Que estàs buscant?
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
L'assignatura d'Estructura i Funció del Cos Humà s'imparteix en dos trimestres: el segon i el tercer del curs.
En aquest segon, es tracten els conceptes bàsics, anatòmics i funcionals, i en el tercer, la seva integració en els Sistemes o Aparells de l'Organisme.
La seva missió i objectiu fonamental és el coneixement del cos humà des d'una vessant descriptiva - anatomía-- i funcional -fisiología--.
Tots dos conceptes, exposats de forma escalonada però integrada, afavoreixen la comprensió i situen l'alumne en una situació idònia per a la comprensió de la malaltia -fisiopatología--.
És doncs una assignatura que analitza l'organisme humà com un tot integrat d'òrgans i funcions, que de forma coordinada mantenen l'equilibri del mateix i la seva adaptació al seu entorn-homeostasis--.
És un concepte bàsic en la tasca del professional de la infermeria, el vetllar per mantenir i / o restablir l'equilibri de la persona, tant en la seva vessant física com psíquica. Per a això, és una condició indispensable conèixer la normalitat anatòmica i fisiològica, i, a partir de les mateixes, la seva disfunció –la malaltía--.
RA 1 . Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.
RA 2. Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.
RA 3. Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.
RA 6. Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.
RA 7. Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.
RA 8. Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica
MD1. Sessions de classes expositives
MD2. Seminaris
MD3. Treball en grup
MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes
MD6. Tutories presencials en grup o individuals
MD11. Treball autònom
Sessions Plenàries
Sessió 1: Conceptes generals bàsics
Nivells d'organització estructural del cos humà. Concepte d'Anatomia i Fisiologia.
Processos vitals bàsics
Sessió 2: Homeòstasi
Concepte
Control de l'homeòstasi Sistemes de Retroalimentació
Desequilibris homestasicos. Concepte de malaltia
Sessió 3: Organització del cos humà Atomos. Molècules. Enllaços químics Reaccions químiques: tipus. Formes d'energia. Compostos orgànics i inorgànics
Equilibri àcid-base. pH.
Principis en el comportament de la difusió dels gasos
Sessió 4: Metabolisme. Reaccions metabòliques. Transferència d'energia. Adaptacions metabòliques. Balanç energètic
Sessió 5: Genètica
Àcids nucleics. RNA i DNA Genotip i Fenotip. transcripció genètica Estructura del cromosoma divisió cel·lular
Conceptes de displàsia, metaplàsia, neoplàsia i anaplasia Genoma humà
Sessió 6: Estructura cel·lular Nivells d'organització cel·lular nucli
Membrana plasmàtica. Mecanismes de difusió i transport citoplasma
Orgànuls.
Reticle endoplasmàtic Síntesi proteica
Fases de la divisió cel·lular
Sessió 7: Histologia (I) Classificació dels teixits Mecanismes de reparació tissular Teixit epitelial: Estructura i funcions
Sessió 8: Histologia (II)
Sistema tegumentari. Funcions de la pell. Epidermis
Dermis
Glàndules sebàcies i sudorípares Ungles
Funcions de la pell: termoregulació; protecció; síntesi vitamínica pigmentació cutània
Sessió 9: Histologia (III) Teixit connectiu. classificació Estructura i funcions
Concepte de Matriu extracel·lular Tipus d'articulacions
Sessió 10: Histologia (IV) Teixit muscular. Classificació. Estructura i funcions
Teixit nerviós. Classificació. Estructura i funcions
Sessió 11: Histologia (V)
Teixit ossi Estructura i funcions Osteogènesi
Sistema esquelètic. Divisió
Sessió 12: Sistema Nerviós (I) Definició de sistema nerviós Funcions del Sistema Nerviós
Fisiologia: potencials; propagació; sinapsis; neurotransmissors Parts del sistema nerviós
Estructura i tipus de neurones Estructura de la fibra nerviosa. tipus Sinapsis
Sessió 13: Sistema Nerviós (II)
Sistema Nerviós Central
Encèfal: Àrees sensitives i motores Medul·la espinal: estructura anatòmica Nervis espinals
Líquid cefaloraquidi Via arç-talàmica
Vies arç-cerebel·loses Via piramidal
Via extrapiramidal Parells cranials
Sessió 14: Sistema Nerviós (III) Sistema nerviós perifèric Innervació de les extremitats
Sessió 15: Sistema Nerviós (IV)
Modalitats sensorials Sensibilitat tàctil Sensibilitat dolorosa Sensibilitat tèrmica Sensibilitat propioceptiva Sistema nerviós autònom
Sistema simpàtic i parasimpàtic
Integració i control de les funcions del Sistema Nerviós Autònom
Sessió 16: Sistema Esquelètic i Muscular (I) Columna vertebral: estructura òssia de les vertebres. Musculatura paravertebral
Musculatura de l'abdomen Cintura escapular Estèrnum
Alteracions de l'estructura vertebral
Sessió 17: Sistema Esquelètic i Muscular (II)
Crani: estructura òssia i muscular Parts del crani
Esfenoide Ossos de la cara Ossos de l'òrbita Sutures cranials Sins paranasals
Sessió 18: Sistema Esquelètic i Muscular (III) Sistema esquelètic i muscular de l'extremitat inferior Cintura pelviana: estructura òssia i muscular.
Sessió 19: Sistema Esquelètic i Muscular (IV)
Sistema esquelètic i muscular de l'extremitat superior
Sessió 20: Òrgans sensorials (I)
Olfacte: anatomia i fisiologia Gust: anatomia i fisiologia
Sessió 21: Òrgans sensorials (II)
Vista
Anatomia del globus ocular Còrnia
Cristal·lí Escleròtica Coroides Cossos ciliars Iris
Retina
Annexos: parpelles, pestanyes
Fisiologia de la visió: Vies visuals i camps visuals Tacte: anatomia i fisiologia del tacte
Sessió 22: Òrgans sensorials (III)
Oïda
Anatomia de l'oïda externa, mitjana i extern externa Laberint ossi i membranós
vies auditives
Tipus d'ones sonores. Fisiologia de l'audició Equilibri: anatomia i fisiologia
Sessió 23: Endocrinologia (I)
Glàndules endocrines. Mecanismes de regulació hormonal Eix diencèfal-hipofisari
Hormones: síntesi; estructura i funcions
Sessió 24: Endocrinologia (II)
Glàndula tiroide: anatomia; regulació i funcions Glàndula paratiroides: anatomia, regulació i funcions
Sessió 25: Endocrinologia (III)
Pàncrees endocrí
Hormones pancreàtiques: estructura i funció Regulació de la glicèmia
Glàndula Pineal i Timo: anatomia, regulació i funcions
Sessió 26: Endocrinologia (IV)
Glàndula Suprarenal: anatomia
Síntesi hormonal: tipus d'hormones suprarenals. funcions Resposta a l'estrès.
Glandules ovàriques yi testiculars: regulació hormonal i funcions
Seminaris
-Seminari I: Homeòstasi
-Seminari II: Sistema Nerviós
-Seminari III: Sistema Múscul Esquelètic
-Seminari IV: Sistema Endocrí
Tipologia Activitat | ECTS | HORES |
AF1. Classe magistral | 2 | 50 |
AF2. Tutories presencials | 0,1 | 2 |
AF6. Treball en grup | 0,2 | 5 |
AF7. Treball individual | 0 | 0 |
AF9. Estudi personal | 3,7 | 92,5 |
Activitat |
ECTS |
Metodologia |
|
SESSIONS PLENÀRIES |
3.4 |
Classes magistrals. Classes dirigides al debatre aclariment de continguts. Classes de discussió de lectures científiques. |
|
SEMINARIS |
0.6 |
Treball en grup destinat a l'estudi de casos. Anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en la resolució de problemes. Preparació i exposició de situacions simulades. Activitats cooperatives d'aprenentatge. |
|
ESTUDI TREBALL AUTÒNOM |
2.0 |
Lectura dels textos recomanats, articles i guies. Preparació dels temes destinats al treball en grup i per a la seva exposició. Estudi de continguts desenvolupats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions. |
Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima | |
SE1. Examen | 30% | 60% | |
SE2. Treballs individuals | 5% | 40% | |
SE3. Treballs en grup | 5% | 40% | |
SE4. Participació a l'aula | 5% | 20% |
L'avaluació de les competències genèriques es realitzarà de forma continuada i mitjançant les sessions per grups i la qualitat del treball individual. Per a això i durant el trimestre es sol·licitaran diferents activitats com a font d'avaluació, de tal manera que l'alumne podrà conèixer, i també de forma continuada, la seva pròpia evolució.
En tot cas, i amb independència de les qualificacions obtingudes en les Avaluacions continuades i en els Seminaris, seran condicions imprescindibles, per tal d'aprovar l'assignatura:
a.- Obtenir una qualificació mínima de sis sobre deu en l'Avaluació parcial eliminatòria de matèria. b.- Obtenir una qualificació mínima de cinc sobre deu a l'Avaluació Final.
La manca d'assoliment de les dites qualificacions comporta la presentació de l'alumne a les respectives Avaluacions de Recuperació.
La ponderació de la nota obtinguda en les Avaluacions continuades i en els Seminaris serà considerada, a efectes de la Nota Final de l'assignatura, quan la nota obtinguda en l'Avaluació parcial i en l'Avaluació Final sigui igual o superior a la mínima establerta.
Finalment, serà condició indispensable per accedir a les Avaluacions de Recuperació -parcial i final-- acreditar que l'alumne s'ha presentat a les Avaluacions en primera convocatòria.
Activitat evaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
|
EXAMEN |
100% |
|
Les qualificacions obtingudes les Avaluacions continuades; en els Seminaris i en l'Avaluació parcial, ponderaran també en l'Avaluació de Recuperació, qüan la nota obtinguda en aquesta avaluació de Recuperació sigui igual o superior a 5.
Gerard J. Tortora & Bryan H. Derrickson. Principios de Anatomía y Fisiología, 11ª edición. Editorial Médica Panamericana. Madrid 2011
Thibodeau-Patton. Introducción al cuerpo humano. Fundamentos de anatomía y fisiología. Evolve editorial. 2011
John. E Hall. GUYTON & HALL. Tratado de fisiología médica, 12ª edición. E Elsevier. Barcelona 2011
Frank H Netter. Atlas de Anatomía Humana 5ª edición. Editoral ELSEVIER MASSON Barcelona 2011
Wheter. Histología funcional. Editorial Elsevier.
Jesús AF Tresguerras. Anatomía y fisiología del cuerpo humano. Editorial Mc Graw Hill
Sobotta. Atlas d'anatomia. Editorial Médica Panamericana. 21ª edició