Que estàs buscant?
Català / Castellà /Anglés
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
L’assignatura d’emprenedoria i innovació, juntament amb la d’Administració d’Empreses, formen una matèria compacta que té per objectiu capacitat l’estudiant per treballar en l’entorn empresarial actual caracteritzat per un alt nivell competitiu, una forta innovació i una necessitat de professionals amb iniciativa i empenta.
És una assignatura de formació eminentment pràctica que s’orienta a les competències centrals de l’emprenedor/innovador segons allò que recull la recerca i la pràctica actual en aquest camp.
En l'acabar l'estudiant ha d'assolir un bon nivell en competències com ara: : i) La alertividad (capacitat per detectar i identificar oportunitats), ii) creativitat (capacitat per donar resposta a oportunitats de forma original) iii) la iniciativa personal (capacitat per portar a terme la solució, mesurant els riscos necessaris per passar a l’acció i mobilitzant els recursos necessaris per aconseguir-ho).
La competència emprenedora / innovadora és essencial en la formació d'un titulat superior segons el que estableix el vigent Marc Europeu Universitari (Entrecomp Framework/ EU) i el que regula el nivell MECES2 (Ministeri d’Universitats). En aquest sentit s'espera del futur agressat que tingui iniciativa, creativitat i autonomia per desenvolupar-se sigui de de dins d'una organització ja establerta (com intraemprendedor) o creant una iniciativa pròpia (com emprenedor convencional o com emprenedor social).
1 ECTS = 10 hores d'aprenentatge dirigit + 15 d'aprenentatge autònom = 25 hores de dedicació
Organització de la Dedicació: 4 ECTS |
Dedicació |
||
Hores |
% |
||
Aprenentatge dirigit |
Classe magistral |
20 |
|
Pràctiques Laboratori |
20 |
|
|
|
|
|
|
Total |
40 |
40% |
|
Aprenentatge autònom |
Participació (fòrums online / en classes o videoconferència o exercicis lliurables o preparació test de control periòdics) |
30 |
|
Pràctiques en grup de treball (x 3 persones) |
30 |
|
|
|
Total |
60 |
60% |
Total |
|
100% |
A l'acabar l'estudiant ha de ser capaç de:
La metodologia de l'assignatura es Agile en base a l’aprenentatge per projecte (o aprenentatge per acció -Learning by Doing en anglès). En aquest sentit la impartició combina classes magistrals i classes de pràctiques, a partir del fil conductor d’un cas real (un projecte d’emprenedoria/innovació) que desenvolupa l’estudiant al llarg del curs.
Es tracta d’una metodologia que s’orienta a tres grans objectius:
Per tal de treballar els objectius a nivell metodològic es fan servir instruments com ara:
Planificació |
|
||||||
Aprenentatge dirigit |
|
Aprenentatge autònom |
|||||
Hores |
Contingut |
Hores |
Pràctiques |
Activitats: Fòrums/exercicis/test |
|
Lliurement pràctiques |
|
Setmana 1 (introductòria) |
4 |
Fonaments I: Conceptes d’ emprenedoria i innovació (E&I) |
2 |
|
A1. Exercici individual 1: Targeta de presentació personal |
|
|
Setmana 2 |
4 |
Fonaments II: Talent. Actitud. Personalitat. Motivació. Equip emprenedor Fonaments III: Design Thinking. |
2 |
P0: Equips d’ alt rendiment |
|
A1 |
|
Setmana 3 (fase investigació)
|
4 |
Fase de Investigació en E&I: Enquadrament del Repte: Stakeholders. Tendències. Tecnologia. Industria. Innovació
|
2 |
P1: Mapa mental del repte |
|
|
|
Setmana 4
|
4 |
Fase de Investigació en E&I: Descobriment de problema. Síntesis i marco de oportunitat |
2 |
P2: Mural d´observacions |
|
|
P0+P1 |
Setmana 5 |
4 |
Fase Investigació en E&I: Síntesis d’ oportunitat. |
2 |
P3: Síntesis de problema Mapa de empatia |
1er TEST |
||
Setmana 6 (fase ideació) |
4 |
Fase Ideació en E&I: Idees de solució. Proposta de valor |
2 |
P4: Mapa de idees |
A2. Fòrum de classe: Les necessitats les crea el mercat o existeixen en la persona? |
|
P2+P3 |
Setmana 7 |
4 |
Fase Ideació en E&I: Idea de negocio
|
2 |
P5: Canvas del model de negoci |
Visita Incubadora |
|
|
Setmana 8 |
4 |
Fase Ideació en E&I: Prototipus i Test.
|
2 |
P6/7: Prototipus i test de validació |
|
A2 |
P4+P5 |
Setmana 9 (fase validació) |
4 |
Fase de Validació en E &I: Lean StartUp. Mètriques. Experiments i mesures Pla Financer.
|
2 |
P8: Full de ruta financer |
2do TEST |
||
Setmana 10 |
4 |
Fase de Validació en E &I: Disseny del cas de negoci Pitch.
|
2 |
P9: Defensa pública / PITCH |
|
|
P6/7+P8+P9 |
|
|
|
|
|
Examen final |
|
|
Bloc A: Fonaments en emprenedoria i innovació (40%)
Conceptes en Emprenedoria i innovació. Història. Investigació i estat de l'art en la matèria. Casos d’èxit en el sector. Innovació incremental i innovació disruptiva. Innovació oberta. Cadena de valor de les Indústries creatives. Gestió de la innovació. Finançament i inversió en emprenedoria. Capital llavor i capital risc. Competències emprenedores. Creativitat. Pensament en el disseny (Design Thinking). Disseny Centrat en la Persona. Disseny de Serveis. Metodologies àgils. Lean StartUp. Eines en emprenedoria i innovació. Equip emprenedor. Motivació, actitud i talent en emprenedoria i innovació. Equip eclèctic.
Bloc B: Disseny del projecte d’emprenedoria i innovació (60%)
En emprenedoria i innovació el fil conductor del projecte està en la creació de valor. La creació de valor es basa en la cerca del encaix problema-solució i l’encaix oferta- demanda. En base a aquesta assumpció l’emprenedor/innovador es aquell que converteix en demanda un problema o una necessitat (no coberta, mal solucionada o que es pot solucionar millor amb noves tecnologies o nou coneixement).
Per tirar endavant un projecte innovador des de la filosofia Agile es poden diferenciar tres fases: investigació (oportunitat), ideació (solució) i validació/implementació (demanda). En cada fase om desenvolupa les competències d’emprenedoria/innovació del pla d’estudis en un aprenentatge per acció: en investigació la competència d’identificar oportunitats, en ideació la competència de la creativitat i en validació la competència de la iniciativa / passar a l’acció.
1. Fase d'Investigació (del problema/necessitat per identificar l’oportunitat)
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies. Entorn. Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Mètodes: Anàlisis de dades. DAFO.PESTEL. 5 forces.
Eina: Mapa mental d'enquadrament del repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat.
Mètodes: Entrevista qualitativa. Etnografia.
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions.
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació.
Mètodes: Síntesi de problema. Persona.
Eina de desenvolupament: Mapa de síntesis per empatia
2. Fase d'Ideació en E & I (de l’oportunitat identificada a la solució a partir de la ideació)
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea.
Mètodes: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció / valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètodes: Generació de valor.
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. Oferta única de valor
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable.
Mètodes. Prototip conceptual. Prototip funcional.
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client (service blueprint)
3. Fase de Validació en E & I (de la solució delimitada en una primera iteració a una oferta de mercat competitiva i capaç de captar demanda)
3.1. Generació de clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat.
Mètodes: Lean Startup. MVP.
Eina de desenvolupament: Canvas de validació
3.2. Full de ruta financer.
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètodes: Mètriques. Experiments. Pla Econòmic i financer.
Eina de desenvolupament: Full de ruta financer
3.3. Llançament de la Iniciativa /demanda
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètodes: Cas de negoci.
Eina de desenvolupament: Mapa mental del pitch
Activitat 1 |
Casos de negoci del sector |
Descripció |
Es busca la immersió en un cas pràctic que l'estudiant identifica amb el seu sector de futura activitat professional. El mètode del cas consisteix en un treball cooperatiu on a partir del procés de guiatge del professor es resolt el cas de forma creativa
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA1, RA2, RA4, RA6 |
Avaluació |
Treball individual |
Activitat 2 |
Fòrums de debat |
Descripció |
Es busca tractar un tema d’actualitat o generador de diferents punts de vista i opinions
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA1, RA4, RA8 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
Activitat 3 |
Visita a la incubadora Tecnocampus |
Descripció |
Es tracta d’aprofitar l’oportunitat del ecosistema TecnoCampus per conèixer de primera ma en que consisteix la fase d’incubació, que cal per aplicar i quines facilitats es poden tenir a l’abast
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA2, RA5 |
Avaluació |
Activitats individuals |
Activitat 4 |
Videoteca / links e-campus |
Descripció |
Es crea a e-campus una carpeta amb vídeos i referències rellevants del món de la innovació i l’emprenedoria per tal que els estudiants puguin ampliar coneixements i aquells que ho desitgin puguin anar més enllà . Alguns dels elements contenen preguntes d’auto-test a nivell individual o accés a comunitats d’aprenentatge. |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA4 |
Avaluació |
Totes les anteriors |
Activitat 5 |
Mètodes i eines On-line d’ emprenedoria i innovació |
Descripció |
Al llarg del curs es fan servir els mètodes més actuals en la matèria (Business Canvas, Lean Startup, Service Design, Design Thinking , Effectuation). També mètodes de disseny com ara: Context Mind Maps, Empathy Map, Opportunity Synthesis, Braimstorming, Business Model Canvas, Service Blueprint, Lean Canvas, Financial Roadmap o Pitch Els mètodes i eines es treballen a fons partir dels deu elements lliurables de les pràctiques (que van des de P0 a P9 / consultar al Planning general de l’assignatura)
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA3, RA4, RA5, R6, RA7 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
Activitat 6 |
Us de plataformes de treball col·laboratiu i entorn digital actual |
Descripció |
Es fa un ús intensiu de plataformes de treball col.laboratiu (Miro, Mural o ConceptBoard) Es fa ús d’eines digitals com ara Figma, Nvivo, ConceptBoard, Google Form, Sketching, SurveyMonkey o DirectPoll
Les pràctiques es desenvolupen i es lliuren en format electrònic a partir de plataformes de treball col·laboratiu, assolint amb aquesta activitat les competències en aquest camp. |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA3, RA4 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
Activitat 7 |
Defensa pública del treball pràctic en grup |
Descripció |
Com a compendi final de pràctiques es fa la defensa pública del treball en grup a partir d’un Pitch. A partir de l’activitat del PITCH el professor avalua i el conjunt d’estudiants fan una valoració crítica emulant el rol d’un inversor fent ús d’una rúbrica adhoc. |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA8 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
L'avaluació ordinària es porta a terme mitjançant avaluació continuada a partir de l'esquema següent (tots els tres grups de notes han de ser qualificats amb nota més gran o igual a 4 per optar a ser qualificat en avaluació continuada) :
La recuperació es porta a terme quan alguna de les notes es menor a cinc i es fa mitjançant examen en període de recuperació partint de l'esquema següent:
Sistema d’ Avaluació
|
||
|
Avaluació ordinària (continuada) |
Avaluació extraordinària (recuperació) |
Treball individual. (Via Test + lliurables ) |
20% |
0 |
Pràctiques en grup via rúbrica (Sii>=4) |
40% |
0
|
Examen final (Sii >=4) |
40% |
100%
|
TOTAL: |
<=10 |
<= 5 |