Que estàs buscant?
L'assignatura s'imparteix en idioma català i castellà.
RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.
RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
L'assignatura de psicomotricitat i control motor forma part de la formació bàsica del grau de fisioteràpia, en ella es vol aproximar a l'alumnat als coneixements més bàsics i tradicionals sobre motricitat, igual que als coneixements més vanguardistes de les neurociències.
L'assignatura té com a objectiu principal adquirir els coneixements bàsics i específics que permetin a l'alumnat, analitzar i raonar sobre que és el moviment i l'activitat motriu, com es desenvolupa en l'ésser humà, com s'organitza des del punt de vista neurofisiològic, com es modifica en relació amb el cicle vital i en relació amb els diferents estats de salut. L'alumnat podrà experimentar de manera conscient i des de diferents punts de vista (motor, sensitiu i cognitiu) diverses activitats motrius, que formen part del desenvolupament motriu de l'ésser humà, així com també diferents propostes d'exercicis propioceptius.
El contingut de l'assignatura pretén fomentar unes bones bases perquè els futurs fisioterapeutes encarin el tractament de les diverses condicions motores a tractar, d'una manera més global i completa.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1: Introducció a la psicomotricitat i control motor
Tema 2: Teories del control motor
Tema 3: Tipus de moviment
Tema 4: Components de l'acció
Tema 5: Desenvolupament motor
Tema 6: Aprenentatge motor
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:
Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1. Portafoli electrònic | 10% | 40% |
SE2. Exposició oral | 20% | 50% |
SE3. Examen | 30% | 60% |
SE4. Autoavaluació | 5% | 30% |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació | 5% | 30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Roberto Cano de la Cuerda, Martínez; Rosa Maria Martínez Piédrola; Juan Carlos Miangolarra Page. Control y aprendizaje motor: Fundamentos, desarrollo y reeducación del movimiento humano. Madrid: Editorial médica panamericana, 2017.
Anne Shumway-Cook; Marjorie Woollacott. Control motor; Teoría y aplicaciones prácticas. Baltimore: Williams&Wilkins,1995.
Francisco Tarantino Ruiz. Entrenamiento propioceptivo. Editorial Médica Panamericana, 2017.
Susan S. Alder; Dominiek Beckers; Math Buck. Facilitación Neuromuscular propioceptiva en la práctica. Panamericana, 2003.
Stéphane Barsi. La propioception - Principes fondamentaux de la rééducation propioceptive. Sauramps Medical, 2012.
Defne Kaya; Baran Yosmauglu; Mahmut Nedim Doral. Proprioception in orthopaedics, sports medicine and rehabilitation. Springer, 2018.
Frans Bosch. Strength training and coordination: An integrative approach. Ten Brink, The Netherlands: 2015.
Garcia-Baró JA. Vaticón, Herreros. M.D. Organización funcional del sistema motor. En fisiologia del ejercicio (35-81). Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2006.
Roberto Cano de la Cuerda, Susana Collado Vázquez. Neurorrehabilitación: métodos especificos de valoración y tratamiento. Madrid: Panamericana, 2012.