Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Ana Beatriz Pérez Zapata

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Joan Pardo Campillo
Montserrat Estañol Lamarca 

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • EFB3_Capacitat per comprendre i dominar els conceptes bàsics de matemàtica discreta, lògica, algorítmica i complexitat computacional, i la seva aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria

     

  • EFB4_Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació a l'enginyeria

     

Competències transversals
  • T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació

     

Descripció


Aquesta assignatura tanca el bloc de les assignatures de programació del primer curs. Està dividida en quatre: en la primera part s'estudia l'ús dels magatzems de dades volàtils (en memòria) més freqüents: cues i piles, llistes, conjunts, maps, ... tot continuant l'aproximació OO iniciada a les assignatures prèvies. La segona part és una breu introducció a les tècniques de programació recursiva. La tercera part mostra la utilització d'arxius com a eina d'emmagatzematge no volàtil. La darrera part és una introducció a la complexitat algorísmica. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


1.- Col·leccions de dades

  • Col·leccions seqüencials (piles, cues, llistes)
  • Conjunts
  • Col·leccions associatives (maps o diccionaris)

2.- Recursivitat

  • Algorismes recursius vs. algorismes iteratius
  • Tractament recursiu de seqüències. Estratègies

3.- Magatzems permanents: arxius

  • E/S vers i des d'arxius. Canals
  • Arxius de text
  • Arxius de dades (binaris)

4.- Introducció a la complexitat algorísmica

Sistema d'avaluació


La qualificació final de l’assignatura (QF) es calcularà segons es detalla a continuació

Pe1: qualificació de la primera prova escrita

Pe2: qualificació de la segona prova escrita

Teo: qualificació de teoria

Pr_i: qualificació de la i-èssima pràctica

Pr: qualificació de pràctiques

QPT: qualificació ponderada teoria + pràctiques

QF: qualificació final de l’assignatura

 

Teo = max( (Pe1+Pe2)/2, Pe2)

Pr = mitjana(Pr_i)

 

QPT = Pr·0.35 + Teo·0.65

 

QF = Teo si Teo < 4

QF = QPT si Teo >= 4

 

Es responsabilitat de l'alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, en alguna activitat, correspondrà a tenir una nota de 0. A més, el professor comunicarà a la Cap d'Estudis la situació per a que en prengui mesures  aplicables en matèria de règim sancionador. En el context d'aquesta assignatura, plagi també significa utilitzar i/o adaptar codi que no s'hagi desenvolupat de manera totalment individual (o en el si del grup en el cas d'activitats grupals). Facilitar el codi que dóna lloc al plagi és també una forma de plagi i serà tractat de la mateixa manera. De manera resumida podem dir que les activitats avaluatives s'han de resoldre de manera estrictament no col·laborativa (en el cas d'activitats en grup la col·laboració no pot transcendir el si del grup). 

 


Recuperació

La part de pràctiques de l’assignatura (qualificació Pr) NO és recuperable.

Per als estudiants que assisteixin a l’examen de recuperació la seva qualificació Teo serà la obtinguda en aquesta prova i la seva qualificació final es calcularà amb les fórmules anteriorment detallades i en cap cas no serà superior a 5.

Bibliografia


Bàsic

Java 8 API Documentation. https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/

Sesa i Nogueras. EDA: notes de classe, exemples i exercicis. Publicació interna del TCM.

Complementary

Tutorial Oracle Java Collections  https://docs.oracle.com/javase/tutorial/collections/