Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Juan José Pons López

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Juan José Pons López

Idiomes d'impartició


  • Català

L'assignatura s'imparteix en català, però tant les aportacions a classe com els treballs es poden fer en català, en castellà o en anglès.

Els materials podran proporcionar-se tant en català com en castellà o anglès.

Competències


Competències específiques
  • E1. Demostrar coneixements de la història dels videojocs i analitzar els videojocs referents amb arguments fonamentats en base a criteris d'avaluació contextualitzats en el marc històric i cultural.

  • E2. Dissenyar les mecàniques, regles, estructura i narrativa de videojocs seguint els criteris de jugabilitat i balanceig per oferir la millor experiència de joc possible.

  • E3. Identificar el tipus de jugador i dissenyar l'experiència de joc segons les característiques psicològiques del mateix.

  • E5. Escriure les especificacions d'un joc i comunicar-les eficaçment a l'equip d'artistes i desenvolupadors i d'altres membres involucrats en la creació i desenvolupament del joc.

Competències generals
  • G1. Demostrar tenir i comprendre coneixements avançats de la seva àrea d'estudi que inclouen els aspectes teòrics, pràctics i metodològics, amb un nivell de profunditat que arriba fins a l'avantguarda del coneixement.

  • G3. Reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • G4. Comunicar informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat com no especialitzat.

Competències transversals
  • T2. Treballar com a membre d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos i tenint en compte els recursos disponibles.

Descripció


L’assignatura Disseny de Jocs I és la via d’entrada de l’alumne en el rol del dissenyador de jocs digitals. Els continguts estan orientats a ampliar l’horitzó creatiu de l’alumne per a poder començar a documentar correctament i de forma professional les idees que més tard es convertiran en un joc. Per assolir els coneixements l'assignatura s'avalua amb treballs individuals i grupals i un examen escrit.

Continguts



Tema 1. Els gèneres del videojoc

1.1. Els gèneres: conceptes i elements centrals

1.2. Propostes de taxonomies

1.3. Gèneres i tipologies de jugadors

Tema 2. Disseny i documentació de videojocs

1.1. El procés de disseny de videojocs

1.2. El Game Concept i el Game Proposal

1.3. El Game Design Document

1.4. Altres documents de disseny rellevants

1.5. Presentació oral de la documentació

Tema 3. Mecàniques de jocs segons gèneres (I): Plataformes

3.1. Evolució històrica del gènere des de la perspectiva del disseny

3.2. Mecàniques centrals del gènere

3.3. Estudi de casos

Tema 4. Mecàniques de jocs segons gèneres (II): Rol

4.1. Evolució històrica del gènere des de la perspectiva del disseny

4.2. Mecàniques centrals del gènere

4.3. Estudi de casos

Tema 5. Mecàniques de jocs segons gèneres (III): Estratègia i Simulació

5.1. Evolució històrica del gènere des de la perspectiva del disseny

5.2. Mecàniques centrals del gènere

5.3. Estudi de casos

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà en base als següents percentatges:

  • A1: Platform game proposal + Pitch 15%
  • A2: RPG game proposal + Pitch 15%
  • A3: Game design document 40%
  • A4: Examen 30%

Nota final = A1 0,15 + A2 0,15 + A3 0,4 + A4 0,3

Consideracions:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final (A4) per a aprovar l’assignatura.
  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
  • En el cas de detectar un plagi, copia o frau en qualsevol activitat o prova avaluable aquesta obtindrà automàticament una qualificació final de 0. Addicionalment, en casos de còpia o frau, és responsable de la conducta tant qui copia com qui deixa copiar, i les conseqüències de la conducta afecten tots els estudiants implicats en l’actuació irregular. Independentment del suspens provocat pel plagi, copia o frau, el professor comunicarà a la Direcció del Departament la situació perquè es prenguin les mesures aplicables en matèria de règim sancionador i la incoació del pertinent expedient disciplinari.
  • Les faltes d’ortografia, les incorreccions en la redacció i els problemes formals i tècnics específics de l’assignatura es penalitzaran amb 0,10 punts, fins un màxim de 2 punts, en totes les activitats i proves avaluables.

Recuperació:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen de recuperació per a aprovar l’assignatura.
  • La recuperació utilitzarà el mateix sistema que la convocatòria ordinària, sent A3 la nota de l'examen de recuperació. En aquest cas, les pràctiques no es poden recuperar i cal obtenir igualment una nota superior a 5 a l'examen de recuperació per a aprovar l'assignatura.

Bibliografia


Bàsic

Ernest Adams & Joris Dormans (2012), Game Mechanics, Advanced game design.
Berkeley: New Riders Games.

Jesse Schell (2011), The Art of game design: a book of lenses. Amsterdam:
Elsevier/Morgan Kaufmann.

Katie Salen (2003), Rules of Play: Game Design Fundamentals. Massachuset: The MIT Press.

Anna Anthropy & Naome Clark (2014), A Game Design vocabulary. Boston:
Addison-Wesley.

Caillois, R. (2001). Men play and games. University of Illinois Press.

Planells, A. J. (2015). Videojuegos y mundos de ficción: De "Super Mario" a "Portal". Ediciones Cátedra

Scott Rogers, Level Up!: The Guide to Great Video Game Design, Wiley; 2 edition (April 28, 2014).

Tracy Fullerton, Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games, Third Edition, A K Peters/CRC Press; 3 edition (March 5, 2014). 

Complementary

Brenda Brathwaite and Ian Schreiber, Challenges for Game Designers, Cengage Learning; 1 edition (August 21, 2008)