Que estàs buscant?
B1 Demostrar posseir coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda de el seu camp d'estudi.
E1 Realitzar els processos d'ensenyament - aprenentatge relatiu a l'activitat física de l'esport, amb atenció a les caractarístiques individuals, col·lectives i contextuals de les persones
E2 Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport
E7 Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
E9 Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
E11 Seleccionar el material i equipament esportiu, adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
G3 Reconèixer els fonaments epistemològics i històrics i educatius de l'activitat física i l'esport
G5 Descriure els factors comportamentals i socials que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
G6 Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
G12Aplicar los derechos fundamentales y de igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres, los principios de igualdad de oportunidades y accesibilidad universal de las personas con discapacidad, de solidaridad, de protección medioambiental y los valores propios de una cultura de la paz y de valores democráticos
T2 Aplicar las tecnologías de la información y comunicación (TIC) al ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T5 Desarrollar habilidades de liderazgo, relación interpersonal y trabajo en equipo
T8 Actuar dentro de los principios éticos necesarios para el correcto ejercicio profesional según el marco normativo
La matèria de Programació de l'ensenyament en l'Activitat Física i l'Esport pretén contribuir a desenvolupar competències necessàries per intervenir en l'àmbit de l'Educació Física i altres àmbits en què sigui necessari planificar i programar l'activitat física i l'esport de manera eficaç.
L'alumnat, des d'una perspectiva teòric-pràctica, aprendrà i aplicarà la consolidació de coneixements, habilitats, destreses, capacitats i actituds vinculades a aquestes competències.
Els continguts de l'assignatura estan relacionats amb altres assignatures del grau com Pedagogia i Psicologia de l'esport.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari . D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
1. Conceptes introductoris sobre l'ensenyament de l'Activitat Física i l'Esport.
1.1. Aproximació al concepte de planificació i programació.
1.2. La importància de programar en l'àmbit de l'AF, l’esport i l’EF.
1.3. Programació de l’ensenyament de l’activitat física i l'esport en el sistema educatiu.
2. Del currículum a la programació docent.
2.1. El procés de programació: les fases de la planificació.
2.2. Anàlisi estructural del currículum de la ESO/Batxillerat (Educació Física).
2.3. Estructura d’una programació.
2.4. La situació d'aprenentatge o unitat didàctica.
2.5. La sessió.
3. Elements de la programació en l’Activitat Física i l'Esport.
3.1 El diagnòstic inicial
3.2 Competències. Els objectius d'aprenentatge.
3.3 Els sabers que es mobilitzen.
3.4 Les activitats d'ensenyament-aprenentatge. Seqüència didàctica.
3.5.Estils d’ensenyament-aprenentatge
3.6 Seqüenciació i temporització de les SA/UD.
4. L'avaluació en Activitat Física i l'Esport.
4.1. Avaluació formativa i formadora.
4.2. Tipus d'avaluació.
4.3. Instruments per avaluar.
5. Estratègies en les gestió i la planificació de l'Activitat Física i l'Esport.
5.1. Innovació i l'educació física
5.2. Atenció a la diversitat.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
Avaluació contínua:
L'avaluació contínua es basa en el seguiment de l'assignatura durant tot el trimestre i la participació en totes les activitats d'avaluació proposades durant aquest període.
Consta de tres grans blocs: examen final, treballs en grup i activitats individuals.
Es considerarà aprovada l'assignatura a partir de la mitjana ponderada de totes les activitats amb una nota igual o major de 5 punts sempre que es compleixin els següents requisits:
- Presentar totes les activitats dins de la data indicada.
- Haver aprovat cadascuna de les parts (examen final, treball sobre programació i activitats al Moodle i a l’aula) amb ≥5. Les activitats proposades al Moodle s’han de fer dins dels els terminis indicats en el mateix.
- Tenir assistència mínima presencial de 80%
L’estructura de l’examen final s’informarà amb antelació i serà relacionat als conceptes i coneixements desenvolupats en les sessions teòric-pràctiques i en les activitats d'ampliació.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Activitats de participació i activitats teòriques |
15% |
E1, E2, E6, T5 |
Activitats d’aplicació (programació) |
35% |
CB1, T1, E1, E4, E5, E6 |
Examen final |
50% |
CB1, CB2, E1, T3 |
Total |
100% |
|
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Avaluació en període de recuperació:
Dintre del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l’assignatura. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s'ha suspès l'examen. Si la qualificació és de NO PRESENTAT/DA, no es podrà optar a la recuperació.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Activitats de participació i activitats teòriques |
No recuperable |
|
Activitats d’aplicació (programació) |
No recuperable |
|
Examen final |
50% |
CB1, CB2, E1, T3 |
González, C. (2005). El proceso de programación en la enseñanza de la actividad física y el deporte. Revista Apunts 80 .20-28. Disponible en: http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=172
Generalitat de Catalunya/Departament d’Educació (2008). Currículum Batxillerat. Disponible en: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/ (accés en 17/09/2018).
Generalitat de Catalunya/Departament d’Educació (Decret 175/2022, de 27 de setembre de 2022,). Currículum d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica. Disponible en: http://Decret 175/2022, de 27 de setembre de 2022, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica.
Del Valle, S. & García, M.J. (2007). Cómo programar en Educación Física paso a paso. Barcelona: INDE
Sanmartí Puig, N (2019): Avaluar i aprendre un únic procés. Barcelona. Octaedro
Blazquez Sánchez, C. (2017) .Como evaluar bien en educación física. El enfoque de la evaluación formativa. Barcelona . INDE.
Pellicer Royo, I. (2011).Educación física emocional de la teoría a la práctica. Barcelona.INDE
Blazquez ,D (2020). Descubre cómo es la educación física del SXXI. Así trabaja el profesorado más innovador. Barcelona. INDE
González ,C; Monguillot, M;Zurita, C. (2014). Una educación física para la vida. Recursos prácticos para un aprendizaje funcional. Barcelona. INDE.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
Puigdellívol, I. (1992). Programació d’aula i adequació curricular. Barcelona: Graó.
Vázquez, B. (coord) (2001). Bases educativas de la Actividad Física y el Deporte. Madrid: Síntesis.
Blández, J. (1995). La utilización del material y del espacio en educación física. Barcelona: INDE.
Blázquez, D. (2010). Evaluar en educación física. Barcelona: INDE.
Giné, N., Parcerisa, A. (coord.) (2003). Planificación y análisis de la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Sicilia, A., Delgado, M. A. (2002). Educación Física y Estilos de enseñanza. Barcelona: INDE.
Lleixà Arribas, T., Sebastiani i Obrador, E. M., & Blázquez Sánchez, D. (2016). Competencias clave y educación física : cómo y para qué tenerlas en cuenta en la programación? Barcelona : INDE.
Delgado Noguera, M.A. (1991). Los estilos de enseñanza en la Educación Física. Propuesta para la reforma. Granada. Universidad de Granada.
Díaz Lucea, J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades motrices y destrezas básicas. Barcelona. INDE.
Sebastiani, E. Mª (2003). Reptes de l’educació física del segle XXI. En Revista ALOMA, 12, 122-129.
Siedentop, D. (1998). Aprender a enseñar la educación física. Barcelona: INDE.
Carranza, M. & Mora, J. M. (2003). Educación física y valores: educando en un mundo complejo. Barcelona: Graó.
Devís, J. (2001). La educación Física. El deporte y la salud en el siglo XXI. Alcoy-alicante. Marfil.
Mestre, J.A. (2004). Planificación deportiva. Barcelona: Inde.
Monereo, C., (coord.) (2008). Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Barcelona: Graó.
Mosston, M., & Ashworth, S. (1993). La Enseñanza de la educación física: la reforma de los estilos de enseñanza. Barcelona: Hispano europea
Antúnez, S., & Imbernon, F. (1991). Del Projecte Educatiu a la programació d'aula: El què, el quan i el com dels instruments de la planificació didàctica. Graó.
Fraile, A. (2004). El deporte escolar en el siglo XXI: anàlisis y debate desde una perspectiva europea. Barcelona: Graó.
Mendoza Pérez, A., & Gallardo Vázquez, P. (2010). Didáctica de la actividad física y del deportiva : metodología, estilos de enseñanza, programación y evaluación. Sevilla : Wanceulen
Rich, Emma (2004). Exploring teacher' biographies and perceptions of girls' participation in physical education. European Physical Education Review, 10(2), 215 - 240
Blázquez, D. (coord.) (2017). Métodos de enseñanza en Educación Física: enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. Barcelona: INDE
Flores, G., Prat, M.&Soler, S. (2014). La voz del profesorado de educación física sobre su formación académica ante la realidad multicultural: análisis de la situación y propuestas de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (2),183-199.DOI:http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.2.197501
Ureña Villanueva, F. (2010). La Educación física en secundaria basada en competencias : programación de 1er curso. Barcelona : Inde.
Mendoza, A. & Gallardo, P. (2010). Didáctica de la Actividad Física y Deportiva. Metodología, estilos de enseñanza, programación y evaluación. Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva
Capllonch, M., Godall, T. & LLeixà, T. (2007) El professorat d’Educació Física a l’escola multicultural. Percepcions del context i necessitats de formació. Temps d’Educació, 33, 61-74.
González, M.D. & Campos, A. (2014). Intervención docente en Educación Física en Secundaria y en el Deporte Escolar. Madrid: Síntesis.
Lleixà, T.; Flecha, R.; Puigvert, L.; Contreras, O.; Torralba, M.A. I Bantulà, J. (2002). Multiculturalismo y educación física . Edit. Paidotribo, Barcelona.
Ureña Villanueva, F. (2010). La Educación física en secundaria basada en competencias : programación de 2o curso. Barcelona : Inde.
Ureña Villanueva, F. (2010). La educación física en secundaria basada en competencias : programación de 3o curso. Barcelona : Inde.
Blázquez, D. (2014). Como evaluar bien en educación física. Barcelona: INDE
Sicilia, A. (2001). La investigación de los estilos de enseñanza en la educación física. Sevilla: Wanceulen Editorial deportiva, S.L.
Santmarí, N.(2010). Avaluar per aprendre. Disponible en: xtec.gencat.cat/ca/curriculum/xarxacb/materials/ (accés en 17/09/2018)
Blazquez, D., & Amador, F. (1995). La Iniciación Deportiva y el Deporte Escolar. Inde
Flores, A, Prat M, Soler S. (2015). La intervención pedagógica del profesorado de educación física en un contexto multicultural: prácticas, reflexiones y orientaciones. Restos 28, 248-255.
Ureña Villanueva, F. (2010). La educación física en secundaria basada en competencias : programación de 4o curso. Barcelona : Inde.
Ureña Villanueva, F. (2010). La Educación física en secundaria basada en competencias : proyecto curricular y programación. Barcelona : Inde.
Soler, S. (2010). Más allá del fútbol: ¿la educación física en femenino? Aula de Innovación Educativa, pp. 12-16, nº 191.
VV.AA.(2021). GAMIFICACIÓN en educación física II. Barcelona. INDE.