Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 12

Professorat: 

Estefania Casas Patarro

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Competències


Competències bàsiques
  • B5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

Competències específiques
  • E4_F Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel.lectuals i destreses tècniques i manuals, que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals, i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits, de manera que, a l'acabar els estudis, els estudiants sàpiguen aplicar tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com actuacions en l'atenció primària i comunitària

     

  • E8_F Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari

     

  • E9_F Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats

     

  • E10_F Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats

     

  • E13_F Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials

     

  • E17_F Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta

     

  • E18_F Adquirir habilitats de gestió clínica que incloguin l'ús eficient dels recursos sanitaris i desenvolupar activitats de planifiació, gestió i control de les unitats assistencials on es doni atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris

     

  • E19_F Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals

     

Competències transversals
  • T1_F Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional

     

  • T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


Les diferents assignatures que conformen el Pràcticum, garanteixen els crèdits i hores formatives clíniques segons es recull a la directiva 2013/55UE del 20 de novembre de 2013. Comprèn totes aquelles activitats dins del procés ensenyament-aprenentatge orientades a adquirir les competències a l'entorn assistencial de la pràctica professional. Durant el seu desenvolupament, l'alumne, participa en la pràctica clínica, així com en tutories grupals que l'orienten a la reflexió sobre la pràctica clínica.

Per poder realitzar el Pràcticum III, és necessari tenir aprovats els Pràcticums I i II.

El Pràcticum III està compost per un bloc pràctic de pràctiques externes a Hospitals, Centres d'Assistència Primària i Centres Socio-Sanitaris, i un altre bloc d’elaboració de treballs relacionats amb les pràctiques.  

El tutor/a clínic/a serà de l’entitat col·laboradora on l’alumne realitzarà les pràctiques i la seva principal funció serà vetllar pel bon desenvolupament de les mateixes respectant la seva finalitat formativa. Aquesta figura es presenta com una eina indispensable en l’aprenentatge de l’alumne durant aquest període. L’assessorament, acompanyament i tutorització assegura la qualitat en el procés d’assoliment de coneixements teòrics i pràctics de l’alumne, en una àrea de transcendent importància, com són les pràctiques externes.

El/la tutor/a acadèmic/a serà un/a professor/a de la universitat que orienta el procés d’aprenentatge de l'estudiant sempre des d'una perspectiva docent i en contacte amb el tutor/a clínic/a.

Ambdós tutors tenen la funció de garantir tant el desenvolupament de les competències adquirides per l'alumnat com la seva avaluació. Aquesta, es tracta d'una avaluació continuada i formativa, on s'avaluen tant competències genèriques com específiques de cadascun dels Pràcticums.

En aquesta assignatura, els estudiants posen en pràctica els coneixements obtinguts durant l'aprenentatge teòric de la titulació i articulen la teoria amb la pràctica desenvolupant la capacitat crítica necessària per la formació d’interrogants professionals.  

L'assignatura del Pràcticum III té com a objectiu principal el contacte directe amb els pacients i l'equip multidisciplinar de centres hospitalaris de 2n i 3r nivell, centres d’assitència primària i especialitzada i centres socio-sanitaris de curta i llarga estada. En aquestes institucions es tracten pacients amb diferents lesions agudes, sub-agudes i cròniques de diferents nivells de complexitat i dels diferents àmbits d'actuació en fisioteràpia, per tal d'afavorir l'aprenentatge en el diagnòstic i tractament dels diferents processos patològics on actua el/la Fisioterapeuta.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma es facilitarà l'assoliment dels coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent. No obstant i això, en relació amb aquells continguts pràctics de l'assignatura en què resulti imprescindible l'adquisició de competències procedimentals i actitudinals per part dels alumnes, es pot considerar, si la situació sanitària ho requereix, la suspensió parcial i temporal d'aquesta amb el consegüent ajornament en la seva continuïtat fins que la situació de salut ho permeti.

Continguts


Les pràctiques externes tutelades pretenen que l'estudiant desenvolupi i integri, de manera continuada i progressiva, les competències necessàries per aplicar en un context real professional els coneixements adquirits en les diferents matèries que configuren el pla d'estudis.

El Pràcticum III integra tots els coneixements, habilitats, destreses, actituds i valors adquirits en totes les matèries del Grau en Fisioteràpia i es duu a terme sota la tutela de fisioterapeutes qualificats i amb àmplia experiència professional.

Durant les pràctiques externes es desenvoluparan totes aquelles competències professionals que capacitin l’estudiant per proporcionar un tractament fisioterapèutic eficaç i una assistència integral al pacient/usuari.

Els continguts que es treballaran al Pràcticum III estan relacionats amb l'aprenentatge del model pràctic de la intervenció de fisioteràpia en les diferents especialitats de la professió, com prevenció, l'avaluació, el diagnòstic específic, disseny dels diferents protocols d'intervenció i plans d’actuació personalitzats.

Sistema d'avaluació


L'avaluació del Pràcticum es basa en la valoració de les competències assolides per l’alumnat.  Es realitzarà de forma continuada per part del tutor/a clínic/a i un seguiment proper del tutor/a acadèmic/a. Aquesta avaluació es basa en les competències bàsiques i específiques del Pràcticum.

Els agents avaluadors del Pràcticum són els Tutors/es Acadèmics i els Tutors/es Clínics:

  • El/la Tutor/a Acadèmic/a avaluarà la presentació oral i el desenvolupament del cas clínic mitjançant una rúbrica d’avaluació.
  • El/la Tutor/a Clínic/a avaluarà l’assistència i el desenvolupament de les pràctiques a través d’una rúbrica de valoració de les competències assolides.

L'avaluació final de l'assignatura Pràcticum s'estableix a través del resultat de l'avaluació del tutor/a clínic/a sobre les pràctiques realitzades als centres assistencials i dels treballs individuals supervisats pel tutor/a acadèmic/a.

L'assistència a la totalitat del Pràcticum en els períodes i horaris establerts, és un requisit indispensable per poder ser avaluats i superar l'assignatura.

Únicament es permetrà l’absència de 3 dies de falta justificada per període de Pràcticum.

En cas que les faltes d’assistència justificades superin els dies permesos l’alumne/a suspendrà el període de Pràcticum i l’haurà de recuperar en la seva totalitat, per poder assolir les competències corresponents.

Per tant, la nota final de l’assignatura estarà formada per tres blocs amb la següent ponderació.

Pràctiques externes

Seminari defensa oral cas clínic

(70%)

(80%)

(10%)

Treball individual: cas clínic      

(20%)

Per aprovar l'assignatura serà necessari:

  • Superar cada una de les parts que integren l’assignatura amb una nota mínima de 5.
  • Obtenir una nota global de l’assignatura igual o superior a 5.

En el cas de suspendre alguna part, es guarda la nota de les parts aprovades per la recuperació (en el mateix curs acadèmic) i només s’haurà d’avaluar de la part suspesa.

Es considera com alumne/a “no avaluable”, aquell alumne/a que no es presenta a les proves d’avaluació o seminaris programats ni a qualsevol de les activitats formatives que es considerin obligatòries.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Els treballs presentats fora de termini seran avaluats amb la nota mínima de suspens, sense retroaccions per part del/la tutor/a acadèmic. En aquests casos l’alumne/a podrà presentar el treball en període de recuperació.

Les pràctiques externes no superades són recuperables dins el període establert els mesos de juny i juliol del curs acadèmic corresponent.

Segons normativa UPF, els estudiants tindran opció a realitzar la recuperació d’assignatures que hagin obtingut la qualificació de 'suspens', que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.

En casos excepcionals d'incompliments greus de la normativa de les pràctiques externes, l'assignatura Pràcticum quedarà suspesa, sense dret a recuperació, i la Junta de Titulació i l'equip de Pràcticum, es reserva el dret sense prejudici de tramitar l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

S'utilitzarà un sistema de qualificació quantitatiu (de 0 a 10) i qualitatiu (suspès, aprovat, excel·lent, matrícula d'honor) segons el RD 1125/2003. 

Es recomana a l'alumnat de Pràcticum que consulti i llegeixi antentament la Normativa Reguladora de Pràctiques Externes de l'ESCST i el Dossier de l'Alumnat Pràcticum en Fisioteràpia als quals poden accedir mitjançant l'aula virtual de cada assignatura Pràcticum.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma es facilitarà l'assoliment dels coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent. No obstant i això, en relació amb aquells continguts pràctics de l'assignatura en què resulti imprescindible l'adquisició de competències procedimentals i actitudinals per part dels alumnes, es pot considerar, si la situació sanitària ho requereix, la suspensió parcial i temporal d'aquesta amb el consegüent ajornament en la seva continuïtat fins que la situació de salut ho permeti.

Bibliografia


Bàsic

Fernández de las Peñas C, Melián Ortiz A. Cinesiterapia. Bases fisiológicas y aplicación práctica. 2ª edición. Barcelona: Elsevier; 2019

Complementary

Niaz, Aiman (2019). Essentials of Physiotherapy Clinical Practice: A guide for physiotherapist