Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana.
B1_F Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i es trobi en un nivell que, si es recolza amb llibres de text avançats, inclou també algun aspecte que impliqui coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
B2_F Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B5_F Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E20_F Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport
E22_F Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació
L’assignatura de farmacologia i nutrició, que engloba dues àrees específiques de coneixement (la farmacologia i la nutrició) té com a finalitat iniciar als estudiants de segon curs del Grau en Fisioteràpia en el coneixement i l’ús de les estratègies farmacològiques i el coneixement dels principis fonamentals de la nutrició humana aplicats a la fisioteràpia.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es faran visibles les diferents respostes nutricionals i farmacològiques tant en dones com en homes. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.
El primer dia es presentarà el programa i s’explicarà el funcionament de les activitats individuals i els seminaris.
Continguts de Farmacologia:
Tema 1. Farmacologia General
1. Vies d’administració
2. Farmacocinètica i Farmacodinàmica
3. Plantejament de problemes
Tema 2. Farmacologia del sistema endocrí
Tema 3. Farmacologia del sistema respiratori
Tema 4. Farmacologia del sistema cardiovascular
Tema 5. Antiinflamatoris i analgèsics
Tema 6. Farmacologia sanguínia
Tema 7. Farmacologia múscul-esquelètica
Tema 8. Farmacologia del sistema nerviós
Tema 9. Farmacologia de l’exercici. Dopatge
Tema 10. Polimedicació
Seminari 1 i 2. Resolució de problemes i casos plantejats a partir del temari teòric
Continguts de nutrició:
Tema 1. Introducció.
Tema 2. Energia i nutrients.
Tema 3. Grups alimentaris.
Tema 4. Alimentació equilibrada.
Tema 5. Alimentació, esport i activitat física.
Tema 6. Suplementació i ajuts ergogènics.
Seminaris 1 i 2. Resolució de casos clínics o problemes.
Seminari global de farmacologia i nutrició. Seminari global amb els dos docents.
L’avaluació de l’assignatura és continuada, a través de diferents eines per valorar les diferents competències necessàries per a superar la matèria.
L’avaluació de l'assignatura es farà mitjançant les següents activitats:
Un examen final, que consistirà en una prova d’elecció múltiple i una prova escrita de preguntes curtes.
Exposició oral dels problemes plantejats als seminaris i entrega d'aquests.
Autoavaluació.
En l’avaluació de les competències es tindrà en compte la presència i la implicació durant els seminaris i les resolucions de problemes així com les intervencions individuals en els diferents exercicis a la plataforma Moodle.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts. A l’examen serà necessari aprovar tant la part corresponent als continguts de Nutrició com la corresponent als continguts de Farmacologia.
Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per a l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d’honor.
0 – 4,9: suspens (SS)
5 – 6,9: aprovat (AP)
7 – 8,9: notable (NT)
9 – 10: excel·lent (SB)
Quan la qualificació de l’assignatura sigui d’Excel·lent (nota superior a 9 punts) els docents de l’assignatura podran considerar si l’alumne opta a obtenir la qualificació de matrícula d’honor (MH).
Activitat avaluadora en període de recuperació.
Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura. Es mantindrà la nota obtinguda en l’avaluació
continuada i es podrà recuperar la part de l’examen.
Sistema d'avaluació:
Sistema d'Avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1. Portafoli electrònic | 10% | 40% |
SE2. Exposició oral | 20% | 50% |
SE3. Examen | 30% | 60% |
SE4. Autoavaluació | 5% | 30% |
SE5. Avaluació entre iguals | 5% | 30% |
Requisits per a superar l'avaluació continuada:
- Realització mínima obligatòria a l'assignatura i els seminaris del 80%, queden incloses les faltes per malaltia o lesió.
- Si no se supera l'avaluació continuada per l'incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini.
Zabalegui Yárnoz, Adelaida. Administración de fármacos y cálculos de dosis. 3ª edición. Masson, 2019.
Ritter, James; Flower, Rod; Henderson, Graeme; Kong Loke, Yon; McEwan, David; Rang, Humphrey. Farmacología. 8ª edición. Elsevier 2016.
Burke, Louise. Clinical Sports Nutrition. 4a edición. McGraw-Hill, 2010.
Salas-Salvadó, Jordi; Bonada i Sanjaume, Anna; Trallero Casañas, Roser; Saló i Solà, M Engràcia; Burgos Pelàez, Roser. Nutrición y Dietética Clínica. 4a ed. Barcelona: Elsevier, 2019.
Jeukendrup, Asker; Gleeson, Michael. Nutrición Deportiva. 1a edición. Editorial Tutor, 2019.
Betés Mariano, Duran Màrius, Mestres Concepció, Nogues Maria Rosa. Farmacología para Fisioterapeutas. Panamericana 2008.