Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Ana Beatriz Pérez Zapata

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maider Véliz Ramas

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • Català

Els materials podran proporcionar-se tant en castellà, en català com en anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que tingui la seva base en l'educació secundaria general, i s'acostumi a trobar a un nivell que, tot i que amb el suport de llibre de text avançats, inclogui també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

     

  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • V8. Representar de forma visual conceptes i/o dades per a la ideació i creació de videojocs.

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

     

Descripció


L'animació 2D té actualment múltiples aplicacions en camps diversos com el cinema, la televisió, Internet, els videojocs, la publicitat, l'educació... Conèixer i posar en pràctica els principis bàsics de l'animació aportarà major qualitat, espontaneïtat i expressivitat al nostre treball, ja sigui aquest un producte final d'animació 2D o una fase preparatòria d'altres tècniques digitals, com animació 3D, motion graphics o videojocs.

L'assignatura Expressió artística i animació 2D té com a objectiu que l'estudiant adquireixi les competències necessàries per conceptualitzar, dissenyar i desenvolupar peces d'animació 2D per els videojocs. Al llarg del curs, també s'estudiaran i aplicaran conceptes de dibuix artístic que permetin a l'estudiant utilitzar el dibuix a mà alçada com a mitjà per desenvolupar peces d'animació 2D. S'analitzaran obres i autors claus que permetin entendre l'evolució tant de l'animació 2D com de videojocs 2D. També s'estudiaran i aplicaran els processos i procediments bàsics que requereix la producció d'animació 2D, aplicant els fonaments i estratègies pròpies dels videojocs.

Expressió artística i animació 2D forma part de la matèria de Creació Artística i està relacionada amb les assignatures d'Introducció a l'expressió artística, Disseny gràfic i Animació 3D. L'assignatura Expressió artística i animació 2D, en tractar sobre la producció d'elements gràfics per ser animats —definits en la fase de disseny— i integrats en la fase de desenvolupament del joc, també està relacionada amb la matèria de Disseny i creació de videojocs i la matèria de Desenvolupament.

Continguts


1. Animació 2D. Definició i state-of-the-art

1.1. Història y fites principals de l’animació 2D.

1.2. Tècniques d’animació. Àmbits d’aplicació. Fases de la producció. Eines i equip.

1.3. Estudis, artistes, referències i fonts de documentació.

1.4. L’animació als videojocs.

1.5. Les arts als videojocs.

 

2. Principis d’animació

2.1. Lleis de movimient.

2.2. 12 Principis d’animació.

2.3. Expressió del pes i velocitat. Equilibri i línia d’acció.

2.4. Timing, spacing & flexibility.

2.5. Keyposes/extreme, breakdown, Inbetween.

2.6. Anàlisi de moviment. Animació realista i animació convincent.

2.7. Personatges bípedes. Walk, run, fast run, jump, attack.

 

3. Creativitat i disseny de personatges

3.1. Fonts d’inspiració.

3.2. Disseny i construcció de personatges.

3.3. Model sheets. (Creativitat, comparatius, constructius, turn around, expressivitat, color, props…).

3.4. Cut-out & rigging.

 

4. Eines i procediments a Unity

4.1. Aplicació de l’environment i character. 

4.2. Animation 2D: Skinning, rigging y SpriteShape.

4.3. Àudio. Música dambient y so defectes.

4.4. Efectes, llums i partícules. 

4.5. Cambra.

4.6. Exportació de l’animació i escena.

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

 

A1. Exercici a classe i casa: Sketchbook 20%

A2. Pràctica de laboratori - Individual: Animació de personatge 15%

A3. Pràctica de laboratori - Parelles: Game animation reel 35%

A4. Examen final 30%

 

Nota final = A1 0.2 + A2 0.15 + A3 0.35 + A4 0.3 

Consideracions:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l'activitat A1 per a aprovar l’assignatura.
  • Cal obtenir una nota superior a 4 a l’examen final per a aprovar l’assignatura.
  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
  • És responsabilitat de l’alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, en alguna activitat correspondrà a tenir una nota de 0. A més, el professor comunicarà a Direcció de Departament la situació per a que es prenguin mesures aplicables en matèria de règim sancionador.

Recuperació:

  • Cal obtenir una nota superior a 4 a l’examen final de recuperació per a aprovar l’assignatura.
  • La nota de l’examen de recuperació s’aplicarà només a la nota de l’activitat A4.
  • En cas de suspendre l'activitat A1, es pot tornar a entregar en convocatòria de recuperació amb la possibilitat d'obtenir una nota màxima de 5.

Bibliografia


Bàsic

Cavalier, S. (2011). The World History of Animation. Los Angeles: University of California Press

Williams, Richard (2012). The Animator's Survival Kit: a manual of methods, principles and formulas for classical, computer, games, stop motion and internet animators. London: Faber and Faber.

Johnston, O.; Thomas, F (1997). Disney Animation: The Illusion of Life. New York: Hyperion.

Complementary

Webster, C.(2012). Action Analysis for Animators. Nueva York: Focal Press

Mattesi, Mike (2006). Force: Dynamic Life Drawing for Animators (Force Drawing Series) 2º Ed. New York: Focal Press.

Bancroft, Tom (2012). Character Mentor. New York: Focal Press.

Muybridge, Eadweard (2000). Human figure in motion. New York: Dover Publications.

Halas, John; Whitaker, Harold; Sito, Tom (2009). Timing for animation. New York: Focal Press.

Muybridge, Eadweard (2000). Animals in motion. New York: Dover Publications.

White, Tony (1988). The Animator’s Workbook. Step-By-Step Techniques of Drawn Animation. Nueva York: Billboard Books (Watson-Guptill)