Que estàs buscant?
B3_F Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic
E2_F Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els que es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioterapia
E3_F Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminades tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar en la clínica per a la reeducació o recuperació funcional, com la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut
E7_F Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència
T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació
T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
L’assignatura de Fonaments de Fisioteràpia és una formació obligatòria del grau de Fisioteràpia.
En ella es desenvoluparan els fonaments de la Fisioteràpia al llarg de la història, tant en la seva part més procedimental com en aspectes teòrics de base. Es descriuen els elements essencials de la intervenció del futur fisioterapeuta, tenint en compte els principis físics terapèutics, la seva aplicació, els beneficis i efectes adversos, així com la durada i la freqüència de les intervencions del tractament proposat pel fisioterapeuta.
Aquesta assignatura està constituïda per un bloc teòric i un bloc pràctic:
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma es facilitarà l'assoliment dels coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
No obstant i això, en relació amb aquells continguts pràctics de l'assignatura en què resulti imprescindible l'adquisició de competències procedimentals i actitudinals per part dels alumnes, es pot considerar, si la situació sanitària ho requereix, la suspensió parcial i temporal d'aquesta amb el consegüent ajornament en la seva continuïtat fins que la situació de salut ho permeti.
RA20.Identificar els principals agents físics emprats en les intervencions de fisioteràpia. Classificar-los segons el seu efecte i importància i establir l’ordre de prioritats en la seva aplicació terapèutica.
RA21.Analitza les expectatives del pacient respecte a la seva evolució, demanda i necessitats
RA22.Elabora el protocol d'intervenció en funció de la negociació conjunta entre el terapeuta i pacient
RA23.Realitza el diagnòstic de fisioteràpia per determinar les deficiències, limitacions a l'activitat i restriccions a la participació que requeriran d'una intervenció específica de Fisioteràpia
RA25.Aprèn els fonaments de Fisioteràpia a les patologies múscul esquelètiques, avaluació específica de les disfuncions múscul esquelètiques. Principals tècniques d'intervenció. Classificació en funció dels seus principis físics i efectes sobre l'organisme
RA27.Interacciona amb els professionals mèdics pel guany d'eficàcia terapèutica. Elabora objectius conjunts d'intervenció
Activitat |
Hores |
AF1. Classes teòriques |
33,5 |
AF2.Seminaris/tallers |
52 |
AF5.Tutoríes |
5 |
AF6.Estudi i treball en grup |
20 |
AF7.Estudi i treball autònom, individual |
142,5 |
Total |
250 |
Bloc teòric:
Tema 1: Bases conceptuals i competències en fisioteràpia i codi deontològic.
Tema 2: Referències històriques en fisioteràpia
Tema 3: Institucionalització en fisioteràpia i camps d’actuació
Tema 4: Organització institucional en fisioteràpia
Tema 5: Introducció a l’evidència científica en fisioteràpia
Tema 6: Història clínica en fisioteràpia
Tema 7: Entrevista en fisioteràpia, comunicació verbal (ROMP-P)
Tema 8: Classificació internacional en fisioteràpia i de malalties (diagnòstics i procediments)
Seminari: Discapacitat, handicap, salut i malaltia
Tema 1: Cinesiologia
Tema 2: Cinesiteràpia
Tema 3: Massoteràpia
Tema 4: Ergonomia i Higiene Postural
Tema 5: Termoteràpia
Tema 6: Crioteràpia
Tema 7: Hidroteràpia
Tema 8: Electroteràpia
Bloc pràctic:
Tema 1: Generalitats de la massoteràpia
1.1. Normes d’higiene
1.2. Postures del fisioterapeuta i del pacient
Tema 2: Maniobres principals
2.1. Effleurage superficial i profund
2.2. Pressió lliscant
2.3. Friccions palmars
2.4. Amassament (digital, digito palmar, pulpo pulgar, nudillar i avantbraç colze)
2.5. Percussions
2.6. Vibracions
2.7. Pinça rodada
2.8. Inhibicions
Tema 3: Seqüència massatge d’esquena
Tema 4: Seqüència massatge lumbar / abdomen
Tema 5: Seqüència massatge cervico – dorsal
Tema 6: Seqüència massatge EESS
Tema 7: Seqüència massatge EEII
Tema 1: Generalitats de la Cinesiteràpia
1.1. Consideracions fonamentals d'anatomia i fisiologia articular
1.2. Efectes de la cinesiteràpia
1.3. Cinesiteràpia passiva: Tipus de mobilitzacions passives
1.4. Principis bàsics de les mobilitzacions passives
Tema 2: Cinesiteràpia passiva aplicada a la Extremitat Superior
2.1. Mobilitzacions passives de l'articulació glenohumeral
2.2. Mobilitzacions passives de l'articulació escàpulo toràcica
2.3. Mobilitzacions passives del complexe articular del colze
2.4. Mobilitzacions passives del complexe articular del canell
2.5. Mobilitzacions passives de les articulacions de la mà i dits
Tema 3: Cinesiteràpia passiva aplicada a la Extremitat Inferior
3.1. Mobilitzacions passives l de l'articulació coxofemoral
3.2. Mobilitzacions passives de l'articulació del genoll
3.3. Mobilitzacions passives de l'articulació del turmell
3.4 Mobilitzacions passives del complexe articular del peu
MD1. Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional
MD2. Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats
MD3. Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs
MD4. Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes
MD5. Aprenentatge orientat a projectes: realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits
MD6. Aprenentatge cooperatiu: fomentar coneixements actius i significatius de manera cooperativa
Bloc teòric:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
SE1.Portafoli electrònic |
40% |
SE2.Exposició Oral |
20% |
SE3.Examen Final |
30% |
SE4.Autoavaluació | 10% |
Bloc pràctic Massoteràpia:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
SE1.Portafoli electrònic |
40% |
SE3.Examen Final |
40% |
SE4.Autoavaluació | 20% |
Bloc pràctic Cinesiteràpia passiva:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
SE1.Portafoli electrònic |
40% |
SE3.Examen | 60% |
La nota final de l’assignatura estarà formada pels tres blocs amb la següent ponderació: 40% el bloc teòric, 30% bloc pràctic de massoteràpia i 30% bloc pràctic de cinesiteràpia passiva. Serà obligatori presentar-se a l'examen final de cada bloc.
Per aprovar l’assignatura, cal aprovar els tres blocs específics per separat. Serà necessari aprovar l'examen final del bloc teòric per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluatives del bloc
És obligatori assistir al 80% de les classes de cadascun dels blocs pràctics.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.”
Període de recuperació
Els estudiants tindran l’opció de realitzar la recuperació de l’assignatura quan s’hagin presentat a l’examen final en cadascun dels blocs i no hagin aprovat l’assignatura. Les activitats No Presentades no es podran recuperar.
Bloc teòric
En el supòsit que no s'hagi aprovat l'examen final, per aprovar el bloc teòric es realitzarà un examen test que ponderarà amb la resta d'activitats. En el cas que l'alumne hagi aprovat l'examen final però no hagi superat el bloc teòric, la recuperació consistirà en un examen de preguntes obertes a desenvolupar, que caldrà aprovar amb una nota mínima de 5. La nota obtinguda d'aquest examen final farà mitjana ponderada amb la nota de l'examen final aprovat.
Bloc pràctic
- Cinesiteràpia passiva: les activitats vincules al e-portafoli no es podran recuperar. La recuperació d'aquest bloc consistirà en una prova pràctica.
- Massoteràpia: les qualificacions obtingudes en l’avaluació contínua seran conservades com a part de la nota final de l’assignatura, tant les superades com les no superades, per tal de preservar els criteris de l’avaluació continuada, mantenint la mateixa ponderació que a la primera convocatòria. Les activitats vincules al e-portafoli no es podran recuperar. La recuperació d'aquest bloc consistirà en una prova pràctica. Les qualificacions obtingudes en l’avaluació contínua seran conservades com a part de la nota final de l’assignatura, tant les superades com les no superades, per tal de preservar els criteris de l’avaluació continuada, mantenint la mateixa ponderació que a la primera convocatòria.
Assistència
Considerant la situació sanitària actual, l'assistència a les classes teòric-pràctiques serà molt recomanable i l'absentisme per raons de salut no impedirà la possibilitat superar l'assignatura. En aquest sentit, el sistema d'avaluació continuada preveu un seguit d'activitats avaluadores variades i en nombre suficient per a facilitar el procés d'aprenentatge dels alumnes, amb la possibilitat, per raons de salut, de poder-les realitzar d'una manera no presencial.
Normes de conducta
L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Donada la situació produïda per la pandèmia, s'hauran de contemplar i respectar les indicacions relacionades amb la seguretat i protecció en els espais pràctics, recollides en un document de l'Escola i que estarà a disposició dels alumnes en l'aula virtual. Tot el professorat serà coneixedor d'aquesta informació i vetllarà pel seu compliment.
Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar.
Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments palpatoris manuals i l’execució de les proves d’avaluació, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, considerant que en moltes situacions la regió anatòmica avaluada haurà de quedar desproveïda de roba per a poder observar i palpar els relleus anatòmics.
Ferrer Anglada, J. Masaje avanzado: valoración y abordaje de las disfunciones del tejido blando. Masson, 2011
Güeita, J; Alonso, M; Fernández, C. Terapia Acuatica. Elsevier, 2015
Igual, C.; Muñoz, E.; Aramburu, C.; Fisioterapia general: cinesiterapia. Madrid: Ed. Síntesis
Fritz, S. Guía de masaje avanzado para el control del dolor. Ed.Masson, 2014
Alcántara, S.; Hernández, MA.; Ortega, E.; Sanmartín, MV. Fundamentos de fisioterapia. Ed. Síntesis.
Sagrera Ferrándiz, J. Quiromasaje: técnica y sensibilidad. Meteora 2008
Biriukov, A. El masaje deportivo. Paidotribo, 2007
Clay, J. Masaje terapéutico básico. LIPPINCOTT WILLIAMS AND WILKINS. WOLTERS KLUWER HEALTH, 2008
Fernández de las Peñas, C.; Melián Ortiz, A. Cinesiterapia. Bases fisiológicas y aplicación práctica. Elsevier.
Genot, Neiger, Pierron, Péninou. Kinesioterapia. Tomos I, II, III, IV. Madrid: Ed. Panamericana. 1988
Torres, M; Salvat, I. Guía de masoterapia para fisioterapeutas. Editorial Paramericana, 2006.
Hainaut, K. Introducción a la biomecánica. Editorial Jims, Barcelona, 1976
Vázquez Gallego, J. Manual profesional del masaje. Paidotribo, 2009
Kaltenborn, F.M. Fisioterapia manual extremidades. Madrid: Mc Graw-Hill interamericana.1999
Kapandji, I. A. Cuadernos de fisiología articular I. Barcelona: Ed. Masson, 6º edición. 2006
Kapandji, I. A. Cuadernos de fisiología articular II. Barcelona: Ed. Masson, 6º edición. 2006
Cameron, M. Agentes Físicos en Rehabilitación: de la investigación a la práctica. Elsevier, 2013 (4ª edición)
Rodrigo, C. Miralles, M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: ed. Masson, 1998
Dvorak, J.; Dvorak, V. Medicina manual: Diagnóstico (vol. 1) Tratamiento (vol. 2). Ed. Scriba, 2º Edición.1993
De la Torre, J. Técnicas de hidroterapia y balneoterapia. Alcalá Grupo Editorial, 2014.