Que estàs buscant?
RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu
RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor, als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en diferents àmbits
RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
L’assignatura de Patologia cardiorespiratòria està ubicada dins del Mòdul de formació específica en fisioteràpia, matèria 3: Fisioteràpia en especialitats clíniques. És una assignatura de formació obligatòria (4 ECTS).
L’assignatura comprèn l’estudi de les patologies més rellevants del sistema cardio-respiratori, per tal que l’alumne sàpiga identificar l’afecció, conegui els aspectes clínics, diagnòstics i terapèutics més significatius, per poder realitzar un abordatge i tractament fisioterapeútic òptim, amb l’objectiu de millorar el seu esta de salut i promoure la prevenció. Es important que es coneguin les guies de bona pràctica clínica a les diferents malalties cardíaques i pulmonars, així com l’efectivitat, utilitat i validació científica de la intervenció dels processos fisioterapeútics en cadascuna de les malalties. Per cursar aquesta assignatura és recomanable que l'alumnat tingui assolits els coneixements bàsics de fisiologia i anatomia humana (Mòdul de formació bàsica. Matèria 1).
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
L’avaluació de l’assignatura consta d’una part d’avaluació continuada (40%), un examen final (40%) i un treball en grup (20%). La nota mínima de l'examen per poder fer mitja amb la resta de sistemes avaluatius, es d'una nota de 5 (sobre 10).
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:
TABLA 17: SISTEMAS DE EVALUACIÓN:
Código |
Sistema de evaluación |
Descripción del sistema de evaluación |
SE1 |
Portafolio electrónico (e-portafolio) |
Se usan matrices de calificación presentadas como tablas de doble entrada donde se enumeran los aspectos que serán evaluados y los diferentes niveles de logro ejecución para cada uno. Permite que el alumno no sea solamente evaluado sino también guiado. |
SE2 |
Exposición oral |
Presentación clara y estructurada de ideas sobre un tema determinado con la finalidad de informar y/o convencer a un público específico. |
SE3 |
Examen |
Instrumento de evaluación basado en unas preguntas que se deben responder o unas actividades que se deben hacer para demostrar el nivel de aprovechamiento del aprendizaje. |
SE4 |
Autoevaluación |
Evaluación hecha por el mismo sujeto o colectivo objeto de la evaluación. Engloba el autoconocimiento y el conjunto de valoraciones que cada individuo hace de su tarea y, en su caso, de su persona y permite orientar la actividad hacia las metas deseadas (función de autorregulación). |
SE5 |
Evaluación entre iguales (2P2) o coevaluación |
Forma de evaluar colaborativa en la que los participantes hacen una valoración sobre el proceso o producto de aprendizaje de todos o de algún estudiante o grupo de estudiantes. Promueve la colaboración y la cooperación entre los estudiantes. |
SE6 |
Elaboración del TFG |
Evaluación de la confección del documento correspondiente al TFG que los alumnos realizan bajo la supervisión del profesorado asignado de una manera tutorial. |
SE7 |
Defensa del TFG |
Acto público de defensa delante del tribunal de la metodología y conclusiones obtenidas en el trabajo objeto de la investigación. |
SE8 |
Elaboración de la memoria de prácticas |
Evaluación de la elaboración de la memoria de actividades de las prácticas clínicas realizadas por el alumno. |
SE9 |
Evaluación del seguimiento de las prácticas |
Proceso evaluativo del seguimiento de las prácticas realizado por los tutores de práctica. |
Fuente: Guia docència i aula global del Center for Learning Innovation and Knowledge (CLIK, 2017) https://repositori.upf.edu/handle/10230/4987
Sistema de evaluación:
- SE1. Portafolio electrónico 40%
- SE2. Exposición oral 20%
- SE3. Examen 40%
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer. D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Farreras Rozman. 2016. Tractat de Medicina Interna. Volum I i II. 18º edició. Ed. Elsevier
West. Fisiopatología pulmonar. Ed wolters Kluwer. 2017
Guyton i Hall. 2016. Tractat de Fisiologia Mèdica. 13º edició. Ed.Elsevier
El professorat facilitarà bibliografia complementària actualitzada (guies mèdiques, articles i revisions bibliogràfiques).