Que estàs buscant?
Les classes s'impartiran en català.
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
E2 Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport
G1 Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
G3 Reconèixer els fonaments epistemològics i històrics i educatius de l'activitat física i l'esport
G5 Descriure els factors comportamentals i socials que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
G12Aplicar los derechos fundamentales y de igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres, los principios de igualdad de oportunidades y accesibilidad universal de las personas con discapacidad, de solidaridad, de protección medioambiental y los valores propios de una cultura de la paz y de valores democráticos
T3 Utilizar las fuentes del conocimiento científico certificado en el ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T7 Incorporar hábitos de excelencia y calidad para el ejercicio profesional
T8 Actuar dentro de los principios éticos necesarios para el correcto ejercicio profesional según el marco normativo
La present assignatura servirà per analitzar l'exercici físic, activitat física i l’esport com uns dels fenòmens socials més importants de la societat contemporània. Bé com a manifestació del moviment humà al llarg de la història o com a espectacle de masses, aquests fenòmens han passat a formar part essencial en la vida i cultura de la modernitat.
Citant Cagigal, l'esport és un fenomen cultural global, un fenomen omnipresent. En efecte, l'esport abasta molts àmbits de la realitat social, com ara l'educació física, els estils de vida de la societat, la salut i la qualitat de vida, el gaudir del medi natural a través de les activitats fisicoesportives; l'esport espectacle, en bona mesura gràcies als mitjans de comunicació de masses; unit a aquest, la competició i l'alt rendiment, etc. L'objectiu d'aquesta assignatura és analitzar les diferents formes d'expressió del fenomen esportiu per comprendre millor la naturalesa de l'activitat física i l’esport.
També es reflexionarà sobre el significat de l'estudi històric de l'activitat física i l'esport en el context del procés de civilització.
També comprendrem la naturalesa contradictòria i ambivalent de l'esport. L'activitat física i l'esport poden ser font d'educació, de salut, de benestar social, d'integració social, de respecte i solidaritat; però també poden ser-ho d'ignorància, de malaltia, d'alienació, de conflictes, de violència, d'intolerància i d'exclusió.
Les tecnologies de la informació, la comunicació i de les xarxes socials seran presentades com a fil conductor de l’activitat física i l’esport en la “societat xarxa” actual a la vegada que actuaran com a recursos didàctics a l’assignatura.
Aquesta assignatura pretén afavorir la capacitat de reflexió crítica de l'alumnat envers l'àmbit de l'activitat física i l'esport a la societat actual.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Sociologia de l’AF i l’Esport
Història de l’AF i l’Esport
La qualificació final individual de l’alumnat és el resultat d'una avaluació continuada mitjançant diferents activitats.
L'aprovat de l'assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre un total de 10 punts) d'acord amb la següent taula:
0 - 4,9: Suspès/a
5,0 - 6,9: Aprovat/da
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
L'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada mitjançant el sistema d'avaluació contínua.
A continuació es descriuen les activitats avaluadores, les competències que impliquen, i la ponderació en l'avaluació.
Activitat d’avaluació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Timeline (individual) |
15% |
B1, G1, G3, T1, T2, T3 |
Projecte esportiu (grups de 4) |
30% |
B1, E1, E2, G1, G2, G3, G4, T1, T2, T3 |
Fòrum asincrònic (individual) |
15% |
B1, E1, E2, G1, G2, G3, G4, T1, T2, T3 |
Treball Final d’Assignatura: Congrés de Sociologia i Història TCM (grups de 4) |
40% |
B1, G1, G2, G3, G4, T1, T2, T3 |
AVALUACIÓ CONTÍNUA
Totes les activitats s’han d’entregar dins de termini en el seu pou corresponent al Campus Virtual i han de tenir una nota igual o superior a 5 punts (sobre 10) per fer mitjana i que l’avaluació continuada sigui considerada Apta. No assolir aquesta puntuació mínima implica el suspens de l'assignatura.
Les activitats suspeses en primera correcció opten a re-avaluació. La nota màxima d’una activitat entregada a re-avaluació serà de 5 punts (sobre 10). Si no s’entrega una activitat d’avaluació dins el termini establert i/o en el seu pou corresponent al Campus Virtual, no es pot optar a re-avaluació d’aquella activitat.
La nota total de l'assignatura sortirà de la suma de la nota ponderada de cada activitat d’avaluació.
En cas de suspendre l'avaluació continuada per la no realització o no entrega dels treballs, l'alumnat no té dret a recuperació i suspendrà l'assignatura.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspès”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
Durant les sessions es poden plantejar activitats de seguiment avaluatives que s'afegiran a la ponderació d'alguna de les activitats d'avaluació.
MILLER, T., LAWRENCE, G., McKAY, J. y ROWE, D. (2001). "Globalization and Sport”, London: Sage Publications
GARCIA FERRANDO, M., PUIG, N., LAGARDERA, F., LLOPIS, R., VILANOVA, A. (comps.) (2017) "Sociología del deporte", Madrid, Alianza editorial, (el libro universitario). 4ª edició.
PUJADAS, X. & SANTACANA, C. (1995). "Història il·lustrada de l'esport a Catalunya (Vol. I i II)". Barcelona: Columna.
VILANOVA, A.; CASILLO, J.; FRAILE, A. et al. (Eds) (2009) "Deporte, salud y medio ambiente para una sociedad sostenible". Madrid: Esteban Sanz (Investigación Social y Deporte, 9).
HEINEMANN, K. (1999). "Sociología de las organizaciones voluntarias. El ejemplo del club deportivo", Valencia, Tirant lo Blanch, Asociación Española de Investigación social aplicada al Deporte.
PUIG, N.; VIÑAS, J. (2003). "Guia per a determinar els hàbits esportius de la població dels municipis de la província de Barcelona", Barcelona, Diputació de Barcelona. La podeu trobar a Internet: www.diba.es (esports/gestió/recerca i formació)
DUNNING, E. (2003). "El fenómeno deportivo. Estudios sociológicos en torno al deporte la violencia y la civilización", Paidotribo, Barcelona.
Revistes: Journal of Sport and Social Issues, International Review for the Sociology of Sport, Sociology of Sport Journal, European Journal of Sport and Society, Revista Española de Investigaciones Sociológicas., Revista Española de Sociología, Revista Internacional de Sociología.
http://www.aeisad.org Asociación Española de Investigación Social Aplicada al Deporte (AEISAD)
http://www.eass-sportsociology.eu Asociación Europea de Sociología del Deporte (European Association for the Sociology of Sport)
http://www.nasss.org Asociación Norteamericana de Sociología del Deporte (North American Society for the Sociology of Sport)
http://cis.es Centro de Investigaciones Sociológicas
CROTEAU&HOYNES, (2000). "Media Society. Industries, Images, and Audiences". Second Edition. Thousand Oaks,California: Pine Forge Press.
ELIAS, N. & DUNNING, E. (1992). "Deporte y ocio en el proceso de civilización". México: Fondo de Cultura Económica.
GARCÍA FERRANDO, M. (2006). "Postmodernidad y deporte: entre la individualización y la masificación. Encuesta sobre hábitos deportivos de los espanyoles, 2005", Madrid, Consejo Superior de Deportes, Centro de Investigaciones Sociológicas.
MOSQUERA, M.J.; GAMBAU, V.; SÁNCHEZ MARTÍN, R.; PUJADAS, X. (2003). "Deporte y postmodernidad", Madrid, Esteban Sanz Librerias Deportivas, S.L. (Investigación Social y Deporte, 6).
Unió Europea (2005). "Hàbits esportius de la població europea" http://europa.eu.int/comm/public_opinion/archives/eb_special_en.htm
VIÑAS, J. & PÉREZ, M. (2014). "El mercat de treball en el context de l’esport a Catalunya". Barcelona: INDE
CASTELLS, M. (2011). "La era de la información”, Madrid, Alianza editorial, vol.I “La sociedad red“, edició actualitzada.
MANDELL, R. (1986). "Historia cultural del deporte". Barcelona: Ed. Bellaterra.
MAZA, G. (2002). "El deporte y su papel en los mecanismos de reproducción social de la población inmigrada extranjera". Apunts. Educació Física i Esport (68), 58-66.
http://www.issa.otago.ac.nz Asociación Internacional de Sociología del Deporte (International Sociology of Sport Association)
PUIG, Núria, ed. (2002). "Esport i immigració", monogràfic Apunts. Educació fisica i esports, (68).