Que estàs buscant?
La docència d’aquesta assignatura és principalment en català. Tanmateix, algunes sessions, la bibliografia, part dels continguts i les eines poden ser en castellà o anglès.
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
EFB4_Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació a l'enginyeria
EIS1_Capacitat per a desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes software que satisfacin tots els requisits de l'usuari i que es comportin de forma fiable i eficient, siguin assequibles de desenvolupar i mantenir i compleixin normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'enginyeria del software
EIS2_Capacitat per a valorar les necessitats del client i especificar els requisits software per a satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte, mitjançant la cerca de compromisos acceptables, dins de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les pròpies organitzacions
EIS3_Capacitat per donar solució a problemes d'integració en funció de les estratègies, estàndards i tecnologia disponibles
EIS4_Capacitat d'identificar i analitzar problemes i dissenyar, desenvolupar, implementar, verificar i documentar solucions software sobre la base d'un coneixement adequat de les teories, models i tècniques actuals
T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L’objectiu general de l’assignatura és l’aprofundiment en el coneixement de les bases de dades i dels sistemes gestors de bases de dades (SGBD). El curs fa un recorregut per totes les etapes del disseny de bases de dades, -conceptual, lògic, físic, extern-, i estudia les característiques avançades de SQL.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Contingut 1: El procés de disseny de bases de dades
Dedicació:
Descripció:
Introducció al procés de disseny i implementació d'una base de dades des de la captura de requeriments a la generació de la base de dades, passant per les etapes de disseny conceptual, disseny lògic i disseny físic.
S'usa eines i tècniques de modelat conceptual de dades i de normalització per a l'etapa de disseny conceptual i el model relacional de dades per als dissenys lògic i físic.
Temari:
1.1 Introducció al disseny de base de dades
1.2 Disseny conceptual: dels requisits a l'esquema conceptual de dades
1.3 Disseny lògic: de l'esquema conceptual a l'esquema lògic
1.4 Disseny físic: generació de la base de dades
1.5 Normalització
Contingut 2: Desenvolupament i ús de bases de dades amb SQL avançat
Dedicació:
Descripció: Aprofundiment en el coneixement d’SQL per a implementar el disseny lògic i físic d'una base de dades relacional
Temari:
2.1 Recuperació de dades amb SQL avançat: funcions, operadors, combinacions de taules, operacions de conjunts i ordenació de resultats
2.2 Gestió del temps en SQL avançat
2.3 Recuperació avançada de dades agrupades
2.4 Subconsultes
2.5 Recuperacions jeràrquiques
2.6 Sentències DML per a grans conjunts de dades
2.7 Sentències DDL per a la gestió d’objectes d’esquemes de bases de dades
2.8 Control d’accés
2.9 Vistes, vistes materialitzades, sinònims
2.10 Creació de mètodes d'accés: índexs, clusters
Sistema de qualificació (avaluació)
Cadascun dels dos temes (Disseny i SQL avançat) suposen un 50% de la nota de l'assignatura.
Cal una nota superior a 5 a cada tema per a superar l'assignatura i poder fer la mitja.
És obligada l'assistència i la participació activa als laboratoris de pràctiques i als seminaris per a què cada tema sigui avaluat.
Avaluació contínua ordinària:
Resolució de problemes de bases de dades amb SQL avançat: 50% (sessions de pràctiques 1, 3 i 4 i seminari 5)
Disseny i implementació de bases de dades: 50% (sessió de pràctiques 2 i seminaris 1,2, 3 i 4)
Es poden recuperar els temes suspesos a l'examen de recuperació de l'abril. La qualificació de cada tema recuperació només és APTE(5) o NO APTE.
Només pot presentar-se a la recuperació qui s'hagi presentat a l'avaluació contínua ordinària.
Seguint la normativa general, la còpia en les activitats d'avaluació porta com a conseqüència l'avaluació amb una nota SUSPENS(0) de tota l'assignatura.
Normes de realització de les pràctiques i seminaris
És obligada l'assistència a les sessions de pràctiques i als seminaris.
Els dos qüestionaris i els dos exercicis són obligatòries. Si no es realitzen són avaluats com a 0.
Silberschatz,Abraham;Korth,Henry;Sudarshan,S. “Database Systems Concepts”. Seventh Edition. McGraw-Hill-Education, 2019. ISBN 978-1260084504.
Silberschatz,Abraham;Korth,Henry;Sudarshan,S. “Fundamentos de Bases de Datos”. Sexta edición. Madrid-McGraw-Hill-Education, 2014. ISBN 978-84-481-9033-0.
Elmasri,R.; Navathe,S.B. "Fundamentals of Database Systems,Global Edition". Seventh Edition. Harlow, Essex: Pearson, 2017. ISBN 978-1-292-09761-9.
Date,C.J. “An Introduction to Database Systems”. Seventh edition. Addison Wesley Longman, 2001. ISBN 978-0201787221 / Eighth edition. Person, 2003 ISBN 978-0321197849
Date,C.J. “Introducción a los sistemes de bases de datos”. Séptima edición. México-Pearson Educación, 2001. ISBN 9684444192