Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Manuel Simón-talero Horga

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Competències


Competències específiques
  • RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

Descripció


L'assignatura de patologia neurològica està ubicada dins del mòdul de Fisioteràpia en especialitats clíniques i de formació obligatòria dins del grau de fisioteràpia. Té per objectiu proporcionar al futur fisioterapeuta els coneixements bàsics de Neurologia per poder participar en el tractament global dels malalts afectats de malalties del sistema nerviós, en un marc multidisciplinari per tal de millorar la seva funcionalitat i qualitat de vida.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.   

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


CONEIXEMENTS NEUROLÒGICS BÀSICS

- Repàs del sistema nerviós central i perifèric

- Història clínica, exploració neurològica i proves complementàrias en neurologia

 

SÍNDROMES NEUROLÒGIQUES

- Síndrome de neurona motora

- Síndromes sensitius

- Síndromes cerebel·loses

- Síndromes de ganglis basals

- Cefalees

- Síndromes medul·lars

- Síndromes perifèriques

- Patologia de pars cranials

- Síndromes miopàtics

 

PATOLOGIES NEUROLÒGIQUES MÉS FREQÜENTS

- Ictus isquèmic. Hemorràgia cerebral

- Esclerosi múltiple

- Traumatismes craneoencefàlics. Lesions medulars. Pacient crític

- Tumors cerebrals

- Deteriorament cognitiu. Demència tipus Alzheimer. Demència vascular

- Malaltia de Parkinson. Parkinsonisme. Tremolor.

- Cefalea tensional. Migranya

- Epilèpsia

- Meningitis. Encefalitis infecciosa

- Neuropaties. Miopaties

- Mareig. Vertigen

- Trastorn dissociatiu. Ansietat i depressió

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

Sistemes d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1. Portafoli electrònic 10% 40%
SE2. Exposició oral  20% 40%
SE3. Examen 30% 60%
SE4. Autoavaluació 5% 30%
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 5% 30%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.  

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que  establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.  

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent. 

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus. 

Bibliografia


Bàsic

J. J. Zarranz. Neurologia. Editorial Elsevier, ed, 2018

Sociedad Española de Neurología - www.sen.es

J. Cambier, M. Masson. Manual de Neurología. Editorial Elsevier-Masson, ed 7, 2000. Rohkamm: Neurología. Texto y Atlas. Editorial Panamericama, ed 1, 2010

Rohkamm. Neurología. Texto y Atlas. Editorial Panamericana, ed1, 2010

Kukowski B. Diagnóstico diferencial de síntomas neurológicos. Editorial Masson, ed 1, 2001

Societat Catalana de Neurologia - www.scneurologia.cat

Complementary

Carrillo P. Exploración neurológica básica por el médico general. Revista UNAM 2016; 5, 42-56