Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Miguel ángel Martínez Nogales
Jordi Berrocal Arcusa 

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.
     

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

Descripció


El coneixement de la biomecànica "normal" del cosa humà és fonamental per entendre els aspectes patomecànics que es presenten la majoría de les patologies. Tanmateix, el fet d'entendre el funcionament integral dels sistema neuromusculesquelètic fa que podem establir les intervencions terapèutiques adequades en cada cas concret.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


0. INTRODUCCIÓ I DEFINICIONS.

1. BIOFÍSICA.

  1. Introducció.
  2. Forces musculesquelètiques.
    1. Forces.
    2. Palanques.
    3. Politjes.
  3. Moviment, estabilitat i funcionalitat. 
    1. Tipus d'activació muscular.
    2. Estabilitat articular.
    3. Funcionalitat.
  4. Modes de deformació dels teixits.
    1. Tracció.
    2. Compressió.
    3. Cizalla,
    4. Flexió.
    5. Torsió.
    6. Elasticitat i viscoelasticitat.
  5. Estàtica i dinàmica aplicada al sistema muscuelesquelètic.
    1. Osteocinemàtica.
    2. Artrocinemàtica.
    3. Lleis de Newton.
    4. Diagrama de cos lliure.
    5. Introducció a l'anàlisis quantitatiu del moviment.

2. BIOMECÀNICA DELS TEIXITS.

  1. Os.
  2. Cartíleg i fibrocartíleg.
  3. Múscul.
  4. Tendó i lligament.
  5. Nervi.

3. CINESIOLOGIA ARTICULAR.

  1. Espatlla.
  2. Colze.
  3. Canell.
  4. Mà.
  5. Maluc.
  6. Genoll.
  7. Peu/turmell.
  8. ATM
  9. Columna vertebral.

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

SISTEMA D'AVALUACIÓ PONDERACIÓ MÍNIMA PONDERACIÓ MÀXIMA
SE1. Portafoli electrònic 10% 40%
SE2. Exposició oral 20% 50%
SE3. Examen 30% 60%
SE4. Autoavaluació 5% 30%
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 5% 30%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

Bibliografia


Bàsic

Neumann D. Cinesiología del Sistema Musculoesquelético: Fundamentos para la rehabilitación. Editorial Médica Panamericana. España. 2022.

Dufour M, Pillu M. Biomecánica funcional. Barcelona: Masson. 2006

Kapandji IA. Fisiología articular 1-2-3. 6ª ed. Madrid: Médica Panamericana. 2006.

Complementary

Simons D, Travell J. Dolor y disfunción miofascial. Tomo 2. Madrid: Médica Panamericana. 2004.

Neumann D. Fundamentos de rehabilitación física. Cinesiología del sistema musculoesquelético. Badalona: Paidotribo. 2007

Shacklock M. Neurodinámica clínica. España: Elsevier. 2007

Simons D, Travell J. Dolor y disfunción miofascial. Tomo 1. 2ª ed. Madrid: Médica Panamericana. 2002.

Butler D. Movilización del sistema nervioso. Badalona: Paidotribo. 2002.

Carlos López Cubas. Neurodinámica en la pràctica clínica. 2ª edición. Madrid: Wolters Kluwer Health; 2022.

Gilroy AM, MacPherson BR, Ross LM, et al. Prometheus. Atlas de anatomía. Madrid: Médica Panamericana. 2008.