Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Marc Badia Rosells
Pere Bacardit Pintó 

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
     

  • RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
     

  • RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

  • RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
     

  • RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
     

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
     

  • RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.
     

Descripció


L’assignatura Mètodes innovadors en valoració dins de la Fisioteràpia, pretén proporcionar coneixement del sistemes més actuals en l’exploració i la monitorització per la valoració de l’estat del pacient, i el seguiment i l’observació de les modificacions que puguin generar els tractaments amb fisioteràpia.

La actualització en recerca i les constants evolucions tecnològiques, han permès el desenvolupament de noves eines per quantificar característiques físiques com rangs de moviments, força, patrons de moviment.

En l’àmbit de la fisioteràpia esportiva, actualment existeixen eines que poden ser utilitzades pels fisioterapeutes durant la recuperació i prevenció de lesions, així mateix, en la prescripció d’exercicis i el manteniment de la salut.

El diagnóstic diferencial permet al fisioterapeuta poder realitzar un diagnóstic eficaz i precís de forma organitzada i científica.

L’observació de les estructures musculoesquelètiques a través de la ecografia, obra un nou camp en les valoracions tant estàtiques com dinàmiques de les pròpies estructures, així com de la connexió i a relació que guarden entre elles. La possibilitat de realitzar una valoració en temps real, amb la realització d’una comparativa amb les estructures contralaterals, obra un camp de possibilitats al fisioterapeuta, tant en la valoració, tractament com en el seguiment i l’evolució de les possibles afectacions.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Introducció de mètodes d’avaluació actuals, manuals, digitals i d’aparatologia.

Coneixement dels factors de risc musculoesquelètics modificables en les lesions neuromusculoesquelètiques, traumatològiques i esportives. 

Disgnòstic diferencial

  • Introdució al diagnòstic diferencial
  • Teixits i tipologies de dolor
  • Red flags
  • Cribatge
  • Casos clínics 

Ecografia

  • Introducció teòrica en l’ecografia.
  • Pràctica en la valoració ultrasonogràfica de les estructures musculoesquelètiques.
  • Introducció de la eina de quantificació de l’estructura del tendó amb Ultrasound Tissue Characterization (UTC).
  • Aprenentatge de la diferenciació d’estructures musculoesquelètiques.
  • Pràctica en la valoració d’afectacions patològiques en estructures musculoesquelètiques.
  • Introducció a la fisioterapia invasiva.

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

SE1. Portafoli electrònic

10%

40%

SE2. Exposició oral

20%

50%

SE3. Exàmen

30%

60%

SE4. Autoevaluació

5% 

30%

SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docentielplad’aprenentatgedel’assignatura,publicatsalasevaaulavirtualique establiranels requisits necessaris per poder-hi concórrer.

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

En el cas que no s’aprovi l’avaluació continuada, es podrà repetir, és a dir, no s’acceptaran per l’examen final aquell/a alumne que no hagin aprovat totes les activitats.

L’exàmen de recuperació serà tipus test.

La nota mínima per aprovar l’assignatura serà de 5.

Bibliografia


Bàsic

Greenhalgh, S., & Selfe, J. (2010). Red flags II. Churchill Livingstone.

Complementary

Jull, G., Moore, A., Falla, D., Lewis, J., McCarthy, C., & Sterling, M. (Eds.). (2015). Grieve's modern musculoskeletal physiotherapy.

Greenhalgh, S., & Selfe, J. (2019). E-Book-Red Flags: Managing Serious Pathology of the Spine. Elsevier Health Sciences.

Corretger, M. S. (2014). Stefano Bianchi y Carlo Martinoli. Ecografía musculoesquelética. Madrid, Editorial Marbán Libros, 2011. 920 páginas.

POSSE, Íñigo Iriarte, et al. (ed.). Ecografía musculoesquelética: exploración anatómica y patológica. Editorial Médica Panamericana, 2019.

BALIUS, Ramón; SALA, Xavier. Ecografía musculoesquelética (Color). Editorial Paidotribo, 2007.