Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Enric Camón Luis

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Esther Rocasalbas Samsó

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees,problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

     

Competències específiques
  • E12_Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn operatiu com a un projecte i establint pautes a llarg plaç i a gran escala

     

  • E13_Crear connexions entre persones, col.laboradors i empreses, posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.

     

  • E16_Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera

     

Competències generals
  • G1_Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant enfront opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements

  • G3_Integrar els valors de justicia social, d'igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació controbueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i que es basa en la cultura del diàleg i de la pau

     

Competències transversals
  • T3_Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin la por al risc

     

  • T1_Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dies llengües oficials a Catalunya

Descripció


L'assignatura "Habilitats per a la Direcció i el Lideratge" està dissenyada per dotar els estudiants de les competències necessàries per liderar equips amb eficàcia i responsabilitat en un entorn empresarial en constant canvi. A través de l'autoconeixement, el desenvolupament de la marca personal, i l'aprenentatge d'habilitats com la comunicació, la gestió de conflictes, i la presa de decisions, els estudiants exploraran les diferents facetes del lideratge. A més, els alumnes practicaran aquestes habilitats mitjançant dinàmiques individuals, grupals, role-playing i altres exercicis pràctics. Aquesta assignatura també aborda la gestió de la diversitat de personalitats, la motivació d'equips, la creativitat i la innovació, així com l'ètica en la presa de decisions. Al final del curs, els participants estaran preparats per exercir un lideratge adaptat a les exigències de l'era digital, amb un enfocament responsable i una sòlida xarxa professional.

Continguts


Tema 1 Introducció al lideratge i la direcció

Tema 2 Autoconeixement i autolideratge

Tema 3 Marca personal i proposta de valor

Tema 4 Habilitats de comunicació

Tema 5 Gestió de conflictes

Tema 6 Treball en equip i dinàmiques de grup

Tema 7 Gestió d'equips i diversitat de personalitats 

Tema 8 Tècniques de motivació d'equips

Tema 9 Estratègies de presa de decisions

Tema 10 Creativitat i innovació

Tema 11 Gestió del canvi

Tema 12 Lideratge en l'era de la IA

Tema 13 Ètica i responsabilitat en el lideratge

Tema 14 Networking i LinkedIn

Sistema d'avaluació


  • ASSISTÈNCIA (10%): Al ser una assignatura molt pràctica, es tindrà en compte l'assistència a classe de l'alumnat.
  • ACTIVITATS DE SEGUIMENT (10%): Engloba les activitats de classe i l'entrega o presentació d'activitats proposades durant el curs.
  • TREBALL EN EQUIP (10%): S'avalua en diferents moments del curs la competència de treball en equip, tant dins com fora de l'aula.
  • PARTICIPACIÓ ORAL A CLASSE (10%): S'avalua la competència de comunicació oral a l'aula.
  • PROJECTE (30%): Es plantejarà a inici de curs un projecte que es treballarà en equip per posar en pràctica els coneixements adquirits, així com la competència de la comunicació oral i escrita. El projecte s'ha d'aprovar per comptabilitzar la resta de l'avaluació.
  • EXAMEN FINAL (30%): L'examen serà un cas pràctic on l'alumnat haurà de desenvolupar tots els conceptes adquirits i practicats al llarg de l'assignatura. No hi haurà preguntes teòriques. L'examen final s'ha d'aprovar per comptabilitzar la resta de l'avaluació. En cas d'anar a recuperació, es conservaran les notes de les activitats i només s'haurà de recuperar l'examen. Si l'alumne no s'ha presentat en la primera convocatòria, no podrà presentar-se a la recuperació. 

Bibliografia


Bàsic

Clear, J. (2020). Hábitos atómicos: Cambios pequeños, resultados extraordinarios. Diana.

Goleman, D. (2013). Liderazgo: El poder de la inteligencia emocional. Kairós.

Lencioni, P. M. (2014). Las cinco disfunciones de un equipo: Una fábula para líderes. Empresa Activa.

Complementary

Blanchard, K. H., & Johnson, S. (2009). El ejecutivo al minuto: La forma más eficaz de dirigir a las personas. Ediciones Paidós.

Brown, B. (2021). Los dones de la imperfección: Deja de lado a quien crees que deberías ser y abraza quien eres. Urano.

Carnegie, D. (2012). Cómo ganar amigos e influir sobre las personas. Editorial Sudamericana.

Covey, S. R. (2014). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva: La poderosa lección de la eficacia personal. Paidós Empresa.

Freire, M. (2021). Ponte en modo DISC: Una guía práctica para mejorar tus relaciones personales y profesionales. Profit Editorial.

Goleman, D. (2006). Inteligencia emocional en la empresa. Kairós.

Hougaard, R., & Carter, J. (2018). La mente del líder: Cómo liderar a ti mismo, a tu gente y a tu organización para conseguir resultados extraordinarios. Conecta.

Martín, J. L. (2017). El poder de las palabras: Cómo la comunicación puede transformar tu vida y tu entorno. Alienta Editorial.

Maxwell, J. C. (2011). Las 21 leyes irrefutables del liderazgo: Siga estas leyes, y la gente lo seguirá a usted. Grupo Nelson.

Pérez de las Heras, M. (2019). Tú habla que yo te leo: El poder de la comunicación en la era digital. Alienta Editorial.

Pérez Ortega, A. (2016). Construye tu marca personal: Estrategias para diferenciarte, alcanzar tus objetivos y convertirte en un referente. Plataforma.

Pérez Ortega, A. (2015). El poder de tu marca personal: Cómo ser reconocido como un experto y diferenciarte en un mercado saturado. Empresa Activa.

Robbins, A. (2018). Despierta tu héroe interior: Siete pasos para una vida de éxito y propósito. Grijalbo.

Sharma, R. (2010). El líder que no tenía cargo: Una fábula moderna sobre el liderazgo en la empresa y en la vida. Debolsillo.

Sinek, S. (2018). Empieza con el porqué: Cómo los grandes líderes inspiran a actuar. Empresa Activa.

Sinek, S. (2017). Los líderes comen al final: Por qué algunos equipos funcionan bien y otros no. Conecta.

Tracy, B. (2017). Si lo crees, lo creas: Cómo superar la duda y alcanzar tus sueños más deseados. Grijalbo.