Que estàs buscant?
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE11_Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva hitòrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria
CE12_Comprendre, des d'una perspectiva ontològica i epistemológica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
Evolució històrica i filosòfica de la cura és una assignatura obligatòria que es realitza durant el primer trimestre de primer curs i que enllaça amb l'assignatura Metodologia de la cura infermera durant el tercer trimestre.
En aquesta assignatura l'estudiant assolirà les competències de primer curs necessàries per entendre la progressió de la professió infermera fins al dia d'avui contextualitzant dins de la societat, identificant els conceptes claus que ens defineixem coma a professió de forma epistemològica i ontològica. D'aquesta forma l'estudiant adquirirà les bases científiques que serviran per al posterior desenvolupament de la metodologia de la Infermeria com a eina científica i professional.
L'assignatura inclou l'estudi de les bases històriques de la cura i de la base filosòfica infermera. L'anàlisi històrica del concepte de la cura permet que l'alumne comprengui la funció pròpia actual del professional infermer dins de l'equip de salut i de quina forma contribueix de manera diferenciada en la salut de les persones mitjançant l'aplicació de la cura professional. Una cura desenvolupada en un marc conceptual propi, afavorit per la comprensió dels fenòmens nuclears de la disciplina i la importància dels models conceptuals infermers com a base filosòfica.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.
RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments. RA 8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia processo de cures.
RA 8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia processo de cures.
RA 12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria
RA 13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència RA 14. Conèixer els principis filosòfics de la infermeria
RA 14. Conèixer els principis filosòfics de la infermeria
RA 15. Analitzar i comparar els diferents enfocaments teòrics
RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades. RA 17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria
RA 17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria
RA 18. Coneix i utilitza les aportacions de les donces i dels estudis de gènere en la seva disciplina
RA 19. Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge
RA 20. Identifica i problematitza les desviacions, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en el excercici de la seva professió
MD 1. Sessions de classes expositives |
MD 6. Tutories presencials en grup o individuals |
MD 2. Seminaris MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes |
MD 4. Treball individual |
MD 11.Treball autònom |
Es treballaren els treballs en grup i seminaris amb la metodologia orientat a projectes (AOP), a l'estudiant se li aniran presentant diferents reptes al llarg de l'assignatura amb un mateix fil conductor, es crearan els grups, s'analitzaren els respecte, es resoldren per part de l'alumnat acompanyats de la docent, elaboraran el projecte i el presentaren a la resta de l'alumnat. Alhora s'involucrarà a l'alumnat durant tot el procès del seu aprenentatge fent-lis actors actius del seu propi aprenentatge utilitzant diferents eines disponibles al aulari com per exemple el fòrum on l'estudiant dels diferents grups es comunicaran i alhora també aniran enviant-se mini reptes a treballar de forma setmanal, enquestes, base de dades, creació de glossari cinematogràfic on l'alumnat anirà actualitzant amb pel.lícules, sèries,... que volguin aconsellar a la resta de l'alumant ambientant-les segons el moment històric que les representa i realitzant reflexions sobre les mateixes. |
Bloc 1: Evolució històrica de la cura
Unitat 1: Etapa domèstica de la cura
Prehistòria
Civilitzacions antigues
Mòn Clàssic
Unitat 2: Etapa vocacional de la cura
Cristianisme
Edat Mitjana
Món modern
Unitat 3: Etapa tècnica de la cura
Mon Contemporani
La reforma de la infermeria en el segle XIX
El segle XX
La infermeria espanyola en la etapa tècnica de les cures
Unitat 4: Etapa professional de la cura
Canvi de mil·lenni
Professionalització de la infermeria
Formació infermera
Bloc 2: Evolució de les teories en infermeria. Filosofies infermeres. Models conceptuals en infermeria. Teories i grans teories. Teories de nivell mig i el futur de les teories infermeres
Unitat 5: Filosofia, metaparadigma, teories, models d'infermeria.
Virginia Henderson
Marjory Gordon
Altres models i teories infermeres
Unitat 6: Professió infermera
Llenguatges professionals
Competències i eixos de la professió
Treball en equip
Ètica professional
Unitat 7: Pensament crític, raonament clínic i judici clínic en infermeria
Unitat 8: Procés d'atenció infermera.
Bloc 3: Nous repctes de la professió infermera
Unitat 9: Investigació, Docència, Infermera 2.0
Activitat | ECTS |
AF1. Classe Magistral | 1,25 |
AF2. Tutories presencials | 0,2 |
AF5. Seminarios | 0,2 |
AF6. Trabajo en grup | 0,5 |
AF7. Trabajo individual | 0,1 |
AF9. Estudio personal | 2,75 |
L'avaluació de les competències genèriques i específiques es realitzarà de forma continuada amb les següents activitats.
Sistema d'avaluació | Ponderació | Activitat avaluada |
SE3. Treball en grup | 20% | Activitat 1 Bloc 1 |
SE5. Seminaris | 30% |
Activitat 2 Bloc 1 (5%) Activitat 3 Bloc 1/2 (5%) Activitat 4 Bloc 2 (15%) Activitat 5 Bloc 2 (5%) |
SE1. Examen | 50% | Examen final Bloc 1, 2 i 3 |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Important:
L'assistència no és obligatòria, tot i que si recomanable per tal de poder assolir les competències de l’assignatura. La nota de les diferents activitats es poden veure afectades de forma individual dins de cada membre del grup en aquells casos que no acudeixin a realitzar les presentacions orals els dies marcats o no participin a l'aula durant la elaboració de les mateixes.
És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 en la mitjana de les activitats avaluatives i l'examen haurà d'igualar o superar la nota de 5 per aprovar l'assignatura. En el cas que la nota sigui inferior la matèria estarà suspesa.
Recuperació:
Només podrà ser recuperada la nota d'examen, les notes de la resta de treballs es podran guardar únicament per al període de recuperació.
Els/les estudiants tindran opció a realitzar la recuperació d'assignatures que hagin obtingut la qualificació de 'suspens'. L’avaluació de les activitats avaluatives del treball en grup i seminaris no són susceptibles a recuperar.
Tal com s'indica a l'apartat de sistema d'avaluació d'adquisició de les competències, es conservaran les notes obtingudes dels treballs en grup que faran mitjana amb la prova d’avaluació sol·licitada en període de recuperació, sempre que en aquesta prova individual s'obtingui la qualificació mínima de 5.
Per aprovar la matèria, s'haurà d'obtenir una mitjana de 5 entre els treballs presentats en l'assignatura i la prova avaluadora de recuperació. El pes de la prova avaluadora seguirà sent del 50% de la nota.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Nightingale, F. Notas sobre Enfermería. Que és y qué no es. 1a edición. Barcelona.Masson;1990
Conesa J. Historia de la enfermería un análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid: McGraw – Hill; 1995.
Generalitat de Catalunya. LLIBRE BLANC de les professions Sanitàries de Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social; 2003.
Henderson V. La Naturaleza de la Enfermería. Reflexiones 25 años después, 1ª ed. Madrid: Interamericana-McGraw-Hill; 1994.
Raile Alligood, M. Modelos y teorías en Enfermería. 9ª.ed.Barcelona: Elsevier, 2018.
Martín M. Historia de la enfermería: evolución histórica del cuidado enfermero. 3ª edición. Barcelona: Elsevier Health Science; 2017
Siles, J. Historia de la enfermería. Alicante: Aguaclara; 1999.
Potter, P. Fundamentos de enfermería. Madrid: Mosby/ Doyma; 1996.
Colliere MF. Promover la vida. Madrid: Interamericana McGrawHill; 1993.
Rodríguez FE. Estatuto Marco del Personal Estatutario de los Servicios de Salud. Ley de Ordenación de las Profesiones Sanitarias. Sevilla: Ed. MAD.; 2003.
Donahue MP. Historia de la Enfermería. Missouri: Doyma;1985.
García C, Martínez, M. Historia de la enfermería. Evolución histórica del Cuidado Enfermero. Madrid: Humanidades y Ciencias de la Salud; 2001.
Ducke, D. Florence Nightingale [pel•lícula]. Reino Unido; 1985.
Adam E. Hacia dónde va la enfermería. Madrid: Interamericana;1982.
Kérouac S, Pepin J, Ducharme F, Duquette A, Major F. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.