Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Ana Beatriz Pérez Zapata

Trimestre: All quarters

Crèdits: 20

Professorat: 

Adso Fernández Baena

Idiomes d'impartició


  • Català

Els materials podran proporcionar-se tant en català com en castellà o anglès.

Competències


Competències específiques
  • V1. Demostrar coneixements de la història dels videojocs i analitzar els videojocs referents amb arguments fonamentats en base a criteris d'avaluació contextualitzats en el marc històric i cultural.

  • V2. Dissenyar les mecàniques, regles, estructura i narrativa de videojocs seguint els criteris de jugabilitat i balanceig per oferir la millor experiència de joc possible.

  • V3. Identificar el tipus de jugador i dissenyar l'experiència de joc segons les característiques psicològiques del mateix.

  • V4. Dissenyar un joc i la seva monetització, tenint en compte els diferents paràmetres i variables que regeixen el model de negoci del producte.

  • V5. Escriure les especificacions d'un joc i comunicar-les eficaçment a l'equip d'artistes i desenvolupadors i d'altres membres involucrats en la creació i desenvolupament del joc.

  • V6. Desenvolupar videojocs en llenguatges de programació d'alt nivell en motors gràfics  a partir de les especificacions.

  • V8. Representar de forma visual conceptes i/o dades per a la ideació i creació de videojocs.

  • V9. Dissenyar i desenvolupar curtmetratges d'animació 2D.

  • V10. Dissenyar i desenvolupar la modelització d'escenes i personatges 3D.

  • V11. Dissenyar i desenvolupar l'animació 3D aplicant les tècniques i processos que condueixen a la producció de videojocs i curtmetratges lineals d'animació.

  • V12. Aplicar la iniciativa emprenedora i la innovació per a la creació de nous videojocs i línies de negoci.

  • V13. Aplicar la visió sobre el negoci, el màrqueting i les vendes, l'anàlisi econòmic i el coneixement tècnic per a la producció de videojocs.

  • V14. Liderar equips de dissenyadors, artistes o desenvolupadors per a la consecució dels objectius especificats en el temps previst, de forma estructurada segons la metodologia establerta per a la gestió del projecte.

  • V15. Dissenyar i planificar estratègies d'assegurament de la qualitat, test i anàlisi de dades de videojocs i productes interactius.

Descripció


El Treball Fi de Grau (TFG) és un treball personal d'aprofundiment dins d'un tema o problemàtica, de síntesi i sovint transversal dins de l'àmbit dels estudis del Grau de Videojocs, amb la finalitat que l'estudiant/a demostri la seva capacitat per aplicar la formació adquirida al llarg dels estudis del Grau, acreditant l'obtenció del títol de Grau. El treball personal de l’estudiant vinculat a la realització del TFG és el corresponent a  20 ECTS i s’emmarca dins la matèria pròpia del Treball Final de Grau. L'alumne podrà realitzar un treball de recerca o bé realitzar un projecte centrat en una de les següents àrees: empresa, disseny, art o programació. El TFG és un treball individual sense detriment de que pugui ser una part independent d'un treball desenvolupat de manera conjunta entre estudiants del mateix o diferents graus. En qualsevol cas, la defensa i avaluació del TFG és individual.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1.- El Treball Final de Grau (TFG): Elements essencials

1.1. Tipologies del TFG: Recerca o Aplicat

1.2. Principals àrees de coneixement del TFG

1.3. Procés de recerca, redacció i defensa davant de tribunal

Tema 2.- La citació en APA

2.1. Sistemes de citació i la seva rellevància acadèmica

2.2. El sistema APA (I): Citació en text

2.3. El sistema APA (II): Citació a referències

2.4. El sistema APA (III): casos especials de citació

Tema 3.- L'avantprojecte

3.1. Començant el projecte: introducció, objectius/hipòtesis i/o preguntes de recerca, interessos acadèmics i originalitat del treball

3.2. La recerca preliminar: els referents i el marc teòric

3.3. Metodologia: tècniques i models de creació i anàlisi

3.4. Organització del temps: cronograma i disseny metodològic

Tema 4.- De la memòria intermèdia a la memòria final

4.1. El seguiment del procés de recerca i creatiu: tipologies de treball segons àrees de coneixement

4.2. Resultats del TFG: redacció, exposició i argumentació

4.3. Les conclusions: vinculació amb els objectius, discusió i futurs treballs

4.4. Aspectes legals, llicències i drets d'autor

4.5. Formalismes de la memòria final: indexació automàtica, format i elements tipogràfics

Tema 5.- La defensa davant del tribunal

5.1. Tècniques orals de presentació i argumentació universitària

5.2. Elements de suport visual: síntesi, concreció i complementarietat

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

A1. Avantprojecte 0%

A2. Memòria intermèdia i resultats preliminars 0%

A3. Memòria final i resultat final 80%

A4. Defensa 20%

Nota final = A3 0.8 + A4 0.2

Consideracions:

  • El tutor del TFG emetra un informe per entrega per valorar qualitativament les entregues A1 i A2.
  • La qualificació de les entregues A3 i A4 seran posades pel tribunal.
  • El tutor ha d'autoritzar, segons normativa, la presentació i defensa del treball.
  • L'avaluació emprarà, tal i com preveu la memòria del Grau de Disseny i Producció de Videojocs en la matèria de Treball Final de Grau, un sistema de rúbriques en el que es considerarà tant la qualitat de la documentació i la defensa realitzada del treball.
  • Segons estableix la normativa dels Treballs Fi de Grau, per a superar el TFG caldrà obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en la valoració final del tribunal. El tribunal avaluarà el TFG en funció de la defensa, dificultat tècnica i artística, assoliment dels objectius, utilitat, rigor i qualitat del treball, entre d'altres. 
  • Prèviament, la Comissió de Treballs Fi de Grau de la titulació revisarà la documentació lliurada per detectar defectes de forma. En cas de defecte de forma greu, la documentació podrà ser retornada a l'estudiant/a, qui haurà d'esmenar-la en un termini molt breu de temps, tal com estipula la normativa de TFG.

Recuperació:

  • El TFG no té convocatòria de recuperació.

Bibliografia


Bàsic

Ferrer Cerveró, Virginia Rosa, Carmona Monferrer, Moisés y Soria Ortega, Vanessa (coord.). (2013). El Trabajo de Fin de Grado: Guía para Estudiantes, Docentes y Agentes Colaboradores. McGrawHill.

González García, Juana María. (2014). Cómo Escribir un Trabajo de Fin de Grado: Algunas Experiencias y Consejos Prácticos. Síntesis. 

American Psychological Association. (2019). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). Washington, DC: American Psychological Association.

Complementary

Muñoz-Alonso López, Gemma. (2015). Cómo elaborar y defender un trabajo académico en Humanidades: del Trabajo de Fin de Grado al Trabajo de Fin de Máster. Bubok Publishing. 

Amat, Oriol y Rocafort, Alfredo (coords.). (2017). Com Fer Recerca - Treball Fi De Grau, Tesi De Master, Tesi Doctoral I Altres Projectes De Recerca: Treball fi de grau, tesi de màster, tesi doctoral i altres projectes de recerca. Profit.

Manuals i monografies habituals en el camp de l'art per a videojocs

 

Manuals i monografies habituals en el camp de l'emprenedoria i la gestió empresarial del videojoc

 

Manuals i monografies habituals en el camp de la programació

 

Manuals i monografies habituals en el camp del disseny de videojocs