Que estàs buscant?
RAE23 - Serà capaç de descriure el Sistema Sanitari Espanyol i els aspectes relacionats amb la gestió dels serveis de salut, fonamentalment aquells en els quals intervingui la fisioteràpia, analitzant els processos de gestió d'un servei o unitat de Fisioteràpia.
RAE24 - Aplicarà els codis ètics i deontològics, les bases jurídiques de la professió implementant els mecanismes de qualitat en la pràctica de fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats en l'adequat exercici professional.
RAE27 - Desenvoluparà la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar solucions en l'àmbit professional.
BIOÈTICA I LEGISLACIÓ
L’escenari de l’exercici de les professions assistencials ha sofert en els últims anys ràpids i profunds canvis que han vingut a canviar la naturalesa i els objectius de les activitats assistencials, una de les causes ha estat l’actual proliferació de normatives reguladores dels drets de l’usuari/pacient del sistema sanitari, de les diverses activitats assistencials, així com dels requisits i disponibilitat de mitjans, els reptes que genera el desenvolupament científic i tecnològic, el progrés social i la diversitat cultural entre d’altres, fet que implica un exercici professional cada vegada més complex i exigent el qual comporta un increment en l’àmbit competencial i en la responsabilitat professional del/la fisioterapeuta.
Aquesta responsabilitat professional no implica tan sols el seguiment i compliment de la legislació vigent, sinó que genera tanmateix responsabilitat ètica i moral, donades les diverses situacions i/o conflictes ètico-legals que es produeixen en la pràctica assistencial; són aquests motius els que exigeixen una reflexió profunda i interdisciplinària de les professions sanitàries per tal de donar respostes en la cerca de l’excel·lència professional. La Bioètica i Legislació professional com a disciplines ofereixen eines i recursos per facilitar la reflexió i gestió de possibles respostes als problemes i dilemes ètico-legals que se’n deriven de l’exercici professional.
A l'assignatura es pretén tractar i aprofundir en temes fonamentals per a la professió amb la intenció de cubrir les necessitats de formació d'una àrea de coneixement que és transversal en l'exercici de la fisioteràpia.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Els continguts de l’assignatura de Bioètica i Legislació són:
Part I. Legislació:
Tema 1. Introducció a la Bioètica i legislació Sanitària-Responsabilitat professional.
Tema 2. Legislació i Exercici professional de la Fisioteràpia. Drets i Deures de l'usuari/a del Sistema Sanitari.
Tema 3. Normopraxis assistencial - Responsabilitat civil i penal-imprudència professional.
Part II. Bioètica:
Tema 4. Ètica i Bioètica assistencial
Tema 5. Conflictes bioètics en l’assistència i la recerca clínica.
Tema 6. Deontologia professional
Tema 7. La Ètica assistencial amb perspècitva de gènere.
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula a continuació:
Sistema d'avaluació |
Ponderació màxima |
Ponderació mínima |
SE1. Portafolis: Treball escrit grupal |
10% |
40% |
SE2. Exposició Oral: Exposició oral grupal |
20% |
50% |
SE3. Examen: Prova escrita tipus test |
30% |
60% |
SE4. Autoavaluació: Visualització material audiovisual i guia de treball |
5% |
30% |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació: Visualització material audiovisual i guia de treball |
5% |
30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Fernández, Guillermo. Jiménez Murillo, Luis. Mediuris. Derecho para el personal sanitario. Barcelona. Editorial Marcial Pons; 2011. ISBN 9788497689038
Camps, Victoria. Breve historia de la ética. Barcelona: RBA Libros. 2013. ISBN 9788490065303.
Beauchamp, Tom l. y Childress, James. F. Principios de ética biomédica. Barcelona: Masson. 1999. ISBN 8445804804.
Col·legi Oficial de Fisioterapeutes de Catalunya: https://www.fisioterapeutes.cat/ca
Instituto Borja de Bioética: https://www.iborjabioetica.url.edu/es
Fair Play. Revista de Filosofía, Ética y Derecho del Deporte. UPF Barcelona. https://www.upf.edu/web/revistafairplay
Instituto de Bioética de la Fundación Ciencias de la Salud: https://www.fcs.es/
Solinís, Germán. (2015). ¿Por qué una bioética global? Vigésimo aniversario del Programa de Bioética de la UNESCO Ed. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231540
Gracia Guillén, Diego. Procedimientos de decisión en ética clínica. 2ª ed. Madrid: Triacastela. 2007. ISBN 9788495840349.
Martínez Montauti J. (2018). La relación médico-paciente. Barcelona: Ediciones Observatorio de Bioetica y Derecho de la UB https://www.bioeticayderecho.ub.edu/sites/default/files/libro-relacion-medico-paciente.pdf
Borrell-Carrió, Francesc. Práctica clínica centrada en el paciente. 1ª Ed. Madrid: Triacastela. 2011. ISBN 9788495840561
Cortina, Adela. ¿Para qué sirve realmente la ética? Barcelona: Paidós. 2013. ISBN 9788449328770
Torralba, Francesc. Ética del cuidar. Madrid: Fundación MAPFRE. 2002. ISBN 8471007703
Masiá-Clavel, Juan. Cuidar la vida. Barcelona: Herder Editorial. 2012. ISBN 9788425431319