Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Maria Del Carmen De La Torre Terrón
Itziar Martínez De Lagrán Zurbano 
Rafael Santísima Trinidad Martínez Poveda 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Competències


Competències específiques
  •     RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.

  • RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.

  • RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor, als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.

  • RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en diferents àmbits

  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.

  • RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.

  • RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.

Descripció


L’assignatura de Patologia cardiorespiratòria està ubicada dins del Mòdul de formació específica en fisioteràpia, matèria 3: Fisioteràpia en especialitats clíniques. És una assignatura de formació obligatòria (4 ECTS).

L’assignatura comprèn l’estudi de les patologies més rellevants del sistema cardio-respiratori, per tal que l’alumne sàpiga identificar l’afecció, conegui els aspectes clínics, diagnòstics i terapèutics més significatius, per poder realitzar un abordatge i tractament fisioterapeútic òptim, amb l’objectiu de millorar el seu esta de salut i promoure la prevenció. Es important que es coneguin les guies de bona pràctica clínica a les diferents malalties cardíaques i pulmonars, així com l’efectivitat, utilitat i validació científica de la intervenció dels processos fisioterapeútics en cadascuna de les malalties.  Per cursar aquesta assignatura és recomanable que l'alumnat tingui assolits els coneixements bàsics de fisiologia i anatomia humana (Mòdul de formació bàsica. Matèria 1).

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


  • Conceptes bàsics de patologia mèdica cardíaca i respiratòria.
  • Exploració física bàsica cardíaca i pulmonar. Interpretació de les principals exploracions complementàries en patologia cardiorespiratòria.
  • Coneixement de les patologies pulmonars més rellevants :
    • Patologia obstructiva (MPOC i asma).
    • Patologia restrictiva (extratoràcica, toràcica i pulmonar)
    • Bronquiectàsies i fibrosis quítica
    • Patologia respiratòria pediàtrica
    • Patologia infecciosa respiratòria
  • Coneixement de les patologies cardíaques més rellevants:
    • Hipertensió. Factors de risc cardiovasculars
    • Cardiopatia isquèmica
    • Insuficiència cardíaca
    • Miocardiopaties
  • Pacient crític i patologia cardiorespiratòria

 

Sistema d'avaluació


L’avaluació de l’assignatura consta d’una part d’avaluació continuada (40%), un examen final (40%) i un treball en grup (20%). La nota mínima de l'examen per poder fer mitja amb la resta de sistemes avaluatius, es d'una nota de 5 (sobre 10).  

Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent: 

TABLA 17: SISTEMAS DE EVALUACIÓN:

Código

Sistema de evaluación

Descripción del sistema de evaluación

SE1

Portafolio electrónico (e-portafolio)

Se usan matrices de calificación presentadas como tablas de doble entrada donde se enumeran los aspectos que serán evaluados y los diferentes niveles de logro ejecución para cada uno. Permite que el alumno no sea solamente evaluado sino también guiado.

SE2

Exposición oral

Presentación clara y estructurada de ideas sobre un tema determinado con la finalidad de informar y/o convencer a un público específico.

SE3

Examen

Instrumento de evaluación basado en unas preguntas que se deben responder o unas actividades que se deben hacer para demostrar el nivel de aprovechamiento del aprendizaje.

SE4

Autoevaluación

Evaluación hecha por el mismo sujeto o colectivo objeto de la evaluación. Engloba el autoconocimiento y el conjunto de valoraciones que cada individuo hace de su tarea y, en su caso, de su persona y permite orientar la actividad hacia las metas deseadas (función de autorregulación).

SE5

Evaluación entre iguales (2P2) o coevaluación

Forma de evaluar colaborativa en la que los participantes hacen una valoración sobre el proceso o producto de aprendizaje de todos o de algún estudiante o grupo de estudiantes. Promueve la colaboración y la cooperación entre los estudiantes.

SE6

Elaboración del TFG

Evaluación de la confección del documento correspondiente al TFG que los alumnos realizan bajo la supervisión del profesorado asignado de una manera tutorial.

SE7

Defensa del TFG

Acto público de defensa delante del tribunal de la metodología y conclusiones obtenidas en el trabajo objeto de la investigación.

SE8

Elaboración de la memoria de prácticas

Evaluación de la elaboración de la memoria de actividades de las prácticas clínicas realizadas por el alumno.

SE9

Evaluación del seguimiento de las prácticas

Proceso evaluativo del seguimiento de las prácticas realizado por los tutores de práctica. 

Fuente: Guia docència i aula global del Center for Learning Innovation and Knowledge (CLIK, 2017) https://repositori.upf.edu/handle/10230/4987

 

Sistema de evaluación: 

SE1. Portafolio electrónico  40%

SE2. Exposición oral  20%

- SE3. Examen 40%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer. D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

 

 

 

 

Bibliografia


Bàsic

Farreras Rozman. 2016. Tractat de Medicina Interna. Volum I i II. 18º edició. Ed. Elsevier

West. Fisiopatología pulmonar. Ed wolters Kluwer. 2017

Guyton i Hall. 2016. Tractat de Fisiologia Mèdica. 13º edició. Ed.Elsevier

Complementary

El professorat facilitarà bibliografia complementària actualitzada (guies mèdiques, articles i revisions bibliogràfiques).