Que estàs buscant?
CE20: Analitzar i interpretar els estats econòmics-financers de les empreses i fonaments per la presa de decisions.
CT1: Que els estudiants coneguin una tercera llengua, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit i d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats en cada titulació.
CT2: Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles.
Assignatura emmarcada en la matèria d’economia financera. L’assignatura pretén introduir a l’alumne en els conceptes, principis i fonaments bàsics del càlcul de costos a l’empresa industrial i de l’anàlisi d’inversions i els plans de finançament. La primera part de l’assignatura es dedica a l’estudi de la comptabilitat financera i la comptabilitat de costos, analitzant la seva funció dins l’empresa, i aprofitant per a revisar el cicle comptable i la documentació relacionada. A continuació es treballa l’anàlisi d’inversions en situacions amb diferents graus d’incertesa i risc, i s’analitzen les diferents fonts per al finançament. Finalment es descriuen i es treballen l’estructura i els continguts del pla econòmic-financer.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
RA1: Identificar l’objectiu i la finalitat de la gestió financera (CE 20).
RA2: Identificar, analitzar i valorar les operacions financeres habituals de les empreses i altres entitats econòmiques (CE 20).
RA3: Avaluar la factibilitat de projectes d’inversió i finançament en l’entorn industrial (CE 20).
RA4: Prendre decisions estratègiques basades en termes econòmics - financers en una empresa (CE 20).
RA5: Interpretar el cicle que es pot comptabilitzar i identificar els diferents documents emprats en el mateix (CE 20).
RA6: Identificar i utilitzar tecnologies de suport per a l'avaluació i la gestió d'una inversió (CE 20).
|
C1 |
C2 |
C3 |
C4 |
C5 |
C6 |
A1 |
A2 |
A3 |
A4 |
A5 |
A6 |
A7 |
RA1 |
X |
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
RA2 |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
|
RA3 |
|
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
X |
X |
|
RA4 |
|
|
|
X |
X |
X |
|
|
|
|
X |
X |
|
RA5 |
|
|
X |
|
X |
X |
|
X |
X |
|
|
X |
|
RA6 |
|
|
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
X |
|
|
Metodologia docent
Classes teòriques en el grup gran. Excepcionalment resolució de problemes, en el marc de la classe.
Classes de pràctiques, problemes i exercicis en el grup petit. Presentacions dels resultats per part dels alumnes. Lliurament avaluable per a cada activitat.
Presentació final de l’estudi del cas (activitat 5) al final del curs. Avaluable. Possibilitat d’interactuació amb exemples d’empreses reals.
Sessions de dubtes sobre els continguts abans de l’examen final.
L’examen final recull els continguts de tota l’assignatura.
|
Grup Gran |
Grup Petit |
Aprenentatge Autònom |
TOTAL |
Activitat 1 |
|
2h |
3h |
5h |
Activitat 2 |
|
4h |
4h |
8h |
Activitat 3 |
|
4h |
4h |
8h |
Activitat 4 |
1h |
|
|
1h |
Activitat 5 |
|
4h |
10h |
14h |
Activitat 6 |
|
6h |
20h |
26h |
Activitat 7 |
2h |
|
|
2h |
TOTAL |
3h |
20h |
41h |
64h |
Normes de realització de les activitats
El grup gran s’organitzarà en classes teòriques, que es podrà dividir en petits grups de treball pel cas de resolució de problemes i comentaris de textos subministrats pel professor. Les classes es basaran en la presentació del professor que servirà com a apunts de classe.
El grup petit s’organitzarà en grups que sempre treballaran junts per a portar a terme les activitats previstes i lliurar els informes demanats. L’assistència a les activitats en els grups petits és obligatòria.
El treball autònom vindrà acompanyat per unes activitats col·laboratives a la plataforma virtual que ajudaran a l’estudiant a seguir els continguts del curs.
Títol contingut 1: Introducció a les finances |
Dedicació: 16h |
Grup Gran: 4h Grup Petit: 2h Aprenentatge autònom: 10h |
|
Descripció |
|
||
Activitats vinculades |
Activitat 1: Anàlisi financer de l’empresa |
Títol contingut 2: Comptabilitat financera |
Dedicació: 13h |
Grup Gran: 4h Grup Petit: 4h Aprenentatge autònom: 5h |
|
Descripció |
|
||
Activitats vinculades |
Activitat 2: Problemes de comptabilitat |
Títol contingut 3: Comptabilitat analítica |
Dedicació: 20h |
Grup Gran: 6h Grup Petit: 4h Aprenentatge autònom: 10h |
|
Descripció |
|
||
Activitats vinculades |
Activitat 3: Anàlisi de costos Activitat 4: Examen parcial |
Títol contingut 4: Decisions d’inversió |
Dedicació: 38h |
Grup Gran: 9h Grup Petit: 4h Aprenentatge autònom: 25h |
|
Descripció |
|
||
Activitats vinculades |
Activitat 5: Selecció de projectes d’inversió |
Títol contingut 5: Decisions de finançament |
Dedicació: 7h |
Grup Gran: 2h Grup Petit: Aprenentatge autònom: 5h |
|
Descripció |
|
||
Activitats vinculades |
Comentari de text |
Títol contingut 6: El pla econòmic-financer |
Dedicació: 56h |
Grup Gran: 15h Grup Petit: 6h Aprenentatge autònom: 35h |
|
Descripció |
|
||
Activitats vinculades |
Activitat 6: Anàlisi empresa X (Cas empresarial) Activitat 7: Examen final |
Títol de l’activitat 1: Anàlisi financer de l’empresa
|
Dedicació: 5h |
Grup Gran: Grup Petit: 2h Aprenentatge autònom: 3h |
|
Descripció general |
Avaluar l’estat financer de l’empresa a partir de l’anàlisi del balanç i compte de resultats mitjançant el càlcul dels ràtios de liquiditat, endeutament, rotació, rendibilitat, etc.
|
||
Material de suport |
Exemples de balanços, comptes de resultats, estats de tresoreria d’empreses. Apunts de l’assignatura. |
||
Competències |
CE 20, CT 2 |
||
Lliurables i vincles amb l’avaluació |
Lliurable de la resolució d’un problema d’anàlisi financer. Equivalència: 5% de la nota final. |
||
Objectius específics |
RA 1, RA 2 |
Títol de l’activitat 2: Problemes de comptabilitat |
Dedicació: 8h |
Grup Gran: Grup Petit: 4h Aprenentatge autònom: 4h |
|
Descripció general |
Resolució de problemes bàsics de comptabilitat i d’exercicis de matemàtica financera. |
||
Material de suport |
Llistat de problemes de comptabilitat i exercicis de matemàtica financera per a resoldre. Apunts de l’assignatura. |
||
Competències |
CB 3, CE 20, CT 2 |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurable de la resolució d’uns exercicis de comptabilitat i matemàtica financera. Equivalència: 5% de la nota final. |
||
Objectius específics |
RA 2, RA 5, RA 6 |
Títol de l’activitat 3: Anàlisi de costos |
Dedicació: 8h |
Grup Gran: Grup Petit: 4h Aprenentatge autònom: 4h |
|
Descripció general |
Anàlisi de les diferents tipologies de costos de l’empresa i la seva comptabilització |
||
Material de suport |
Exemples de costos d’empreses i la seva comptabilitat. Apunts de l’assignatura. |
||
Competències |
CE 20, CT 2 |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurable de la resolució d’un problema d’anàlisi de costos. Equivalència: 5% de la nota final. |
||
Objectius específics |
RA 2, RA 5 |
Títol de l’activitat 4: Examen parcial |
Dedicació: 1h |
Grup Gran: 1h Grup Petit: Aprenentatge autònom: |
|
Descripció general |
Examen parcial; temes 1-3 |
||
Material de suport |
|
||
Competències |
|
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Examen avaluable; 20% de la nota final. No elimina matèria. |
||
Objectius específics |
|
Títol de l’activitat 5: Selecció de projectes d’inversió |
Dedicació: 14h |
Grup Gran: Grup Petit: 4h Aprenentatge autònom: 10h |
|
Descripció general |
Anàlisi de diferents projectes alternatius d’inversió davant de la crisi de la COVID19. Anàlisi de suport al canvi d’estratègia empresarial derivat de la pandèmia. |
||
Material de suport |
Exemples de projectes d’inversió de l’empresa derivats de la necessitat de modificar l’estratègia i l’operativa empresarials causada per la pandèmia de la COVID19. |
||
Competències |
CB 3, CE 20, CT 1, CT 2 |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurable de la resolució d’un problema de selecció de projectes d’inversió. Equivalència: 10% de la nota final. |
||
Objectius específics |
RA 3, RA 4, RA 6 |
Títol de l’activitat 6: Anàlisi empresa X (Cas empresarial) |
Dedicació: 26h |
Grup gran: Grup petit: 6h Aprenentatge Autònom: 20h |
|
Descripció general |
Anàlisi global dels continguts treballats durant l’assignatura, a partir de l’estudi d’un cas |
||
Material de suport |
Cas empresarial. Comptes de l’empresa. Apunts de l’assignatura. |
||
Competències |
CB 3, CE 20, CT 1, CT 2 |
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurable: Informe/Treball sobre el cas, basant-se en les preguntes del cas. Equivalència: 15% de la nota final. |
||
Objectius específics |
RA 2, RA 3, RA 4, RA 5 |
Títol de l’activitat 7: Examen final |
Dedicació: 2h |
Grup gran: 2h Grup petit: Aprenentatge Autònom: |
|
Descripció general |
Examen final; temes 1-6 |
||
Material de suport |
Cas empresarial. Comptes de l’empresa. Apunts de l’assignatura. |
||
Competències |
|
||
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Examen avaluable; 40% de la nota final. Inclou tota la matèria de l’assignatura. |
||
Objectius específics |
|
Sistema de qualificació (avaluació)
ACTIVITATS |
PES |
EXÀMENS |
60% |
TREBALLS |
15% |
PRÀCTIQUES |
25% |
Examen parcial (Act 4; temes 1-3): 20% + Examen final (Act 7; temes 1-6): 40%
Activitat 6 (15%)
Act 1 (5%) + Act 2 (5%) + Act 3 (5%) + Act 5 (10%)
Amat, O. (2008). Análisis económico-financier. 20ª edición, Gestión 2000
Rocafot, A. & Ferrer, V. (2010). Contabilidad de costes. Profit Editorial
Rodriguez Ariza, L. & López Pérez, M.J. (2011) . Contabilidad general. Teoría y pràctica. Pirámide
Suárez Suárez, A.S (2014). Decisiones Óptimas de Inversión y Financiación en la Empresa. 22ª ed., Pirámide, Madrid.
García Parra, M., Jordà Lloret, J.M. (2004) Dirección financera. Aula Politécnica / Organización de empresas. Edicions UPC.
Brealey, R.A.; S.C. Myers (2015). Principios de Finanzas Corporativas. 9ª ed., McGraw-Hill, Madrid.
Santibáñez, J.; Gómez-Bezares, J. (2014). Nuevos Casos Prácticos de Inversión y Financiación. Editorial Desclee de Brouwer
UN Industrial Development Organization, UNIDO (1986) Manual for evaluation of industrial projects.
https://open.unido.org/api/documents/4788156/download/MANUAL%20FOR%20EVA
UN Industrial Development Organization, UNIDO (2018). Evaluation Manual
https://www.unido.org/sites/default/files/files/2018-04/Evaluation%20Manual%20e-book.pdf