Que estàs buscant?
L'assignatura s'imparteix en idioma català i castellà.
RAE1 - Integrarà els principis i teories dels agents físics sent aplicats com a intervencions en fisioteràpia, documents de pràctica assistencial i la simulació clínica.
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
RAE15 - Dissenyarà les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia aplicant la Massoteràpia, Electroteràpia, Magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, Vibroteràpia, Fototeràpia, Pressoteràpia, teràpies derivades d'altres agents físics, així com aspectes fonamentals de l'Ergoteràpia i altres teràpies afins a l'àmbit de competència de la fisioteràpia, en els seminaris pràctics i en les pràctiques acadèmiques externes.
RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.
L’assignatura de Fonaments de Fisioteràpia és una formació obligatòria del grau de Fisioteràpia.
En ella es desenvoluparan els fonaments de la Fisioteràpia al llarg de la història, tant en la seva part més procedimental com en aspectes teòrics de base. Es descriuen els elements essencials de la intervenció del futur fisioterapeuta, tenint en compte els principis físics terapèutics, la seva aplicació, els beneficis i efectes adversos, així com la durada i la freqüència de les intervencions del tractament proposat pel fisioterapeuta.
Aquesta assignatura està constituïda per un bloc teòric i un bloc pràctic:
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Bloc teòric:
Tema 1: Bases conceptuals de la fisioteràpia
Tema 2: Referències històriques en fisioteràpia
Tema 3: Perfils professionals i camps d’actuació
Tema 4: Aspectes generals en fisioteràpia
Tema 5: Principis de la comunicació humana
Tema 6: Classificació Internacional del Funcionament, de la Discapacitat i de la Salut (CIF)
Tema 7: Història clínica en fisioteràpia
Tema 8: Entrevista en fisioteràpia (ROMP-P)
Tema 9: MIF: Mètode d’intervenció en fisioteràpia
Tema 10: Codi deontològic en fisioteràpia
Tema 1: Agents físics:
Tema 2: Ergonomia i higiene postural
Tema 3: Fisioteràpia hospitalària:
Tema 4: Bases de l’atenció no hospitalària
Bloc pràctic:
Tema 1: Generalitats de la massoteràpia
1.1. Normes d’higiene
1.2. Postures del fisioterapeuta i del pacient
Tema 2: Maniobres principals
2.1. Effleurage superficial i profund
2.2. Pressió lliscant
2.3. Friccions palmars
2.4. Amassament (digital, digito palmar, pulpo pulgar, nudillar i avantbraç colze)
2.5. Percussions
2.6. Vibracions
2.7. Pinça rodada
2.8. Inhibicions
Tema 3: Seqüència massatge d’esquena
Tema 4: Seqüència massatge lumbar / abdomen
Tema 5: Seqüència massatge cervico – dorsal
Tema 6: Seqüència massatge EESS
Tema 7: Seqüència massatge EEII
Tema 1: Generalitats de la Cinesiteràpia
1.1. Consideracions fonamentals d'anatomia i fisiologia articular
1.2. Efectes de la cinesiteràpia
1.3. Cinesiteràpia passiva: Tipus de mobilitzacions passives
1.4. Principis bàsics de les mobilitzacions passives
Tema 2: Cinesiteràpia passiva aplicada a la Extremitat Superior
2.1. Mobilitzacions passives de l'articulació glenohumeral
2.2. Mobilitzacions passives de l'articulació escàpulo toràcica
2.3. Mobilitzacions passives del complexe articular del colze
2.4. Mobilitzacions passives del complexe articular del canell
2.5. Mobilitzacions passives de les articulacions de la mà i dits
Tema 3: Cinesiteràpia passiva aplicada a la Extremitat Inferior
3.1. Mobilitzacions passives l de l'articulació coxofemoral
3.2. Mobilitzacions passives de l'articulació del genoll
3.3. Mobilitzacions passives de l'articulació del turmell
3.4 Mobilitzacions passives del complexe articular del peu
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:
Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1. Portafolis electrònic | 10% | 40% |
SE2. Exposició oral | 20% | 50% |
SE3. Examen | 30% | 60% |
SE4. Autoavaluació | 5% | 30% |
SE5. Avaluació entre iguals o coavaluació | 5% | 30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Assistència
Serà obligatori assistir al 80% de les hores dels blocs pràctics per tal d'aprovar l'assignatura, el fet de no fer-ho tindrà com a conseqüència el suspens de l'assignatura sense l'opció de la recuperació, per la qual cosa s'haurà de cursar una altra vegada l'assignatura el curs acadèmic següent.
Normes de conducta
L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada.
Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar.
Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments palpatoris manuals i l’execució de les proves d’avaluació, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, considerant que en moltes situacions la regió anatòmica avaluada haurà de quedar desproveïda de roba per a poder observar i palpar els relleus anatòmics.
Gallego Izquierdo, Tomás. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Médica Panamericana, cop. 2007
Génot. Kinesioterapia tomos I, II, III, IV. Buenos Aires ; Madrid etc. : Médica Panamericana, 1988
Viel, Éric.Diagnóstico fisioterápico : concepción, realización y aplicación en la práctica libre y hospitalaria.Barcelona etc. : Masson, cop. 1999
Salvat, Isabel; Lacomba, Maria. Guía de masoterapia para fisioterapeutas. Madrid. Médica Panamericana. 2006
Igual Camacho, Celedonia. Fisioterapia general: cinesiterapia. Madrid : Síntesis, 1996
Fernández de la Peñas, César. Cinesiterapia : bases fisiológicas y aplicación práctica.Barcelona : Elsevier, 2013