Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Juan José Pons López

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Antonio José Planells De La Maza

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • Català

Els materials podran proporcionar-se tant en català com en castellà o anglès. 

Competències


Competències específiques
  • E1. Demostrar coneixements de la història dels videojocs i analitzar els videojocs referents amb arguments fonamentats en base a criteris d'avaluació contextualitzats en el marc històric i cultural.

  • E2. Dissenyar les mecàniques, regles, estructura i narrativa de videojocs seguint els criteris de jugabilitat i balanceig per oferir la millor experiència de joc possible.

Competències generals
  • G1. Demostrar tenir i comprendre coneixements avançats de la seva àrea d'estudi que inclouen els aspectes teòrics, pràctics i metodològics, amb un nivell de profunditat que arriba fins a l'avantguarda del coneixement.

  • G3. Reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • G4. Comunicar informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat com no especialitzat.

Competències transversals
  • T1. Comunicar en un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit i d'acord amb les necessitats que tindran els graduats i graduades.

Descripció


L’assignatura d’Introducció al Disseny de Jocs suposa la primera aproximació a la ideació, prototipat i creació d’un joc en el marc de la matèria de Disseny i Creació de Jocs. Es treballa des de la perspectiva del joc analògic en aspectes com les mecàniques, les dinàmiques i l’estètica. L’assignatura consta de sessions teòriques, sessions de joc i sessions de prototipat. Per assolir els coneixements l’assignatura s’avalua per un costat la creació d’un prototip en grup i per un altre els coneixements teòrics de manera individual.

Continguts


Tema 1. El joc analògic i el dissenyador de jocs

1.1. El joc de taula contemporani: evolució i tipologies

1.2. De jugar a crear: tipologies i funcions del dissenyador de jocs.

Tema 2. Elements dels jocs

2.1. El joc com a sistema

2.1.1. Les mecàniques: les regles com accions

2.1.2. La jugabilitat o gameplay: el sistema de loops

2.1.3 L’experiència de joc: l’usuari en el centre del sistema

2.2 Elements nuclears del joc

2.2.1. Estructura i reptes

2.2.2. Torn de joc

2.2.3. Accions i recursos

2.2.4. Resolució

2.2.5. Condicions de victòria i finalització

Tema 3. Introducció a la Teoria del Joc

3.1. Segons l'estructura

3.1.1. Jocs simètrics i asimètrics

3.1.2. Jocs de suma zero i suma no zero

3.1.3. Jocs d'estratègia, incertesa i atzar

3.2. Segons el coneixement i l'estratègia guanyadora

3.2.1. Dilema del presoner i Equilibri de Nash 

3.2.2. Criteris "Maximin" i "Minimax"

3.2.3. Models d'informació

Tema 4. El disseny de jocs com a disciplina

4.1. Metodologies de disseny d’alt nivell

4.2. Mètodes o eines de disseny

Tema 5. Creació i prototipat de jocs

5.1. D'on vénen les idees? Brainstorming i altres estratègies

5.2. Escollint una perspectiva de disseny: de mecànica a tema, de tema a mecànica

5.3. El prototipat analògic

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

A1. Exercicis a realitzar a classe o a casa: Anàlisi de mecàniques i jugabilitat en jocs analògics 30%

A2. Treball en grup: Disseny i implementació d’un prototip de joc analògic 40%

A3. Examen final 30%

Nota final = A1 0,3 + A2 0,4 + A3 0,3

Consideracions Generals:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final/prova equivalent per a aprovar l’assignatura.
  • Les faltes d’ortografia, les incorreccions en la redacció i els problemes formals i tècnics específics de l’assignatura es penalitzaran amb 0,10 punts, fins un màxim de 2 punts, en totes les activitats i proves avaluables.
  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
  • En el cas de detectar un plagi, copia o frau en qualsevol activitat o prova avaluable aquesta obtindrà automàticament una qualificació final de 0. Addicionalment, en casos de còpia o frau, és responsable de la conducta tant qui copia com qui deixa copiar, i les conseqüències de la conducta afecten tots els estudiants implicats en l’actuació irregular. Independentment del suspens provocat pel plagi, copia o frau, el professor comunicarà a la Direcció del Departament la situació per a que es prenguin les mesures aplicables en matèria de règim sancionador i la incoació del pertinent expedient disciplinari.
  • Recuperació:

  • La recuperació es farà amb un examen de recuperació que tindrà el mateix format i continguts que l'examen de l'activitat 3.
  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final de recuperació per a aprovar l’assignatura.
  • La nota de l’examen de recuperació s’aplicarà només a la nota de l’activitat 3. Per tant, es tindrà en compte la ponderació de la resta d'activitats per a obtenir la nota final de la recuperació.
  • No s'admetrà el lliurament de la resta d'activitats per a ser re-avaluades en el marc de la recuperació.
  • En cas de superar la recuperació, la nota final màxima que es pot obtenir en el total de l'assignatura és 8.

Bibliografia


Bàsic

Salen, Katie & Zimmerman, Eric (2003). Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge: MIT Press.

Fullerton, Tracy (2014). Game design workshop: a playcentric approach to creating innovative games. Abingdon: CRC press. 

Zubek, Robert (2020). Elements of game design. Cambridge: MIT Press.

Complementary

Salen, Katie & Zimmerman, Eric (2005). The Game Design Reader: A Rules of Play Anthology. Cambridge: MIT Press.

Colleen, Macklin & Sharp, John (2016). Games, Design and Play: A detailed approach to iterative game design. Boston: Addison-Wesley.

Ham, Ethan (2015). Tabletop Game Design for Video Game Designers. Abingdon: CRC Press.

Schell, Jesse (2014). The Art of Game Design: A book of lenses (3rd Edition). Abingdon: CRC Press. 

Rogers, Scott (2014). Level Up! The guide to great video game design (2nd Edition). West Sussex: John Wiley & Sons. 

Brathwaite, Brenda & Schreiber, Ian (2009). Challenges for game designers. Boston: Nelson Education. 

Koster, Raph (2013). Theory of fun for game design. Sebastopol: O'Reilly Media. 

Anthropy, Anna & Clark, Naomi (2014). A game design vocabulary: Exploring the foundational principles behind good game design. London: Pearson Education.

Selinker, Mike (2011). The Kobold guide to board game design. Kirkland: Kobold Press.

Engelstein, Geoffrey & Shalev, Isaac (2019). Building Blocks of Tabletop Game Design: An Encyclopedia of Mechanisms. Abingdon: CRC Press.

Suter, Beat; Kocher, Mela & Bauer, René (Eds.)(2018). Games and Rules. Game mechanics for the "magic circle". Bielefeld: Transcript Verlag.

Woods, Stewart (2012). Eurogames: The design, culture and play of modern European board games. Jefferson: McFarland.