aquests trastorns i, per tant, la col·laboració entre els odontòlegs, fisioterapeutes, psicòlegs i metges maxil·lofacials resulta primordial. El paper de la fisioteràpia resulta bàsic i necessita el coneixement anatòmic i biomecànic articular per tal d’aplicar una correcta avaluació funcional. Les tècniques de tractament resulten molt variades: mobilitzacions articulars específiques, tècniques antiàlgiques d’electroteràpia, aplicació de procediments miofascials, indicació d’exercici terapèutic i inclús l’aplicació de tècniques invasives com la punció seca.

L’objectiu d’aquesta assignatura serà introduir àmpliament els alumnes en aquest àmbit del coneixement perquè puguin adquirir els coneixements necessaris i les habilitats procedimentals per a poder avaluar aquest tipus de trastorns i poder arribar a fer un plantejament adequat en el disseny de la intervenció terapèutica des del punt de vista de la fisioteràpia.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.   

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.  

Continguts


Tema 1. Anatomia i biomecànica temporomandibular:

  • Superfícies òssies articulars
  • Disc articular
  • Elements de contenció capsulars i lligamentaris.
  • Vascularització i innervació articular
  • Musculatura masticatoria
  • Fisiologia del moviment articular

 

Tema 2. Disfunció craniomandibular:

  • Concepte i epidemiologia
  • Classificació de les entitats clíniques articulars
  • Classificació de les entitats clíniques miofascials sistema masticatori

 

Tema 3. Exploració clínica:

  • Avaluació del dolor articular
  • Avaluació i registre dels moviments mandibulars
  • Exploració articular
  • Exploració miofascial sistema masticatori

 

Tema 4. Fisioteràpia en els trastorns craniomandibulars:

  • Tècniques manuals de mobilització articular
  • Agents físics en el tractament del dolor
  • Tècniques de tractament miofascial

 

Tema 5. Proves diagnòstiques complementàries:

  • RMN.
  • Tomografia axial computeritzada
  • Proves radiològiques

 

Tema 6. Disfunció craniomandibular i regió cervical:

  • Relacions funcionals entre a zona cervical i el sistema masticatori
  • Disfunció craniomandibular i postura

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la proposta d'avaluació els següents indicadors detallats en la taula:

 

 

 

 

 

 

 

 

Sistemes d'avaluació

 

Sistema d'avaluació

 

Ponderació mínima  

 

Ponderació máxima  

 

SE1. Portafolis electrònic

 

10%

 

40%

 

SE2. Exposició oral

 

20%

 

50%

 

SE3. Examen

 

30%

 

60%

 

SE4. Autoavaluació

 

5%

 

30%

 

SE5. Evaluación entre iguales (2P2) o coevaluación

 

5%

 

30%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.  

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que  establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.  

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent. 

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.  

 

Assistència i Normes de conducta

L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar. Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments palpatoris manuals i l’execució de les proves d’avaluació, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, considerant que en moltes situacions la regió anatòmica avaluada haurà de quedar desproveïda de roba per a poder observar i palpar els relleus anatòmics.

Serà imprescindible complir amb una assistència no inferior al 80% de les hores per a poder aprovar l’assignatura. En cas d’incompliment d’aquesta norma, l’assignatura quedarà suspesa i s’haurà de torna a matricular en el curs acadèmic següent.

 

 

 

 

 

 

Bibliografia


Bàsic

Okeson JP. Tratamiento de oclusión y afecciones temporomandibulares. 7ª edición. Barcelona: Elsevier España; 2013.

Fernández de las Peñas C, Mesa Jiménez J. Trastornos de la articulación temporomandibular. Terapia manual, ejercicio y técnicas invasivas. Panamericana: Madrid; 2020.

Pérez Fernández T, Parra González A. Fisioterapia en el trastorno temporomandibular. Barcelona: Elsevier España; 2019.

Complementary

Platzer W. Atlas de anatomia con correlacion cínica. Tomo I. Aparato locomotor. 9ª edición. Madrid: Panamericana; 2008.

Isberg A. Disfunción de la articulación temporomandibular. Una guía práctica. Sao Paulo: Artes Medicas; 2003.

Okeson JP. Dolor orofacial según Bell. Barcelona: Quintessence; 1999.

César de las Peñas C, Arendt-Nielsen L, Grewin R. Cefalea tensional y de origen cervical. Fisiopatología, diagnostico y tratamiento. Barcelona: Elsevier España; 2010.

Palla S. Mioartropatias del sistema masticatorio y dolores orofaciales. Milano: RC Libri; 2013.