Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Lluïsa Segura Ferrando
Pere Bacardit Pintó 

Curs acadèmic: 2024

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
     

  • RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
     

  • RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
     

  • RAE10 - Identificarà els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere realitzant la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta manera de violència en els seminaris pràctics, la simulació i les pràctiques acadèmiques externes.
     

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura pretén relacionar la fisioteràpia i la pedagogia, entenent aquesta darrera com una disciplina important per al millor desenvolupament del treball del fisioterapeuta. Es mostrarà, a través de diferents activitats (emmarcades a la perspectiva de gènere), la importància i la necessitat d'integrar les competències d'ambdues disciplines, per tal d'assolir de la millor manera els objectius propis de la fisioteràpia.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l'assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l'aula virtual corresponent abans del seu inici.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més, els objectius estan alineats amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, transfobes i discriminatòries, ja sigui a l'alumnat o al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on puguem equivocar-nos i aprendre sense haver de patir prejudicis dels altres.

Continguts


1. Modalitats d'atenció educativa

2. L'educació i la fisioteràpia

3. La socialització

4. El procés educatiu

5. La comunicació

6. Objectius i avaluació

7. La sessió dirigida

8. L'aprenentatge vivenciat

9. La gamificació

10. Integració dels continguts treballats

Activitats i sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

Sistema d'avaluació Ponderació
SE1. Portafoli electrònic 10-40 %
SE2. Exposició oral 20-50 %
SE3. Examen 30-60 %
SE4. Auto-avaluació 5-30 %
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o co-avaluació 5-30 %
Total  100%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

L'assignatura tindrà activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

Bibliografia


Bàsic

Blázquez, Domingo (2013). Diez competencias docentes para ser mejor profesor de educación física. Barcelona. INDE.

Chiva, Oscar i Martí, Manuel (coord.). (2016). Métodos pedagógicos activos y globalizadores. Conceptualización y propuestas de aplicación. Barcelona: Graó.

Butler, David Sheridan & Moseley, G. L. (2013). Explicando el dolor (2a ed.). Noigroup.

 

Complementària

Serrano. (2003). El Regal de la comunicació. Ara Llibres.

Blázquez Sánchez, Domingo. (2021). ¿Cómo evaluar bien?: educación física. INDE.
 

  Neurociencias, didáctica y pedagogía: aportes a la escuela de hoy. (2018). Bonum.

 Víctor M. Martín solbes, & Eduardo S. Vila Merino. (2015). IGUALDAD DE GÉNERO Y PEDAGOGÍA/EDUCACIÓN SOCIAL: UN ENCUENTRO ONTOLÓGICO. In Género, Educación y Convivencia (1st ed., p. 167–). Dykinson.