Que estàs buscant?
Algún contingut es pot impartir en castellà.
RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és que l’alumne adquireixi els coneixements necessàris per tal d'identificar les principals respostes i adaptacions que es produeixen als diferents sistemes de l’organisme com a conseqüència de la pràctica d'exercici físic, ja siguin activitats aeròbiques o anaerobiques. Tanmateix cal entendre que en diferents situacions aquestes respostes i adaptacions poden variar. Variables com poden ser la intensitat de l'exercici, l'entorn on es realitza, el clima o el gènere es tindràn en compte durant el transcurs de l'assignatura.
L'assignatura consta de dos blocs amb metodologies docents clarament diferenciades, com és una part teòrica i una part pràctica. Es combinaràn metodologies com pot ser la lliço magistral, estudi de casos, resolució d'exercisis o aprenentatge basat en problemes. Per cursar aquesta assignatura es recomana que l’alumne hagi superat amb èxit les competències a avaluar en l’assignatura de Fisiologia Humana, així com també tenir clar els conceptes anatòmics estudiats en l’assignatura d'Anatomia Humana I.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1. Interacció dels diferents sistemes energètics durant l'exercici físic
Tema 2. Potencia i Capacitat (aeròbia i anaeròbica)
Tema 3. Respostes i adaptacions del sistema muscular a l'exercici físic
Tema 4. Respostes i adaptacions del sistema cardiovascular a l'exercici físic
Tema 5. Respostes i adaptacions hematologiques a l'exercici físic
Tema 6. Respostes i adaptacions del sistema pulmonar a l'exercici físic
Tema 7. Respostes i adaptacions renals i gastrointestinals a l'exercici físic
Tema 8. Respostes i adaptacions neuroendocrines a l'exercici físic
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:
Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1.Portafoli electrònic | 10% | 40% |
SE2. Exposició oral | 20% | 50% |
SE3. Examen | 30% | 60% |
SE4. Autoavaluació | 5% | 30% |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació | 5% | 30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Wilmore JH & Costill DL. (2007). Fisiología del esfuerzo y del deporte (6ªed). Barcelona: Paidotribo
López Chicharro J & Fernandez Vaquero A. (2022). Fisiología del ejercicio (4ª ed). Madrid: Médica Panamericana
McArdle W, Katch F &Katch V. (2015). Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Performance (8ª ed). Baltimore:Lippincot Williams and Wilkins
Guyton A. (2006). Fisiología Médica. Buenos Aires: Panamericana
Silverthorn U. (2008). Fisiología humana. un enfoque integrado (4ªed). Madrid: Panamericana
Tortora G & Derrickson B. (2013). Principios de Anatomía y Fisiología (13ªed). Madrid: Panamericana
Barbany JR. (2002). Fisiología del ejercicio fisico y del entrenamiento (1ªed). Barcelona: Paidotribo
Mora Rodríguez R. (2009). Fisiología del deporte y del ejercicio. Pruebas de campo y laboratorio (1ªed). Madrid: Panamericana.