Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Anna Andreu Povar
Mireia Pardas Peraferrer 
Marc Terradellas Fernández 
Anabel Casanovas Alvarez 

Idiomes d'impartició


  • Català

L'assignatura s'imparteix tant en idioma català com castellà. 

Competències


Competències específiques
  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
     

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE7 - Serà capaç de reconèixer les situacions de risc vital executant les maniobres de suport bàsic en els seminaris pràctics i simulació.
     

  • RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
     

Descripció


La fisioteràpia cardio respiratòria és una de les branques dins de la fisioteràpia que, mitjançant l'aplicació de diferents agents terapèutics, s'encarrega de la prevenció, estabilització i tractament de les afeccions que afecten el sistema respiratori i cardíac, contribuint a millorar la qualitat de vida i la funcionalitat dels individus. Aquesta disciplina ocupa un lloc central dins la fisioteràpia i té una rellevància crucial per a la salut i el benestar de la societat.

En aquesta assignatura, l'alumnat haurà d'aprofundir en el seu coneixement de la fisiologia respiratòria com a base per a comprendre el funcionament de les tècniques de tractament utilitzades en fisioteràpia cardio respiratòria així com per a poder conèixer els mecanismes implicats en la fisiopatologia de les diferents malalties respiratòries i cardiovasculars. S'abordaran les tècniques i mètodes específics de valoració i intervenció junt amb les estratègies de prevenció i promoció de la salut.

Al tenir un alt contingut pràctic, l'alumnat tindrà l'oportunitat d'aprendre les habilitats bàsiques per a valorar, diagnosticar i tractar a un/a pacient amb patologia respiratòria. A través de l'estudi de casos clínics i situacions reals, es desenvoluparà la capacitat d'abordar els reptes clínics amb un enfocament crític i basat en l'evidència científica.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. 

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


BLOC 1: Anatomia i fisiologia respiratòria

  • Biomecànica respiratòria.
  • Fisiologia respiratòria.

BLOC 2: Valoració i diagnòstic en fisioteràpia cardio respiratòria.

  • Anamnesi i història clínica.
  • Eines de valoració.

BLOC 3: Tècniques de fisioteràpia cardio respiratòria.

  • Tècniques ventilatòries.
  • Tècniques de drenatge de secrecions.
  • Tècniques instrumentals.
  • Aerosolteràpia.
  • Tècniques d’entrenament de la musculatura respiratòria.
  • Exercici físic en el pacient cardio respiratori.

BLOC 4: Fisioteràpia cardio respiratòria en el pacient crític

  • Valoració del pacient crític
  • Tècniques de tractament del pacient crític.

BLOC 5: Fisioteràpia respiratòria en el pacient pediàtric.

BLOC 6: Raonament clínic en fisioteràpia cardio respiratòria.

  • Algoritme en fisioteràpia.
  • Patologies respiratòries obstructives.
  • Patologies respiratòries restrictives.
  • Patologies cardíaques.
  • Resolució de casos clínics.

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula: 

Sistemes d'avaluació

Sistema de avaluació 

Ponderació mínima 

Ponderació màxima 

SE1. Portafoli electrònic

10% 

40% 

SE2. Exposició oral 

20% 

50% 

SE3. Examen 

30% 

60% 

SE4. Autoevaluació

5% 

30% 

SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coevaluació

5% 

30% 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una nota igual o superior al 5 en els dos exàmens.  

Per tal d'aprovar l’assignatura caldrà la realització mínima obligatòria del 80% de les classes pràctiques. En el cas de no complir amb el percentatge d'obligatorietat de les pràctiques, es considerarà com un "no presentat/da".

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

Bibliografia


Bàsic

Calais-Germain, Blandine., & Lamotte, Andrée. (1991). Anatomía para el movimiento. La Liebre de Marzo.

Seco Calvo, Jesús., González Bellido, Vanesa., González Doniz, María Luz., López Fernández, Daniel., & Souto Camba, Sonia. (2018). Sistema respiratorio : métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Editorial Médica Panamericana.

Aguilar Ferrándiz, María Encarnación, Gómez Jiménez, Paz. María, Castro Sánchez, María Adelaida., & Seco Calvo, Jesús. (2018). Sistema cardiovascular : métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Editorial Médica Panamericana.

Complementary

Chevaillier, Jean. (2013). El drenatge autogen o concepte de la «modulació del flux i del nivell ventilatori». Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.

Martí Romeu Joan-Daniel, Vendrell Relato Montserrat (2013). Manual SEPAR de Procedimientos. Técnicas manuales y instrumentales para el drenaje de secreciones bronquiales en el paciente adulto. Barcelona, España. Editorial: Respira.

Daza Arana, Jorje Enrique, Carvajal Tello, Nathali., Calvo Soto, Andrea Patricia, Gómez Ramirez, Esperanza. (2020). Modelos teóricos en fisioterapia cardiovascular y respiratoria. Universidad Santiago de Cali. https://doi.org/10.35985/9789585583535

Vilaró, Jordi, Torres Castro, Rodrigo, Ars Ricart, Joan, Sebio, Raquel, & Martín Orive, Fran. (2023). Guia clínica de fisioteràpia per al maneig de la covid persistent. Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya.

Postiaux, Guy. (1999). Fisioterapia respiratoria en el niño : las técnicas de tratamiento guiadas por la auscultación pulmonar. McGraw-Hill-Interamericana