Que estàs buscant?
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
B9 Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
E1 Realitzar els processos d'ensenyament - aprenentatge relatiu a l'activitat física de l'esport, amb atenció a les caractarístiques individuals, col·lectives i contextuals de les persones
E6 Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport
E7 Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
G2 Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i l'esport en les seves diferents manifestacions
G4 Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
G6 Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
G8 Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
G9 Entendre els fonaments del condicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i l'esport
G11 Elaborar textos escritos y audiovisuales relacionados con las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T2 Aplicar las tecnologías de la información y comunicación (TIC) al ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T6 Generar recursos para la adaptación a nuevas situaciones y resolución de problemas, y para el aprendizaje autónomo y la creatividad
T7 Incorporar hábitos de excelencia y calidad para el ejercicio profesional
T1 Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengües de presència significativa en l'àmbit científic.
La cinesiologia és la ciència que s'encarrega de l'estudi del moviment. Així doncs, aquesta assignatura se centrarà en l'estudi i anàlisi qualitatiu del moviment del cos humà, associat a la pràctica d'exercici físic i esport. Per a això, serà necessari aplicar els coneixements i competències adquirits en matèria d'anatomia, fisiologia i biomecànica.
L'objectiu d'aquesta assignatura és introduir a l'alumne/a de CAFE en el camp de la cinesiologia aplicada, aportant-li el coneixement requerit per comprendre l'anatomia de les estructures articulars i la funció neuromuscular, i el seu comportament i implicació durant el moviment del cos humà. L'aprenentatge i la comprensió d'aquests coneixements s'obtindrà a través d'un procés d'ensenyament centrat en l'estudi dels fonaments bàsics en cinesiologia i fisiologia articular, així com en l'anàlisi qualitativa del moviment durant l'execució de gestos analítics (simples) i globals (complexos).
Per als professionals de les CAFE, resulta fonamental conèixer i descriure amb detall els moviments analítics que es produeixen a nivell articular durant la realització d'exercicis, tant de caràcter analític com de caràcter global, identificant i abordant aquelles qüestions implicades en l'execució del moviment, i que estan relacionades amb els diferents àmbits d'aplicació de les CAFE (ensenyament, recerca, salut, oci i rendiment esportiu).
Tema 1. Estructura i funció dels sistemes corporals
Tema 2. Principis bàsics de l'anàlisi cinesiológico
Tema 3. Complex articular de l'espatlla
Tema 4. Complex articular del colze i el canell
Tema 5. Complex articular de la columna vertebral
Tema 6. Complex articular de la cintura escapular
Tema 7. Complex articular de la cintura pèlvica
Tema 8. Complex articular del maluc
Tema 9. Complex articular del genoll
Tema 10. Complex articular de turmell i de el peu
Tema 11. Introducció de la tecnologia en l'anàlisi cinesiològic
Tema 12. Cadenes miofascials
Tema 13. Anàlisi d'execucions globals
Tema 14. Anàlisi de la marxa
Tema 15. Anàlisi de la cursa. Mecànica i valoració
NOTA: els continguts corresponent a l'estudi de les diferents articulacions o extremitats, inclouen l'anàlisi artrocinemàtic i osteocinemàtic.
L'avaluació de l'assignatura constarà d'un període d'avaluació contínua (assistència a les pràctiques, realització de qüestionari i activitats col·lectives), un examen parcial (opcional) i un examen final.
Avaluació contínua: aportarà el 60% de la nota final de l'assignatura. Aquest apartat consta de dues parts:
L'avaluació contínua haurà de ser superada amb una nota igual o superior a 5/10 punts.
Examen final: aportarà el 40% de la qualificació final de l'assignatura L'examen serà presencial i estarà compost per dos tipus de preguntes:
L'examen final haurà de ser superat amb una nota igual o superior a 5/10 per a poder superar l'assignatura (una nota inferior suposarà una nota final de l'assignatura per sota de 5/10, i per tant, aquesta constarà com a suspesa).
Tabla 1. Resumen de la evaluación, tipos de actividades y criterios para su superación de cada apartado
Avaluación | Activitat avaluadora | Criterios per la superació | Ponderació | Competencies |
Continua individual |
Cuestionarios semanales |
Igual o superior a 5/10 |
10% |
B4, G6, G8, G9, T1, T6, E7 |
Continua col·lectiva |
Pràctiques |
20% |
||
Treball col·lectiu |
30% |
|||
Final |
Examen final |
Igual o superior a 5/10 |
40% |
Requisits per superar l'avaluació continuada:
Per a la superació de l'avaluació contínua s'hauran de complir els següents requisits:
EXAMEN EN CONVOCTÒRIA EXTRAORDINÀRIA:
D'acord amb la normativa vigent, solament es podrà optar a l'examen en convocatòria extraordinària en cas d'haver suspès l'activitat avaluadora "Examen Final". En el cas que l'alumne sigui qualificat com No Presentat a l'examen final, no es podrà optar a la recuperació.
Activitat avaluadora | Criteri de superació d'aptituds | Ponderació | Competéncies avaluades |
---|---|---|---|
Examen en 2ª convocatòria | Igual o superior a 5/10 | 40% | B4, G6, G8, G9, T1, E7 |
L'examen en convocatoria extraordinària comprèn la totalitat dels continguts impartits (teoria a l'aula, pràctiques i seminaris) i es realitzarà durant el període de recuperació.
SISTEMA DE QUALIFICACIÓ:
El sistema de qualificació utilitzat serà el recollit pel Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal, amb el barem de puntuació que segueix:
0 - 4,9: Suspens (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10,0: Excel·lent (SB)
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Delavier, F. (2012). Guía de los movimientos de musculación: descripción anatómica (6a ed.).
Barcelona: Paidotribo.
Floyd, R.T. (2008). Manual de cinesiologia estructural (bicolor). Barcelona: Paidotribo.
Kapandji, I. A. (2007). Fisiología articular: Esquemas comentados de mecánica humana (6a
ed.). Barcelona: Médica Panamericana.
Lippert, L. S. (2013). Anatomía y cinesiología clínicas. Barcelona: Paidotribo.
Izquierdo Redín, M., (2008). Biomecánica y bases neuromusculares de la activididad física y el deporte. Madrid: Médica Panamericana.
Blanco Nespereira A (2002). 1000 ejercicios de musculación (5ª ed). Barcelona: Paidotribo
Vella M (2007). Anatomía y musculación para el entrenamiento de la fuerza y la condición
física. Barcelona: Paidotribo
Calais-Germain B. (1999) Anatomía para el movimiento I (1a ed). Barcelona: La liebre de
Marzo
Cos, F. y Irurtia, A. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues (II).
Apunts: Educació Física i Esports, 104, 127-137. doi: 10.5672/apunts.2014-
0983.cat.(2011/2).104.13
Cos, F., Marina, M. y Porta, J. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues
(III). Apunts: Educació Física i Esports, 105, 73-84. doi: 10.5672/apunts.2014-
0983.cat.(2011/3).105.09
Llucià, J. (2001). Musculación. Barcelona: Martinez Roca.
Ruiz Caballero JA (2012). Análisis del movimiento en el deporte. Sevilla: Wanceulen
Trew M., Everett T. Fundamentos del movimiento humano (5ª ed). Madrid: Masson
Hamill J., Knutzen KM. (2003). Biomechanical basis of human movement (2ª ed). Filadelfia:
Lippincott Williams & Wilkins
Waxman SG (2009). Neuroanatomia clínica (26ª ed). McGraw Hill
Cos Morera, F., Carreras Villanova, D., Cos i Morera, M. À., y Medina Leal, D. (2011).
Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues (i IV). Apunts Educació Física I
Esports, 105, 71–83. doi:10.5672/apunts.2014-0983.cat.(2011/4).106.09
Lloret, M. (2000). Anatomía aplicada a la actividad física y el deporte (2a ed.). Barcelona:
Paidotribo.
Weineck J (2013). La anatomia Deportiva (5ª ed). Barcelona: Paidotribo
Neumann D.A (2007). Fundamentos de rehabilitación física. Cinesiología del sistema
musculoesquelético. Barcelona: Paidotribo
Calais-Germain B. (2009) Anatomía para el movimiento. Tomo II Bases para ejercicios (2a ed).
Barcelona: La liebre de Marzo
Cos, F., Porta, J. y Carreras, D. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb
sobrecàrregues (I). Apunts: Educació Física i Esports, 103, 101-111. Recuperat de
http://www.revista-apunts.com/apunts/articulos//103/ca/101-111.pdf
Guyard JC (2008). Manual practico de cinesiología. Barcelona: Paidotribo
Kendall FP (2007). Kendall’s Músculos. Pruebas funcionales, postura y dolor. (5ª ed). Filadelfia:
Marbán