Que estàs buscant?
B2_F Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B4_F Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
E5_F Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials
E6_F Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment
E7_F Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència
E8_F Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari
E9_F Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats
E13_F Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials
E16_F Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació
T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
La fisioteràpia cardiorespiratòria es una de las branques dins de la fisioteràpia que, a traves de la aplicació de diferents agents terapèutiques, s'encarrega de la prevenció, estabilització i tractament de les afeccions que afecten al sistema respiratori i cardíac. Actualment ens trobem a un moment de efervescència i expansió de la fisioteràpia cardiorespiratòria a causa de l'augment en la incidència de moltes malalties respiratòries i cardiovasculars i també graciàs al reconeixement i acceptació d'aquesta teràpia per part d'altres especialitats sanitàries.
En aquesta assignatura, l'alumne haurà d'aprofundir en el seu coneixement de la fisiologia respiratòria com a base per a comprendre el funcionament de les tècniques de tractament utilitzats en fisioteràpia cardiorespiratòria així com per a poder conèixer els mecanismes implicats en la fisiopatologia de les diferents malalties respiratòries i cardiovasculars. Es tracta d'una assignatura con un alt contingut pràctic (4 ECTS) on l'alumne tindrà l'oportunitat de aprendre les habilitats bàsiques para valorar, diagnosticar i tractar a un pacient con patologia respiratòria d'acord a les tendències actuals basats en la evidencia científica.
Activitat formativa |
Hores |
Classe magistral |
20 |
Treball grupal |
10 |
Tutoria grupal |
2 |
Treball individual |
10 |
Pràctiques reglades |
35 |
Estudi personal |
70 |
Total |
150 |
L'assignatura de fisioteràpia cardiorrespiratòria esta dividida en un bloc teòric i dos blocs pràctics.
En el bloc teòric abordarem els següents continguts:
Tema 1.Estructura i funció del sistema cardiorespiratori
Tema 2. Valoració funcional i clínica
Tema 3. Tècniques de fisioteràpia respiratòria
Tema 4. Rehabilitació cardiopulmonar
Tema 5. Fisioteràpia cardiorrespiratòria aplicat a diferents poblacions.
En el bloc teóric-pràctic, abordarem amb profunditat els continguts impartits en el bloc teòric segons el cronograma de l'assignatura.
Sessions plenàries. Classes magistrals amb suport multimèdia i plataformes interactives, dirigides a la presentació dels continguts, aclariment de dubtes i aprenentatge basat en la resolució de problemes.
Pràctiques reglades al laboratori. Sessions teòric-pràctiques als laboratoris on es explicaran i practicaran las diferents tècniques de valoració i tractament en fisioteràpia respiratòria
Simulació. Sessions al laboratori de simulació on es treballaràn diferents competències relacionades amb la resolució de casos clínics
Treball autònom. Lectura de textos recomanats, revisió d'articles, elaboració de treballs individuals, qüestionaris, activitats d'autoaprenentatge a moodle. Estudi personal
Aquesta assignatura s’avaluarà de la següent forma:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Examen teòric final |
35% |
Examen pràctic |
45% |
Avaluació continuada (Kahoots) |
10% |
Treball grupal |
10% |
És obligatori assistir al menys al 80% de les classes pràctiques (les faltes justificades estan incloses el 20% d'absències).
Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen teòric i a l'examen pràctic
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Examen teòric |
35% |
Examen pràctic |
45% |
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens durant el període ordinari.
Seco Calvo, J (2018). Sistema Respiratorio: Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Editorial Panamericana.
Bohadana, A; Izbicki, G; and Kraman, S. Fundamentals of Lung Auscultation. N Engl J Med 2014; 370:744-751
Antonello M, Delplanque D (2002). Fisioterapia respiratoria: del diagnóstico al proyecto terapéutico (1ª edición). Barcelona, España. Editorial: Masson
Martí Romeu JD, Vendrell Relat M (2013). Manual SEPAR de procedimientos. Técnicas manuales e instrumentales para el drenaje de secreciones bronquiales en el paciente adulto. Barcelona, España. Editorial: Respira. Disponible en: http://www.fisioterapeutes.cat/comunicacio/pdf/Manual_SEPAR.pdf
John B. West, Andrew M Luks (2016). Fisiologia respiratoria: fundamentos (10ª edición). Editorial Lippincot Williams and Wilkins. Wolters Kluwer Health
Lopez Chicharro J, Lopez Morales LM (2008). Fisiologia clínica del ejercicio. Editorial Panamericana
Main E, Denehy D (2016). Cardiorespiratory physiotherapy: adults and paediatrics (5ª edición). Editorial Elsevier
Postiaux G (2000). Fisioterapia respiratoria en el niño: las técnicas de tratamiento guiadas por la auscultación pulmonar. Madrid, España. Editorial McGraw-Hill Panamericana
Hodgking Celli, Connors (2009), Pulmonary rehabilitation guideliness to succes (4ª edición). Pensilvania. Editorial: Lippicont Williams