Que estàs buscant?
Tipus d'assignatura: Obligatòria
Trimestre: Segon trimestre
Crèdits: 4
Curs acadèmic: 2021
Curs d'impartició: 1
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE22_Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol. Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de les cures. Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups
CE23_Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirant en el codi europeu d'ètica i deontologia de infermeria. Proporcionar cures, garantitzant el dret a la dignitat,privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i familia. Individualitzar la curs considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i els valors.
CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia
CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
Infermeria Integrada II és una assignatura obligatòria complexa, però un espai ideal per tal de que l’estudiant en grups reduïts integri horitzontal i verticalment les competències específiques d’infermeria i les competències genèriques de les matèries de primer curs.
Per a la simulació dels coneixements de les diferents àrees curriculars del primer curs del grau, s'utilitzen principalment la combinació de dos tècniques de cooperativa d’aprenentatge tant a Integrada I com a Integrada II: L’aprenentatge basat en problemes (ABP) en la qual el professor actua com a element facilitador d’aquest d'aprenentatge; la tècnica “buzz group” on mitjançant la discussió de petits grups d’alumnes en les diferents funcions proposades consensuen les seves idees sobre un tema. Aquestes metodologies d’aprenentatge permeten el desenvolupament de la totalitat de les competències que seran complexes de gestionar i avaluar des d’una metodologia docent.
Degut al caràcter de la pròpia assignatura i la metodologia utilitzada, la docència es realitza en petits grups de no més de 25 estudiants en els seminaris i no més de 10 en les sessions de simulació.
L’estructura de l’assignatura és:
Seminari: treball grupal de casos mitjançant ABP, amb seguiment tant del contingut del treball com de la participació de l’estudiant.
Diari Reflexiu: Treball individual d’observació que realitza l’estudiant amb una tutoria grupal amb assessorament pel desenvolupament del mateix.
Simulació: Les classes en el Centre de Simulació e Innovació en Salut (CSIS) es realitzen en grups reduïts on es treballa les habilitats tècniques o procediments, la discussió, l’anàlisis de casos , els coneixements teòrics, la resolució de problemes, la presa de decisions, el treball en equip i totes les activitats bàsiques que realitza la infermera assistencial. Consta de 9 sessions de 2 hores cada una.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial)
Bloc de seminari:
RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.
RA 3. Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada.
RA 4. Comprendre la bibliografia consultada i enquadrar-la en la perspectiva d’infermeria.
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l’anàlisi, l’avaluació i la formulació reflexiva d’arguments.
RA 6. Relacionar-se positivament amb altres persones.
RA 7 Utilitzar el diàleg reflexiu i l’autoavaluació de les pròpies esperiències d’aprenentatges com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.
RA17 Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria
Bloc de Simulació:
RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l’anàlisi, l’avaluació i la formulació reflexiva d’arguments.
RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.
MD2. Seminaris.
MD3. Treball en grup
MD4. Treball individual.
MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes.
MD6. Tutories presencials en grup o individuals.
MD9. Pràctica dirigida.
MD 10. Simulació
MD 11. Treball autònom
MD 12. Aprenentatge col·laboratiu
MD 13. Lectura crítica
L’assignatura s’estructura en seminaris que es treballen a l’aula i pràctiques clíniques simulades en les intal.lacions del CSIS de l’ESCST, en les que s’imparteixen sessions de simulació.
En les seminaris es treballen casos en grups reduïts.
En les sessions de simulació es treballen els següents continguts:
Bloc 5: Exploració física i valoració de la persona
5.1. Anamnesis
5.2. Exploració física
5.3. Exploració de cap i coll
5.4. Exploració neurològica
5.5. Exploració pulmonar i toràcica
5.6. Exploració mamària
5.7. Exploració abdominal
5.8. Exploració d’extremitats
5.9. Constants Vitals (TA, FC, Tª, FR, Sat02, dolor)
5.10. Glicèmia capil·lar
Bloc 6: Preparació i administració de medicació i oxigenoteràpia
6.1.Càlcul de medicació
6.2. Medicació oral, SNG, tòpica, oftàlmica, òtica, intradèrmica, subcutània e intramuscular
6.3. Medicació endovenosa I: Bolus, microgoter i macrogoter
6.4. Medicació endovenosa II: Seroteràpia, utilització del dialaflow i bombes de perfussió
6.5.Oxigenoteràpia
6.6. Teràpia inhalatòria
6.7.Recollida de mostres d’esput
En quant a les activitats formatives i la metodologia utilitzada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats en cada una de les activitats i les competències en les que en les mateixes es treballen. En aquesta combinació d’activitats es pretén que l’alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d’aprenentatge cooperatiu, fomentant-se el pensament crític.
Activitats |
ECTS |
Metodologia |
Competències |
AF6 Seminaris |
1 |
MD2. Seminaris MD3. Treball en grup MD5. Presentacions de temes per part del alumnes MD6. Tutories presencials en grup o individuals MD9. Pràctica dirigida MD10. Simulació MD12. Aprenentatge col.laboratiu MD13. Lectura crítica |
CB1, CB4, CG1, CG2, CG4, CG7, CG8, CG10, CG11, CG15, CG17, CE22, CE23, CT1 |
AF9 Estudi personal |
3 |
MD4. Treball individual MD11. Treball autònom |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5 |
Tal com acorda el Pla Bolonya l’avaluació es realitzarà a través de l’avaluació de competències. Les ponderacions de l’avaluació es realitzaran de forma coherent amb les activitats formatives i metodològiques docents utilitzades en l’assignatura:
Avaluació |
Ponderació Activitat avaluada |
|
SE3 Seminaris |
30% |
25 % Avaluació dels casos (seminaris) 5% Avaluació de seguiment (seminaris) |
SE2 Treball individual |
30% |
20% Diari Reflexiu 10% Registres clínics |
SE7 Prova pràctica |
30% |
Examen del treball desenvolupat en les sessions de simulació |
SE8 Seguiment individual (sessions de simulació) |
10% |
Participació, actitud, etc. |
S’utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, excel.lent, matrícula d’honor) segons RD 1125/2003.
L’avaluació dels casos realitzats en grup, es realitza mitjançant rúbriques d'avaluació que l'estudiant tindrà disponible en el dossier de l'alumne.
L'assistència als seminaris i a les sessions de simulació es recull en la normativa disponible en els dossiers específics de simulació i dels seminaris.
És necessari obtenir una qualificació mínima de 6 en el diari reflexiu, de 7 en la mitjana dels seminaris i de 4 en la prova pràctica per aprovar l’assignatura.
Recuperació:
Les activitats avaluadores amb possibilitat de recuperació són: el treball en grup, el diari reflexiu i la prova pràctica.
NOTA: Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
L’assistència tant als seminaris com a les sessions de simulació, són obligatòries. És molt important que l’estudiant consulti els documents:
La còpia parcial o total en qualsevol de les activitats d’aprenentatge significarà un “No presentat” en l’assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l’obertura d’un expedient sancionador per aquest motiu.
Fernández, G., González, I. Garcia,P. La diversidad frente al espejo, salud, interculturalidad y contexto migratorio. Ed. Abya-yala:Quito. 2008.
Jamieson EM. Procedimientos de enfermería clínica. 5ª ed. Madrid: Elsevier, 2008.
Kozier B, Erg G, Blais K, Jonson JY, Temple JS. Técnicas en enfermería clínica. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 1998.
Martín-Zurro A, Jodar G. Atención familiar y Salud Comunitaria. Barcelona: Elsevier, 2011.
Pagana KD, Pagana TJ. Guía de pruebas diagnósticas y de laboratorio. 8ªed. Barcelona: Elsevier, 2008.
Perry AG, Potter PA. Técnicas y procedimientos en enfermería. 7ª ed.Barcelona: Elsevier, 2011.
Base de datos de Enfermería: http://teledoc.urv.es/cuidatge
Biblioteca Nacional de Ciencias de la Salud: http://bvsalud.isciii.es/
Base de datos de ciencias: http://www.ncbi.nlm.gov/pubmed
Leininger, M. “Cuidar a los que son de culturas diferentes requiere el conocimiento y las aptitudes de la enfermería transcultural”, Cultura de los cuidados, 1999, no 6, Alicante: 5-8. http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/5126/1/CC_06_01.pdf
Ngo de la Cruz J. Alimentacio´n en otras culturas y dietas no convencionales. En AEPap ed. Curso de Actualizacio´n Pediatri´a 2012. Madrid: Exlibris Ediciones; 2012. p. 355-67. Disponible:http://cursosaepap.exlibrisediciones.com/files/49-128- fichero/9%C2%BA%20Curso_Alimentaci%C3%B3n%20en%20otras%20culturas.pdf
American Nurses Association www.nursingworld.org
Real decreto 1302/2018, de 22 de octubre, por el que se modifica el Real Decreto 954/2015, de 23 de octubre, por el que se regula la indicacio´n, uso y autorizacio´n de dispensacio´n de medicamentos y productos sanitarios de uso humano por parte de los enfermeros. Disponible en: https://www.boe.es/boe/dias/2018/10/23/pdfs/BOE-A-2018-14474.pdf
Iatrogenic traumas by nasogastric tube in very Premature infants: our cases and literature review. Gasparella M, Schiavon G, Bordignon L, Buffo M, Benetton C, Zanatta C, Hierro M, Zoppellaro F, Perrino G. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22111291
Moreno Preciado, M. La relacio´n con el paciente inmigrante. Perspectivas investigadoras. Index Enferm v.14 n.50 Granada nov. 2005. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962005000200005
Drennan, V. et al. Establishing new nursing roles: a case study of the English community matron initiative. J Clin Nurs. 2011; 20 (1): 2948-2957.
Cateterismo venoso central de inserción periférica en recién nacidos de cuidado intensiva. Peripherically-inserted Central Venous Catheter in Newborn Intensive Care Unit. Mauricio Barra P.1 *, Gema Santander M.1 ** http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062006000200003
Creación de empresas. Disponible en: http://www.creatuempresa.org/es- ES/Paginas/CEHome.aspx