Que estàs buscant?
Els materials podran proporcionar-se tant en català com en castellà o anglès.
B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que tingui la seva base en l'educació secundaria general, i s'acostumi a trobar a un nivell que, tot i que amb el suport de llibre de text avançats, inclogui també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científica o ètica
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
V1. Demostrar coneixements de la història dels videojocs i analitzar els videojocs referents amb arguments fonamentats en base a criteris d'avaluació contextualitzats en el marc històric i cultural.
V2. Dissenyar les mecàniques, regles, estructura i narrativa de videojocs seguint els criteris de jugabilitat i balanceig per oferir la millor experiència de joc possible.
T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L'assignatura de Narrativa realitza una aproximació holística (literatura, cinema i joc) al fenomen d'explicar, viure i jugar històries en el marc de la matèria de Disseny i Creació de Jocs. D'aquesta manera, resulta clau entendre no només els elements formals de la tradició narratològica (personatges, trames, temporalitat i espai) sinó també els debats contemporanis que es plantegen des de les actuals posicions ludològiques. A més a més, l’assignatura té un fort vincle amb el marc cultural i social del videojoc, generant així una lectura text/context que pren en consideració tant la funció cultural del mitjà com la seva capacitat per a presentar nous imaginaris. Aquesta aproximació teòrica es complementa amb la realització de diferents pràctiques, totes elles orientades a la creació conceptual d’un petit joc de marcat caràcter narratiu.
1. Conceptes preliminars.
1.1. Narració vs. Ficció. Relat vs. Món.
1.2. Rerefons (Backstory) i Context (Setting).
2. La ludoficció en el marc de l'oci digital.
2.1. Història, successos i estructures narratives.
2.1.1 L'acció com a motor narratiu.
2.1.2 Trames, conflicte i objectius.
2.1.3 La relació de les trames amb les regles.
2.1.4 Estructures narratives: dels models clàssics als storylets.
2.1.5 De la Narrativa Ambiental a la Narrativa Indexical.
2.2. Els existents: El personatge i l'espai
2.2.1 Concepte de personatge interactiu
2.2.2 Identificació i control de l'usuari
2.2.3 Configuració i arc de transformació
2.2.4 Caracterització emocional, psicològica i accions
2.2.5. Les tipologies de l'espai i la construcció dels eixos.
3. Disseny Narratiu (I): Worldbuilding, quests, diàlegs i puzles.
3.1 Narrative Designer i figures afins: guionista, escriptor i dissenyador de jocs.
3.2 El Worldbuilding: oportunitats i límits.
3.3. El disseny de missions o quests.
3.4. Els diàlegs lineals i no lineals.
3.5. El disseny de puzles narratius.
3.6. Cas d'estudi.
4. Disseny Narratiu (II): La posada en escena i la creació de cinemàtiques.
4.1. La composició i el quadre.
4.2. Tipologies de plans i moviments de càmera.
4.3. El fora de camp i el pla pictòric.
5. Narratologia Audiovisual i Interactiva.
5.1. El model triàdic de Genette.
5.2. El temps: duració, ordre i freqüència.
5.3. La veu: el narrador.
5.4. El mode: focus i focalització.
5.5. La ruptura: Metalepsis.
La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:
A1. Pràctica de laboratori: Creació d'un guió audiovisual i un curtmetratge 30%
A2. Pràctica de laboratori: Disseny i implementació d'un joc narratiu 40%
A3. Examen final 30%
Nota final = A1 0,3 + A2 0,4 + A3 0,3
Consideracions:
Recuperació:
Walton, Marek & Suckling, Maurice (2012). Video Game Writing: From Macro to Micro. Dulles: Mercury Learning and Information.
Heussner, Tobias; Kristen Finley, Toiya; Brandes Hepler, Jennifer & Lemay, Ann (2015). The Game Narrative Toolbox. Abingdon: CRC Press.
Cuadrado Alvarado, Alfonso & Planells de la Maza, Antonio José (2020). Ficción y videojuegos. Teoría y práctica de la ludonarración. Barcelona: UOC Press.
Bateman, Chris (Ed.). (2021). Game writing: Narrative skills for videogames. New York: Bloomsbury.
King, Stephen (2018). Mientras escribo. Madrid: Debolsillo.
Lebowitz, Josiah & Klug, Chris (2012). Interactive Storytelling for Video Games: Proven Writing Techniques for Role Playing Games, Online Games, First Person Shooters, and more. Massachusetts: Focal Press.
Marx, Christy (2007). Writing for animation, comics & games. London: Taylor & Francis.
Navarro Remesal, Víctor (2016). Libertad dirigida Una gramática del análisis y diseño de videojuegos.Santander: Shangrila.
Planells de la Maza, Antonio José (2015). Videojuegos y mundos de ficción. Madrid: Ediciones Cátedra.
Anyó, Lluis (2016). El jugador implicado: Videojuegos y narraciones. Barcelona: Laertes.
Sheldon, Lee (2014). Character development and storytelling for games (2a edició). Boston: Course Technology.
Mckee, Robert (2018). El diálogo: El arte de hablar en la página, la escena y la pantalla.Barcelona: Alba Editorial.
McKee, Robert (2011). El guión. Story. Barcelona: Alba Editorial.
Campbell, Joseph (1959). El héroe de las mil caras: psicoanálisis del mito. México: Fondo de Cultura Económica.
Aristóteles (2004). Poética. Madrid: Alianza Editorial.
Cuadrado Alvarado, Alfonso (2017). Narración Audiovisual. Madrid: Síntesis.
Gaudreault, André & Jost, François (1995). El relato cinematográfico. Cine y Narratología. Barcelona: Paidós.
Murray, Janet (1999). Hamlet en la Holocubierta. El futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona: Paidós.
Balló, Jordi & Pérez, Xavier (2006). La semilla inmortal: los argumentos universales en el cine. Barcelona: Anagrama.
Bordwell, David (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
Nicklin, Hannah (2022). Writing for Games: Theory and Practice. Boca Ratón: CRC Press.
Katz, Steven (2005). Plano a plano: de la idea a la pantalla. Madrid: Plot.
Heussner, Tobias (Ed.)(2019). The Advanced Game Narrative Toolbox. Abingdon: CRC Press.
Skolnick, Evan (2014). Video Game Storytelling. Berkeley: Watson-Guptill Publications.
Short, Tanya X. & Adams, Tarn (Eds.)(2019). Procedural Storytelling in Game Design. Boca Raton: CRC Press.