Que estàs buscant?
· Català
· Castellà
· Anglès
B7 Aplicar coneixements al seu treball o vocació professionalment i tenen les competències demostrables per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
B9 Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
B10 Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
B1 Demostrar posseir coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda de el seu camp d'estudi.
En aquest segle XXI l’ensenyament de l’Educació Física, l’Activitat Física i l’Esport necessita de professionals crítics i reflexius, amb un alt component de compromís ètic i moral, sobre les seves accions docents i els fenòmens culturals i socials que ens envolten.
Des d’aquesta perspectiva, aquesta matèria té com a principal propòsit presentar els fonaments pedagògics i didàctics vinculats a l’Educació Física, l'Activitat Física i l'Esport des de l’aproximació als quatre temes del programa.
El primer tema, “Bases pedagògiques i didàctiques de l’Educació Física, l’Activitat Física i l’Esport”, serveix com a introducció als conceptes bàsics d'educació, pedagogia i didàctica per així fonamentar el potencial formatiu de l'Activitat Física i l'Esport en el procés vital de l'ésser humà. Seguidament, en aquest primer tema s’estudia el passat, el present i el futur de l’Educació Física, per finalment acabar reflexionant sobre l’educació en valors en aquestes disciplines.
El propòsit del segon tema, “Fonaments curriculars de l’Educació Física", és situar l’alumnat en el marc legal i institucional que regula les actuals Lleis educatives, per a posteriorment aprofundir en els Decrets vigents i els desplegaments dels seus respectius currículums, tant a l’ESO com al Batxillerat.
El tercer tema, “Principis de la intervenció pedagògica i didàctica en l’ensenyament de l’Educació Física, l’Activitat Física i l’Esport” permetrà explorar i reflexionar sobre els perfils i els rols dels professionals d’aquest àmbit i, finalment, ajudarà a conèixer les principals bases didàctiques i metodològiques per a la preparació, la gestió i l’avaluació de la pràctica.
Finalment, i des d’una mirada actual, amb el quart tema d’estudi, ”Models pedagògics en l’Educació Física i l’Esport: de la teoria a la pràctica” es pretén que l’alumnat pugui elaborar diverses propostes d’ensenyament-aprenentatge que s’emmarquen en els models pedagògics més actuals i innovadors.
“Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.”
TEMA 0. UPF: ESTRUCTURA, FUNCIONAMENT I ESTUDIANTS.
TEMA 1. BASES PEDAGÒGIQUES I DIDÀCTIQUES DE L’EDUCACIÓ FÍSICA, L’ACTIVITAT FÍSICA I L’ESPORT.
1.1. Aproximació conceptual: Pedagogia, Didàctica, Educació Física, Activitat Física i Esport.
1.2. Pedagogia Crítica en Educació Física: conceptualització, orígens i principis.
1.3. Orígens i evolució històrica de l’Educació Física.
1.4. L’Educació Física del segle XXI: cap a on anar-hi?
1.5. L’Educació Física i l’Activitat esportiva i recreativa com a espai d’educació en valors.
TEMA 2. FONAMENTS CURRICULARS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA.
2.1. Educació formal, no formal i informal. Educació Formal en l'Estat Espanyol i a Catalunya: legislació bàsica.
2.2. El currículum competencial d’Educació Física a l’ESO i el Batxillerat.
2.3. Orientacions metodològiques i per a l’avaluació de l’assignatura a l’ESO.
TEMA 3: PRINCIPIS DE LA INTERVENCIÓ PEDAGÒGICA I DIDÀCTICA EN L’ENSENYAMENT DE L’EDUCACIÓ FÍSICA, L’ACTIVITAT FÍSICA I L’ESPORT
3.1. Perfils i rols del professorat/monitoratge i anàlisi de les competències docents claus.
3.2. Exercici professional i educació: el codi deontològic dels professionals de l’Educació Física i l’Esport.
TEMA 4. METODOLOGIES I MODELS PEDAGÒGICS EN L’EDUCACIÓ FÍSICA I L’ESPORT: DE LA TEORIA A LA PRÀCTICA.
4.1. Metodologies i models bàsics: Aprenentatge cooperatiu; Educació esportiva; Model comprensiu (TGfU); Educació aventura; Responsabilitat personal i social; Estil actitudinal; i Autoconstrucció de materials.
4.2. Models pedagògics innovadors: Gamificació; Contracte didàctic; Aprenentatge basat en problemes; Aprenentatge i servei; i Aprenentatge per projectes.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts(sobre 10 punts) d'acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Treball individual
|
15 % |
CB2, CB3, CB5, |
Treball grupal |
35 % |
CB1, CB4 |
Examen |
50 % |
CB1, CB2, CB3, T1, T6, T7, T8 |
REQUISITS:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Criteri |
Treball individual |
15% |
Qualsevol Nota |
Treball grupal |
35% |
Qualsevol Nota |
Examen |
50% |
5/10 |
IMPORTANT:
- La nota de l’examen ha de ser de 5 o superior per fer mitja amb la resta d’activitats avaluadores. En cas de no aprovar-se s’aniria directament a la recuperació.
- “La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.”
RECUPERACIÓ:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Criteri |
Treball individual |
15 % |
No recuperable |
Treball grupal |
35 % |
No recuperable |
Examen |
50 % |
5/10 |
Lorente-Catalán, E. y Martos-García, D. (eds.) (2018). Educación Física y pedagogía crítica. Propuestas para la transformación personal y social. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida; Valencia: Publicacions de la Universitat de València
Blázquez, D. (2013). Diez competencias docentes para ser mejor profesor de educación física.
Barcelona. INDE.
González Arévalo, C. i Lleixà Arribas, T. (coords.) (2010). Didáctica de la Educación Física. Barcelona: Graó
Blázquez, D. (coord.). (2016). Métodos de enseñanza en educación física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias: Barcelona: INDE
Fraile, A. (2004). Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
Devís (2001). La Educación Física, el deporte y la salud en el siglo XXI. España: Marfil.
González Arévalo, C. i Lleixà Arribas, T. (coords.) (2010). Educación Física. Complementos de formación disciplinar. Barcelona: Graó.
Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del batxillerat (DOGC núm. 5183, de 29.7.2008). Disponible en: http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa/?action=fitxa&mode=single&documentId=507489&versionId=1011499&language=ca_ES
GENERALITAT DE CATALUNYA. Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació (LEC) (DOGC 16 de juliol; entrada en vigor dia 17 de juliol de 2009). Disponible en: http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa/?action=fitxa&documentId=480169
Contreras, O. i Gutiérrez, D. (coords.) (2017). El aprendizaje basado en proyectos en educación física. Barcelona: INDE
Isidori, E. i Fraile, A. (coords.) (2011). La pedagogía del deporte hoy. Escenarios y desafíos. Roma: Edizioni Nouva Cultura
Prat, M. i Soler, S. (2003) Actitudes, valores y normas en la educación física y el deporte. Barcelona: INDE.
Blázquez, D. (2017). Cómo evaluar bien en educación física. Barcelona: INDE
González Arévalo, C. i Lleixà Arribas, T. (coords.) (2010). Educación Física. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó.
Decret 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria (DOGC núm. 6945, de 28.8.2015). Disponible en: http://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&mode=single&documentId=701354&language=ca_ES
Blázquez, D., i Sebastian, E. (2010). Enseñar por competencias en Educación Física (2ª
Ed.). Barcelona: INDE.
Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo
Pieron, M. (1999). Para una enseñanza eficaz de las actividades físicas. Barcelona: INDE
Vazquez, B. (coord.). Bases educativas de la actividad física y el deporte. Madrid: Síntesis.
Siedentop, D. (2008). Aprender a enseñar la educación física. Barcelona: INDE.
Blázquez, D. (2001). La educación física. Barcelona: Inde.
Sicilia, A. i Fernández-Balboa, J.M. (coords.) (2005). La otra cara de la enseñanza. La Educación Física desde una perspectiva crítica. Barcelona: INDE
Sánchez Bañuelos, F. (coord.) (2005). Didáctica de la educación física. Madrid: Pearson Educación.
Chiva, O. i Martí, M. (coord.) (2016). Métodos pedagógicos activos y globalizadores. Conceptualización y propuestas de aplicación. Barcelona: Graó.
Ruíz Omeñaca, J.V. (2004). Pedagogía de los valores en la educación física. Madrid: Editorial CCS.