Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jordi Calvo Sanz

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • B3_F Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic

     

Competències específiques
  • E3_F Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminades tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar en la clínica per a la reeducació o recuperació funcional, com la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut

     

  • E5_F Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials

     

  • E6_F Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment

     

  • E7_F Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència

     

Competències transversals
  • T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


L'assignatura de Semiologia i tecnologia per a l'avaluació és una formació obligatòria dins del grau de Fisioteràpia. És una assignatura teòric-pràctica.

L’atenció en fisioteràpia resulta fonamental en els diferents vessants d’intervenció professional, tant quan l’objectiu és la prevenció o quan s’intenta recuperar o modificar una funció corporal alterada. En aquest sentit, la finalitat d’aquesta assignatura és que l’alumne/a conegui i comprengui el procés del raonament clínic per poder fer un diagnòstic en fisioteràpia adequat. Així mateix, l’assignatura pretén que l’alumne conegui i desenvolupi les competències adients per a poder realitzar les principals proves clíniques d’avaluació funcional aplicades en les patologies múscul-esquelètiques més freqüents; identificant les eines i els balanços funcionals validats i reconeguts internacionalment.

L'assignatura no requereix cap requisit previ de superació de matèries per part de l'estudiant.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

 

Continguts


Tema 1: Principis teòrics

1.1. El diagnòstic en Fisioteràpia
1.2. Generalitats sobre l'exploració funcional
1.3. Principis teòrics de l'exploració muscular
1.4. Principis teòrics de l’exploració articular, goniomètrica
1.5. Proves funcionals i d'avaluació clínica

 

Tema 2: Exploració física i avaluació funcional de la cintura escapular

2.1. Localització anatòmica palpatòria del relleus anatòmics
2.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
2.3. Goniometria articular de l’espatlla
2.4. Proves clíniques diagnòstiques a la cintura escapular

 

Tema 3: Exploració física i avaluació funcional de la regió del colze

3.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics
3.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
3.3. Goniometria articular del colze
3.4. Proves clíniques diagnòstiques

 

Tema 4: Exploració física i avaluació funcional del canell i de la mà

4.1. Localització anatòmica palpatòria dels ossos del carp
4.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
4.3. Goniometria articular del canell i dits
4.4. Proves clíniques diagnòstiques

 

Tema 5: Exploració física i avaluació funcional de la pelvis i el maluc

5.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics
5.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
5.3. Goniometria articular de l’articulació coxofemoral
5.4. Proves clíniques diagnòstiques a la regió del maluc

 

Tema 6: Exploració física i avaluació funcional del genoll

6.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics
6.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
6.3. Goniometria articular de l’articulació fèmoro-tibial
6.4. Proves clíniques diagnòstiques de genoll

 

Tema 7: Exploració física i avaluació funcional del turmell i peu

7.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics
7.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
7.3. Goniometria articular de l’articulació del turmell
7.4. Proves clíniques diagnòstiques de turmell i peu

 

 

 

Sistema d'avaluació


 

Aquesta assignatura s’avaluarà seguint els indicadors detallats en el seguen quadre:

Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1.Portfoli electrònic 10% 40%
SE2.Exposició oral 20% 50%
SE3.Examen 30% 60%
SE4.Autoavaluació 5% 30%
SE5.Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 5% 30%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003. 

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge que està  disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.  

Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que és l’única susceptible de modificació en el procés de recuperació.  

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

 

Assistència i Normes de conducta

L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar. Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments palpatoris manuals i l’execució de les proves d’avaluació, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, considerant que en moltes situacions la regió anatòmica avaluada haurà de quedar desproveïda de roba per a poder observar i palpar els relleus anatòmics. És requisit indispensable assistir al 80% de cadascun dels blocs pràctics. L'incompliment d'aquest requisit tindrà com a conseqüència que l'assignatura quedarà suspesa i s'haurà de tornar a cursar el curs vinent.

 

Bibliografia


Bàsic

Cardellach, F.Grau, J.Mª. Rozman, C. Compendio de anamnesis y exploración física. Barcelona: Elsevier Masson; 2014

Daza Lesmes; J. Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Bogotá:Panamericana;2007.

Hislop, H. Avers, D. Brown, M. Daniels y Worthingham: Técnicas de Balance Muscular. 9ª Edición. Barcelona: Elsevier; 2014.

Hoppenfeld, S. Exploración Física de la Columna Vertebral y las Extremidades. Manual Moderno; 1979

Jurado Bueno,A. Medina Proqueres,I. Manual de Pruebas Diagnósticas: Traumatología y Ortopedia. 2ª Ed. Barcelona:Paidotribo;2007

Loudon, J. Bell, S.L. Johnston, J. Guía de Valoración Ortopédica Clínica. Barcelona: Paidotribo;2001

Tixa, S. Atlas de Anatomía Palpatoria. 4ª Edición. Barcelona: Elsevier Masson; 2012

Cleland, J., Koppenhaver, S., & Su, J. Netter. Exploración clínica en ortopedia: Un enfoque basado en la evidencia. Elsevier Health Sciences,2022.

Buckup, K. Buckup J. Pruebas clínicas para patologia ósea, articular y muscular. 5ª Edición. Barcelona: Elsevier Masson; 2013.

Complementary

Anne M. Gilory. Prometheus Texto y Atlas de Anatomía. Anatomía general y aparato locomotor. 2ª Edición. Panamericana;2007.

Kapandji, A.I. Fisiología Articular. 6ª edición. Editorial Médica Panamericana; 2012.