Que estàs buscant?
Tipus d'assignatura: Obligatòria
Trimestre: Primer trimestre
Crèdits: 10
RAE1 - Integrarà els principis i teories dels agents físics sent aplicats com a intervencions en fisioteràpia, documents de pràctica assistencial i la simulació clínica.
RAE10 - Identificarà els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere realitzant la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta manera de violència
RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
RAE15 - Dissenyarà les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia aplicant la Massoteràpia, Electroteràpia, Magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia entre d'altres
RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu
RAE19 - Aplicarà mètodes i tècniques específiques que tinguin en compte les implicacions de l'ortopèdia en la fisioteràpia, tècniques terapèutiques reflecteixes, així com altres mètodes la seguretat
RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en diferents àmbits
RAE22 - Promourà el desenvolupament d'hàbits de vida saludables, implementant l'educació per a la salut en les persones i comunitats
RAE25 - Integrarà els coneixements, destreses, actituds i valors adquirits en totes les matèries, realitzant pràctiques acadèmiques externes preprofessionals
RAE27 - Desenvoluparà la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar solucions en l'àmbit professional.
RAE28 - Desenvoluparà competències de ciutadania global, que ajuden a desenvolupar la capacitat d'examinar amb perspectiva global el món i els seus reptes, des del compromís amb els drets fonamentals, la justícia social, la democràcia...
RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE9 - Serà capaç de fomentar la participació de l'usuari i família aplicant-lo en les pràctiques acadèmiques externes.
L'assignatura Pràcticum II comprèn totes aquelles activitats dins del procés ensenyament-aprenentatge orientades a adquirir les competències a l'entorn assistencial de la pràctica professional.
Durant el seu desenvolupament, l'alumne/a, participa en la pràctica clínica, així com en tutories grupals que l'orienten a la reflexió sobre la pràctica clínica. El Pràcticum II integra tots els coneixements, habilitats, destreses, actituds i valors adquirits en totes les matèries del Grau en Fisioteràpia i es duu a terme sota la tutela de fisioterapeutes qualificats i amb àmplia experiència professional. Una de les figures serà el/la tutor/a clínic/a de l’entitat col·laboradora on l’alumne realitzarà les pràctiques i la seva principal funció serà vetllar pel bon desenvolupament de les mateixes respectant la seva finalitat formativa. Aquesta figura es presenta com una eina indispensable en l’aprenentatge de l’alumne/a durant aquest període. L’assessorament, acompanyament i tutorització assegura la qualitat en el procés d’assoliment de coneixements teòrics i pràctics de l’alumne/a, en una àrea de transcendent importància, com són les pràctiques externes. L'altre figura serà el/la tutor/a acadèmic/a que serà un/a professor/a de la universitat que orienta el procés d’aprenentatge de l'estudiantat sempre des d'una perspectiva docent i en contacte amb el tutor/a clínic/a. Ambdós tutors tenen la funció de garantir tant el desenvolupament de les competències adquirides per l'alumnat com la seva avaluació. Aquesta, es tracta d'una avaluació continuada i formativa, on s'avaluen tant competències genèriques com específiques de cadascun dels Pràcticums.
L'assignatura del Pràcticum II té com a objectiu principal el contacte directe amb els pacients i l'equip multidisciplinari en diferents mútues privades i/o rediències geriàtriques, on es tracten pacients amb diferents lesions agudes, subagudes i cròniques de diferents nivells de complexitat.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
En l'assignatura Pràcticum II, l'alumnat posa en pràctica els coneixements obtinguts durant l'aprenentatge teòric de la titulació i articulen la teoria amb la pràctica desenvolupant la capacitat crítica necessària per la formació d’interrogants professionals.
Les pràctiques externes tutelades pretenen que l'estudiantat desenvolupi i integri, de manera continuada i progressiva, les competències necessàries per aplicar en un context real professional els coneixements adquirits en les diferents matèries que configuren el pla d'estudis. Els continguts que es treballaran al Pràcticum II estan relacionats amb l'aprenentatge del model pràctic de la intervenció de fisioteràpia en les diferents especialitats de la professió, com prevenció, l'avaluació, el diagnòstic específic, disseny dels diferents protocols d'intervenció i plans d’actuació personalitzat.
El Pràcticum II està compost per dos blocs:
- un bloc pràctic de pràctiques externes a centres de fisioteràpia concertats amb mútues privades i/o residències geriàtriques
- un bloc d’elaboració de treballs individuals
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:
Sistema d'avaluació | Ponderació màxima | Ponderació mínima |
SE8. Elaboració de la memòria de pràctiques | 35% | 35% |
SE9. Evaluació del seguiment de les pràctiques | 65% | 65% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas que l'alumne/a realitzi una única falta d'assistència injustificada, la qualificació de l'assignatura serà " No Presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació. En cas de superar el màxim de faltes justificades o no superar l'assignatura existeix la possibilitat de recuperar-la en el període establert de recuperació.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Gallego Izquierdo, Tomás. (2007) Bases y Fundamentos de la Fisioterapia. Medica Paramericana.
Fernández de las Peñas César, Melián Ortiz Alberto (2019) . Cinesiterapia. Bases fisiológicas y aplicación práctica. 2ª edición. Barcelona: Elsevier
Zabalza, Miguel. (2013). El practicum y las prácticas en empresas: en la formación universitaria (Vol. 38). Narcea Ediciones.
https://www.fisioterapeutes.cat/ca/institucional/legislacio/codi-deontologic