Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Patricia Vidal Martí
Manel Cruz Cotes 
Carola Subirach Segovia 
Anabel Casanovas Alvarez 

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • RAE15 - Dissenyarà les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia aplicant la Massoteràpia, Electroteràpia, Magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, Vibroteràpia, Fototeràpia, Pressoteràpia, teràpies derivades d'altres agents físics, així com aspectes fonamentals de l'Ergoteràpia i altres teràpies afins a l'àmbit de competència de la fisioteràpia, en els seminaris pràctics i en les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
     

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
     

  • RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.
     

Descripció


Aquesta assignatura té com objectiu mostrar el diferents entorn on és possible realitazar un tractament de Fisioteràpia. És treballarà sobre el medi aquàtic, els beneficis de la marxa nòrdica , la teràpia assitida amb cavallas, focalitzant-se en l'Hipoteràpia., i finalment l’ús dels recursos de la via pública.

L'aigua és un entorn que ofereix diferents possibilitats a l'hora de treballar. Els beneficis que s'obtenen han estat provats en els darrers anys. Els pacients relaten la sensació que en aquest medi poden realitzar activitats que fora no poden dur a terme. La feina del fisioterapeuta és descobrir i pautar aquestes propostes i fer que siguin útils fora de l'aigua.

La marxa nòrdica va néixer a Finlàndia com una forma d'entrenament per als esquiadors de fons a l'estiu. Consisteix a caminar amb uns bastons especialment dissenyats per a aquesta activitat esportiva amb una tècnica específica. Una correcta tècnica es basa en una progressió de passos i moviment dels braços, avantbraços i mans, a les quals van subjectes els bastons específics per a la pràctica d'aquesta activitat. Dins dels múltiples benèfics que aporta trobem l’enfortiment del sistema musculoesquelètic, la coordinació i l’equilibri.

L'Hipoteràpia, és un tècnica bastant innovadora que s'està utilitzant per tractar pacients amb diferents patologies. És una teràpia multidisciplinar i amb aquesta assignatura es pretèn que l'alumne pugui assolir uns objectius i uns coneixements tants bàsics com profunds sobre l'Hipoteràpia.

L’utilització de l’entorn urbà, mobiliari urbà, parcs de salut, instal.lacions oci, zones naturals... com a eina de pràctica d’activiat física, són unes eines accessibles i econòmiques per tal de prescriure exercicis als nostres pacients i afavorir l’acompliment d’aquests, millorant l’adherència al tractament.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Bloc Teràpia aquàtica

- Bases Fisiològiques de la Immersió

- Experimentació pròpia del medi aquàtic

- Moviment actiu i passiu dins l’aigua

- Sessió de Fisioteràpia aquàtica

- Fisioteràpia aquàtica grupal

 

Bloc Entorn Urbà

- Teoria dels conceptes generals dels entorns urbans

- Pràctica d'exercici físic en entornsurbans

 

Bloc Marxa nòrdica

- Teoria de la instrucció a la marxa nòrdica

- Pràctica de la instrucció a la marxa nòrdica

 

Bloc Hipoteràpia

- Anatomia i biomecànica del cavall

- Característiques dels cavalls de teràpia i el seu ensinistrament

- Introducció al món de la Hipoteràpia

- Neuro pediatria aplicada a la Hipoteràpia

- Com organitzar i realitzar una sessió d'Hipoteràpia

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent: 

Sistema de evaluación

Ponderación mínima

Ponderación máxima

SE1. Portafolio electrónico

10%

40%

SE2. Exposición oral

20%

50%

SE4. Autoevaluación

5%

30%

Per aprovar l'assignatura és obligatori assistir a un mínim del 80% de les classes pràctiques (les faltes

justificades estan incloses el 20% d'absències).

Les activitats d'avaluació (SE1, SE2 i SE4) no es poden recuperar.

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que  establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

Bibliografia


Bàsic

http://equinoterapia.net/

Güeita, J; Alonso, M; Fernández, C. Terapia Acuatica. Elsevier, 2015

Güeita-Rodríguez J, Hoyas-ávila S, Palacios-Ceña D, Molina-Rueda F. Effects of vertcal water immersion on the nervous system: A systematic review. Rev Neurol. 2019 Mar 1;68(5):181–9 - hƩp://equinoterapia.net/

Complementary

Casady,R.L. & Nichlos-Larsen, D.S. (2004).The effect of hippo therapy on ten children with cerebral palsy. Prediatr Phys Ther, 16(3), 165-172.

Colado, JC. Acondicionamento Físico en medio acuático. Ed.Paidotribo. Barcelona, 2004

Cole, AJ & Becker, B. Comprehensive Aquatic Therapy. Butterworth Heinemann. Philadelphia, 2004.

Falke, G. (2009). Equinoterapia. Enfoque clínico, psicológico y social. Revista de la Asociación Médica Argentina, 122(2), 16-19.

Pérez, L., Rodríguez, J. y Rodríguez, N. (2008). La equinoterapia en el tratamiento de la discapacidad infantil. Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Camagüey, 12(1), 1-8.

Castillo, FJ. Fisioterapia acuática. Editorial Formación Alcalá. Jaén, 2012.