Que estàs buscant?
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE8_Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajut en les mateixes. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i la familia, segons la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, families i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos
CE10_Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar a l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
Aquesta assignatura forma part de la formació obligatòria del grau en Infermeria, la qual pretén en primer lloc, que l'alumne adquireixi un coneixement sobre el desenvolupament humà de les persones en general, i més concretament sobre els aspectes psicomotors, socials, afectius, i de desenvolupament interpersonal al llarg de la vida; en segon lloc, té la intenció d'establir les bases d'una comunicació efectiva amb els pacients i familiars, així com estratègies d'autocura personal.
Es considera que amb els coneixements adquirits per el/la futur/a infermer/a obtindrà major compressió del desenvolupament de la persona i recursos psicològics per gestionar millor la seva professió laboral.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
Respecte als resultats d'aprenentatge esperats, l'estudiant al final de la matèria haurà de:
RA5. Comprendre la perspectiva dinàmica del desenvolupament humà.
RA 6. Identificar els factors socioculturals que influeixen en el comportament de la persona.
RA7. Conèixer els aspectes psicosocials bàsics que configuren les habilitats i actituds del cuidar infermer, respectant creences i valors.
RA8. Conèixer la metodologia de les ciències psicosocials aplicades a la salut.
RA9. Analitzar els diferents components de l’objecte d’estudi: persona, medi, salut i malaltia, en relació amb el model interdisciplinar biopsicosocial i cultural estudiat.
RA10. Observar i comprendre de forma integral el desenvolupament humà.
RA11. Reconèixer i interpretar les situacions de canvi vital que alterin o comprometin l’equilibri biopsicosocial de les persones.
La metodologia emprada serà la següent:
MD1- Sessions de classes expositives
MD2- Seminaris
MD3- Treballs en grup
MD6- Tutories presencials en grup o individuals
MD11- Treball autònom
MD12- Aprenentatge cooperatiu
BLOC 1. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT
TEMA 1. Les teories sobre el desenvolupament
TEMA 2. La infància
TEMA 3. L’adolescència
TEMA 4. Edat adulta
TEMA 5. Vellesa
BLOC 2. ASPECTES PSICOSOCIALS DE LES RELACIONS HUMANES
TEMA 6. Processos de comunicació
TEMA 7. La comunicació amb el pacient
TEMA 8. L’estrès
TEMA 9. Equilibri psicosocial i situacions de canvi vital
TEMA 10. Processos psicològics bàsics i superiors
TEMA 11. Gènere i salut
SEMINARIS
SEMINARI 1. Documental “Padres difíciles, hijos con problemas”
SEMINARI 2. Trastorns de la conducta alimentària
SEMINARI 3. Gestió de les emocions
SEMINARI 4. Habilitats socials
SEMINARI 5. Maneig del estrés. Tècniques de relaxació.
La següent tabla resumeix les activitats formatives, els crèdits assignats a cada activitat i les hores de treball:
Activitat |
ECTS |
Hores |
Sessions teòriques |
1 |
25 |
Tutories presencials |
0,5 |
13 |
Seminaris |
0,5 |
13 |
Estudi personal |
4 |
100 |
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.
L’avaluació es realitzarà de forma continua a partir del que l’estudiant demostri en les diferents activitats proposades.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Treballs grupal/Póster |
20% |
G1, G20, E12, E15, E17 |
Qüestionari online/Gestió emocions |
20% |
G1, G6, G10, G12, G30
|
Examen final |
60% |
G1, G3, G4, G11 |
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Examen |
60% |
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
L’assistència als seminaris és obligatòria. Per tenir dret a examen i per tant, a aprovar l’assignatura cal assistir com a mínim al 80 % dels seminaris (4 seminaris dels 5). L’incompliment d’aquest requisit comportarà el suspens en l'assignatura, no podent presentar-se a l'examen final.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Delval, J. (1995). El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI.
Lazarus RS (2000) Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. Bilbao: Desclée de Brower
Peaplau H (1990). Relaciones interpersonales en enfermería. Barcelona: Salvat
Novel G, Lluch MT, Miguel MD (2003). Enfermería psicosocial y salud mental. Barcelona: Mason
Llor B, Abad MA, García M, Nieto J.(1998). Ciencias psicosociales aplicadas a la salud. 2ª ed. Madrid: Ed. Mc GrawHill
Palacios, J., Marchesi, A., y Coll, C. (1999). Desarrollo psicológico y educación (I). Psicología evolutiva. Madrid: Alianza.
Berger, K. (2007). Psicología del desarrollo (infancia y adolescencia). (7a ed.) Madrid. Panamericana
Mariscal, S., Giménez-Dasi, M., Carriedo, N., & Corral, A. (2009). El desarrollo psicológico a lo largo de la vida. Madrid: Mc Graw Hill/UNED
Bowlby., J. (2006). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata
Sheppard, W., Willoughby, R. (1975). Child behavior. Learning and development. Chicago: Rand McNally College Publishing Company
Sheppard, W., Willoughby, R. (1975). Child behavior. Learning and development. Chicago: Rand McNally College Publishing Company
Caballo, V. (2005) Entrenamiento en habilidades sociales. Madrid: Pirámide
Caballo, V. (2005) Entrenamiento en habilidades sociales. Madrid: Pirámide