Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jordi Calvo Sanz
Aleix Borràs Cima 

Idiomes d'impartició


  • Català

Es fiquen a disposició dels estudiants altres llengües utilitzades en els recursos com el castellà i l'anglès.

Competències


Competències específiques
  • RAE1 - Integrarà els principis i teories dels agents físics sent aplicats com a intervencions en fisioteràpia, documents de pràctica assistencial i la simulació clínica.
     

  • RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
     

  • RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

  • RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
     

  • RAE15 - Dissenyarà les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia aplicant la Massoteràpia, Electroteràpia, Magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, Vibroteràpia, Fototeràpia, Pressoteràpia, teràpies derivades d'altres agents físics, així com aspectes fonamentals de l'Ergoteràpia i altres teràpies afins a l'àmbit de competència de la fisioteràpia, en els seminaris pràctics i en les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
     

  • RAE19 - Aplicarà mètodes i tècniques específiques que tinguin en compte les implicacions de l'ortopèdia en la fisioteràpia, tècniques terapèutiques reflecteixes, així com altres mètodes la seguretat i l'eficàcia dels quals estigui demostrada segons l'estat de desenvolupament de la ciència, en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.
     

Descripció


L’ assignatura de Fisioteràpia Múscul esquelètica és de formació obligatòria del Grau de Fisioteràpia.

En ella es desenvoluparan les principals teràpies físiques pel tractament i intervenció de les afeccions múscul esquelètiques.

Per tant, l’assignatura consta de 2 blocs interrelacionats, que a continuació s’indiquen:

Bloc pràctic:

-Seminari d’estiraments

-Seminari d’agents físics terapèutics ( Electrotermoteràpia )

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes,homòfobes, transfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat.
Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

En la impartició i docència d’aquesta assignatura vetlla per introduir i tenir  en compte la perspectiva de gènere i sexe en la impartició dels seus seminaris  donada les diferències de mobilitat-flexibilitat en la implicació en el sexe.

Continguts


Electroteràpia:

Tema 1-Conceptes generals sobre la utilització dels agents físics terapèutics (Electrotermoteràpia): Paràmetres,Classificació de les corrents,etc.

Tema 2-Corrents de Baixa Freqüència (corrents monofàsiques i bifàsiques); corrent continua galvànica, corrents faràdiques i neofaràdiques, corrents exponencials, corrents bifàsiques simètriques i asimètriques, corrents d’alt voltatge, corrents ultraexcitants de Trabert, corrents didinàmiques de Bernard; corrents TENS. / Aplicacions pràctiques mitjançant casos clínics

Tema 3-Corrents de Mitja Freqüència: Corrents Interferencials ; Corrents d’estimulació russa o de Kotz. / Aplicacions pràctiques mitjançant casos clínics

Tema 4-Enfortiment muscular mitjançant l’aplicació de corrents elèctrics (Electroestimulació Neuromuscular - EENM)./ Aplicacions pràctiques mitjançant casos clínics

Tema 5-Corrents d’Alta Freqüència (Ultrasons-US)./ Aplicacions pràctiques mitjançant casos clínics

Tema 6-Aplicació de la teràpia combinada: US + Corrents de Baixa i Mitja freqüència. / Aplicacions pràctiques mitjançant casos clínics

Tema 7-Introducció a la Radiofreqüència: Demostracions pràctiques de la Transferència Elèctrica Capacitiva i Resistiva (Tecarteràpia)

Estiraments:

Tema 1: Bases teòriques dels estiraments musculotendinosos (definició, classificació)

Tema 2: Aplicació pràctica dels Autoestiraments múscul tendinosos

Tema 3: Aplicació pràctica dels Estiraments múscul tendinosos assistits

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la proposta d'avaluació els següents indicadors detallats en la taula:

Sistemes d’avaluació

Sistema d’avaluació

Ponderació Mínima

Ponderació Màxima

 

SE1-portafolis electrònic

10%

40%

 

SE2-exposició oral

20%

50%

 

SE3-examen

30%

60%

 

SE4-autoavaluació

5%

30%

 

SE5-avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat,notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els
requisits necessaris per poder-hi concórrer.D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en
l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

Assistència i Normes de conducta

L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les maniobres i procediments pràctics, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar. Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments amb els diferents equips,instruments i material de electroteràpia i l’execució dels diferents procediments d'estiraments, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, considerant que en moltes situacions la regió anatòmica avaluada haurà de quedar desproveïda de roba per a poder observar e identificar els relleus i estructures anatómiques. És requisit indispensable assistir al 80% de cadascun dels blocs pràctics. L'incompliment d'aquest requisit tindrà com a conseqüència que l'assignatura quedarà suspesa i s'haurà de tornar a cursar el curs vinent.

 

 

 

 

 

Bibliografia


Bàsic

Neiger, H., Gosselin, P., & Lacomba, M. T. (1998). Estiramientos analíticos manuales. Técnicas pasivas. Ed. Médica Panamericana.

Watson, T. E. (2009). Práctica basada en la evidencia.Ed.Elsevier .

Martín, J. M. R. (2004). Electroterapia en fisioterapia. Ed. Médica Panamericana.

Complementary

· Cameron, M;Agentes Fisicos en RHB,de la investigación a la práctica.Ed .Elsevier,3ª edición,Abril 2009

· Esnault, M. Viel, E. Stretching (estiramientos miotendinosos). Automantenimiento muscular y articular. Barcelona; Masson, 1999

· Genot, Neiger. Pierron, Péninou. Kinesioterapia. Tomos I, II, III, IV. Madrid. Ed. Panamericana. 1988

· Hoogland.R.Terapia Ultrasónica. Publicaciones de Enraf-Nonius, 1ª edición octubre 1994.

·Neiger H. Leroy A, Dufour M, Péniou G, Pierro G, Génot C. Kinesioterapia. Principios. Miembros inferiores. Evaluaciones. Técnicas pasivas y activas del aparato locomotor. Editorial Médica Panamericana; 2010

· Rodriguez Martín, J M. Electroterapia en Fisioterapia. Ed. Médica Panamericana. Mayo del 2000.

· Seco Calvo,J.A;Fisica Aplicada en Fisioterapia,Ed Autor-Editorial,1ª Edición Octubre 2004.

·Barbara J. Behrens, Holly Beinert (eds): Physical Agents: theory and practice. Philadelphia:F.A.Davis Company, 3th. ed., 2014.

·Plaja,J .Analgesia por medios físicos. Ed Mc Graw-Hill. Interamericana, 1ª edició, octubre 2002.

· Pombo Fernandez, M. La electroestimulación, entrenamiento y periodización (aplicación práctica al futbol y 45 deportes). Ed Paidotribo. 2004

· R.V.den Adel & R.H.J.Luykx.Electroterapia de baja y media frecuencia. Publicaciones de Enraf-Nonius, 1ª edición 1991

·Esnault, M. Columna vertebral y Stretching; Barcelona: Paidotribo; 2009

·Floyd RT. Manual de cinesiología estructural. Ed. Paidotribo; 2008

·Huter-Becker,A.Schewe, H. Heipertz, W. Terapia Fisica: termoterapia, mecanoterapia, electroterapia, U.S., fototerapia. 1ª edición, año 2005, Ed. Paidotribo

· Albornoz M,Maya J,Toledo J.;Electroterapia práctica.Avances en Investigación Clínica.Ed.Elsevier.1ª edición.Abril 2016

· Bélanger, A-Y; Evidence Based Guide to Therapeutic Physical Agents Ed. Lippincott, 2003.

· Robinson A;Clinical Electrophysiology and Electrophysiological Testing.Ed.Lippincott,3ªEdición ,Noviembre 2000.

·Alter, M. Los estiramientos. Desarrollo de ejercicios. Barcelona, Ed. Paidotribo, 1992

·Geoffroy C. Guía práctica de los estiramientos. Barcelona: Paidotribo; 2012

·Geoffroy, C. Guide des etirements sportifs. Paris: Ed.Vigot; 2000

https://www.electroterapia.com/

https://www.electrotherapy.org/

· Christian-F.Roques. Pratique de l' Électrotherapie. Ed. Springer, 1997.

· Cristina Aramburu de Vega, Emilio Muñoz Diaz, Celedonia Igual Camacho;Electroterapia,Termoterapia, e Hidroterapia. Madrid, Ed. Sintesis. 1998