Que estàs buscant?
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
E6 Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport
E7 Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
G2 Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i l'esport en les seves diferents manifestacions
G4 Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
G6 Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
T4 Aplicar los conocimientos a su trabajo de forma profesional con la elaboración y defensa de argumentos y de resolución de problemas dentro del área de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T9 Comunicarse en inglés fluidamente, tanto oralmente como por escrito, en contextos profesionales y académicos
T1 Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengües de presència significativa en l'àmbit científic.
Com a professional de l’activitat física i l’esport , l’alumne del grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport ha de comprendre el funcionament del cos humà.
La fisiologia de l’Exercici I aporta a l’alumne els coneixements sobre l’estructura i el funcionament dels sistemes del nostre organisme i la relació d’aquests sistemes amb l’exercici i les seves respostes i adaptacions segons els diferents sistemes d’entrenament.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
|
Activitats |
ECTS |
Sessions presencials a l’aula, seminaris teòric-pràctic en grups reduïts, tutories personalitzades) |
Exposicions teòriques amb suport audiovisual, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), presentacions per part dels estudiants |
2.4 |
Treball autònom
|
Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris, wikis, debats, fòrums..) |
3.6 |
Es realizaran principalment classes magistrals combinades amb tècniques didàctiques participatives per garantir que l'alumnat adquireixi els coneixements teòrics
Semimaris Teòric - Pràctics en grup reduïts al Laboratori d'Activitat Física, Rendiment i Salut (LARS) perquè l'alumne adquireixi la transferència de continguts teòrics a la pràctica. Seminaris amb activitats en grups reduïts a l'aula per a l'adquisició de competències, increment de la participació, transmissió de continguts teòric-pràctics, aprendre a debatre i defensar una opinió.
1- Introducció a la Fisiologia
a. Concepte
b. Evolució històrica
c. Respostes agudes i adaptacions cròniques fisiològiques
2- Bioenergética i metabolisme
a. Sistemes i vies energètiques
b. Metabolisme i exercici.
c. Valoració de la despesa energètica durant l'exercici
d. Efectes de l'entrenament sobre el metabolisme. Respostes i adaptacions en l'exercici físic
3- El Sistema Neuromuscular. Respostes i Adaptacions en l'Exercici Físic
a. Control neural del moviment
i. Estructura i funció del sistema nerviós
ii. El control del moviment
b. Control muscular del moviment
i. Estructura i funció del múscul
ii. La contracció muscular
iii. Les fibres musculars
1. Classificació
2. Reclutament de les fibres musculars i intensitat de l'exercici
3. Tipologia i rendiment esportiu
4. Efectes de l'entrenament sobre la tipologia muscular.
iv. La força muscular
1. Concepte
2. Les accions musculars
3. Respostes i adaptacions en l'exercici físic
4- El sistema cardiovascular. Respostes i adaptacions en l'exercici físic
a. La sagni
i. La sèrie vermella
ii. La sèrie blanca
iii. Plaquetes i sistemes de coagulació
iv. Respostes i adaptacions produïdes en l'exercici físic
b. El cor
i. Estructura i funcionament
ii. Respostes i adaptacions produïdes per exercici físic
5- El sistema respiratori. Respostes i adaptacions en l'exercici físic
a. Estructura del sistema respiratori
b. Mecànica respiratòria
c. La ventilació pulmonar
d. Volums i capacitats pulmonars
i. Difusió i transport de gasos en l'exercici físic.
f. La ventilació durant l'exercici
g. La regulació durant la ventilació en l'exercici físic
h. Equilibri àcid-base en l'exercici físic
i. Ventilació i rendiment esportiu. Respostes i adaptacions en l'exercici físic
Les activitats formatives es basen en la combinació de tasques que incloguin activitats presencials a l'aula, activitats no presencials que es realitzen a través de la plataforma Moodle i en activitats de treball autònom per part de l'alumne de forma individual i grupal.
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura.
El professors donaran les guies de cada un dels treballs a través de la Plataforma Moodle per tal que els estudiants els puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes explicats a l'apartat de continguts que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Treballs en grup |
20% |
E6,G2,G4,G6,B3,T1,T4,T9,E7 |
Treballs individuals |
30% |
E6,G2,G4,G6,B3,T1,T4,T9,E7 |
Examen final |
50% |
E6,G2,G4,G6,B3,T1,T4,T9,E7 |
Consideracions respecte a aquest sistema d'avaluació d'adquisició de les competències:
- Examen final (50%): Aquest examen serà presencial, i constarà de preguntes tipus test. Aquest examen s’haurà de superar amb un 5/10 per poder avaluar la totalitat de l’assignatura (per poder fer mitjana amb les altres notes de grup i individuals).
- Treballs en grup: (20%): Durant l’assignatura també es realitzaran diversos treballs en grup i exposicions.
- Treballs individuals (30%): Aquests treballs són part de les activitats individuals que s'aniran realitzant durant l'assignatura, tant treballs puntuals realitzats durant la classe com activitats a realitzar fora de l'aula.
- Assistència mínima obligatòria a les pràctiques-seminaris del 70% per poder fer mitjana de les diferents activitats d’avaluació i superar l'assignatura.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen |
50% |
E6,G2,G4,G6,B3,T1,T4,T9,E7 |
L’activitat avaluadora en període de recuperació és un examen presencial. Aquest examen pondera el 50% de l’avaluació i s’haurà de superar amb un 5/10 per poder avaluar la totalitat de l’assignatura. La resta de notes es mantindran.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
Astrand, P.O. & Rodahl, K. (2010). Fisiologia del trabajo físico (3era ed) Buenos Aires: Paidotribo: Barcelona
Lopez Chicharro, J. & Fernandez Vaquero, A. (2006). Fisiología del ejercicio (3ª ed.). Madrid: Médica panamericana.
Tortora, G. & Derrickson, B. (2013) Principios de Anatomía y Fisiología. 13th ed. Panamericana.
Wilmore, J.H. & Costill, D.L. (2007). Fisiología del esfuerzo y del deporte (6ª ed.). Barcelona: Paidotribo
Barbany, J.R. (2002). Fisiología del ejercicio físico y del entrenamiento (1ª ed.). Barcelona: Paidotribo.
Calderón, F.J. (2012). Fisiología Humana: Aplicación de la actividad física. Madrid. Panamericana.
Guyton, A. (2006). Fisiologia Médica. Buenos Aires: Panamericana.
McArdle, W., Katch, F. & Katch, V. (2006), Essentials of exercise physiology (3rd ed.). Baltimore (USA): Lippincott Williams & Wilkins
Silverthorn (2008). Fisiologia humana; un enfoque integrado (4ª ed). Madrid: Panamericana.