Que estàs buscant?
L'assignatura s'imparteix tant en idioma català com castellà.
RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu
RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor, als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE7 - Serà capaç de reconèixer les situacions de risc vital executant les maniobres de suport bàsic en els seminaris pràctics i simulació.
La fisioteràpia cardio respiratòria és una de les branques dins de la fisioteràpia que, mitjançant l'aplicació de diferents agents terapèutics, s'encarrega de la prevenció, estabilització i tractament de les afeccions que afecten el sistema respiratori i cardíac, contribuint a millorar la qualitat de vida i la funcionalitat dels individus. Aquesta disciplina ocupa un lloc central dins la fisioteràpia i té una rellevància crucial per a la salut i el benestar de la societat.
En aquesta assignatura, l'alumnat haurà d'aprofundir en el seu coneixement de la fisiologia respiratòria com a base per a comprendre el funcionament de les tècniques de tractament utilitzades en fisioteràpia cardio respiratòria així com per a poder conèixer els mecanismes implicats en la fisiopatologia de les diferents malalties respiratòries i cardiovasculars. S'abordaran les tècniques i mètodes específics de valoració i intervenció junt amb les estratègies de prevenció i promoció de la salut.
Al tenir un alt contingut pràctic, l'alumnat tindrà l'oportunitat d'aprendre les habilitats bàsiques per a valorar, diagnosticar i tractar a un/a pacient amb patologia respiratòria. A través de l'estudi de casos clínics i situacions reals, es desenvoluparà la capacitat d'abordar els reptes clínics amb un enfocament crític i basat en l'evidència científica.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
BLOC 1: Anatomia i fisiologia respiratòria
BLOC 2: Valoració i diagnòstic en fisioteràpia cardio respiratòria.
BLOC 3: Tècniques de fisioteràpia cardio respiratòria.
BLOC 4: Fisioteràpia cardio respiratòria en el pacient crític
BLOC 5: Fisioteràpia respiratòria en el pacient pediàtric.
BLOC 6: Raonament clínic en fisioteràpia cardio respiratòria.
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:
Sistemes d'avaluació |
Sistema de avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
SE1. Portafoli electrònic |
10% |
40% |
|
SE2. Exposició oral |
20% |
50% |
|
SE3. Examen |
30% |
60% |
|
SE4. Autoevaluació |
5% |
30% |
|
SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coevaluació |
5% |
30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una nota igual o superior al 5 en els dos exàmens.
Per tal d'aprovar l’assignatura caldrà la realització mínima obligatòria del 80% de les classes pràctiques. En el cas de no complir amb el percentatge d'obligatorietat de les pràctiques, es considerarà com un "no presentat/da".
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Seco Calvo, Jesús., González Bellido, Vanesa., González Doniz, María Luz., López Fernández, Daniel., & Souto Camba, Sonia. (2018). Sistema respiratorio : métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Editorial Médica Panamericana.
Calais-Germain, Blandine., & Lamotte, Andrée. (1991). Anatomía para el movimiento. La Liebre de Marzo.
Aguilar Ferrándiz, María Encarnación, Gómez Jiménez, Paz. María, Castro Sánchez, María Adelaida., & Seco Calvo, Jesús. (2018). Sistema cardiovascular : métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Editorial Médica Panamericana.
Martí Romeu Joan-Daniel, Vendrell Relato Montserrat (2013). Manual SEPAR de Procedimientos. Técnicas manuales y instrumentales para el drenaje de secreciones bronquiales en el paciente adulto. Barcelona, España. Editorial: Respira.
Daza Arana, Jorje Enrique, Carvajal Tello, Nathali., Calvo Soto, Andrea Patricia, Gómez Ramirez, Esperanza. (2020). Modelos teóricos en fisioterapia cardiovascular y respiratoria. Universidad Santiago de Cali. https://doi.org/10.35985/9789585583535
Vilaró, Jordi, Torres Castro, Rodrigo, Ars Ricart, Joan, Sebio, Raquel, & Martín Orive, Fran. (2023). Guia clínica de fisioteràpia per al maneig de la covid persistent. Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya.
Chevaillier, Jean. (2013). El drenatge autogen o concepte de la «modulació del flux i del nivell ventilatori». Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.
Postiaux, Guy. (1999). Fisioterapia respiratoria en el niño : las técnicas de tratamiento guiadas por la auscultación pulmonar. McGraw-Hill-Interamericana