La celebració, avui, del Dia Mundial de la Televisió a Catalunya ha reunit al TecnoCampus crítics televisius, actors, productors i professors universitaris per debatre sobre sèries des d’un doble punt de vista: el de la narrativa que hi ha darrera les sèries i el del model de negoci que generen. En format de programa televisiu, les dues taules rodones s’han combinat amb un rànquing de programes més vistos i una intervenció inicial de l’actor Marcos Franz, en Gerard a la sèrie Merlí. Franz  ha estat el primer a instar els assistents, majoritàriament estudiants del Grau en Mitjans Audiovisuals i per tant millenials, a llançar-se a ser part del moviment de les sèries. “Amb un simple telèfon mòbil podeu gravar, i si podeu gravar podeu convertir una idea en un projecte”, ha assegurat. L’actor ha apostat per borrar les fronteres entre el que ja ocupen un espai en aquest sector i els que encara no, perquè, ha dit, si alguna cosa manca són idees, creativitat, per nodrir un sector en auge. 

Aquesta idea de boom de les sèries ha sobrevolat les dues taules rodones. Eduard Cortés, director de Merlí, ha apuntat que “és impossible veure totes les sèries, com és impossible llegir tots els llibres que es publiquen”. Això ha dut, segons Jordi Carrión, crític televisiu i autor del llibre Teleshakespeare, a una “dispersió de les audiències en què en una mateixa casa, simultàniament, tres o quatre persones poden estar veient sèries diferents.” 

Jordi Balló, crític televisiu a La Vanguardia i professor a la Universitat Pompeu Fabra, ha remarcat la preminència de la sèrie com a gènere narratiu: “La peculiaritat de les sèries és que expliquen com cap altre producte el món que ens envolta”. Candela Antón, la Berta a Merlí, i Jordi Carrión han coincidit en un tret característic de les sèries: la multiplicitat de trames paral·leles i de personatges, que Carrión ha comparat amb la que trobem en les novel·les de Balzac. 

A la segona taula rodona s’ha incidit en el perill d’un monopoli que acabi substituint les diverses plataformes de distribució que hi ha actualment. I, de nou, s’ha remarcat la importància de la qualitat dels continguts, cosa que obre oportunitats als nous guionistes o directors. En aquest a taula hi ha han participat Víctor Sala, promotor de Serielizados Fest; Judith Clares, professora de Ciències de la Informació i la Comunicació a la UOC; Jordi Roure, ex-cap de Dramàtics de TV3 i actual productor executiu de la sèrie diària Com si fos ahir; i Joan Foguet, director de Comunicació i Relació amb les Entitats Adherides de La Xarxa de Comunicació Local. 

L’acte d’avui l’ha presentat Anna Llacher, professora del Grau de Mitjans Audiovisuals de Tecnocampus, i ha comptat com a moderadores de les taules rodones amb Maddalena Fedele, professora d’aquest mateix grau, i Aitana Montaner, del grup Lavínia, partner del Dia Mundial de la Televisió al TecnoCampus juntament amb el Clúster Audiovisual de Catalunya, l’Associació GrausTIC, Mataró Audiovisual, Clack i Serielizados. 

L’alcalde de Mataró i president del TecnoCampus, David Bote, ha destacat que la iniciativa del Dia Mundial de la Televisió respon a la voluntat del TecnoCampus de jugar un paper rellevant en el camp de la innovació i de l’audiovisual. Bote ha apuntat també a la responsabilitat de les sèries en la configuració de l’imaginari de la societat i, pel cantó negatiu, en la perpetuació de rols, en referència amb els que sovint s’adjudiquin a homes i dones.

Pel que fa al rànquing de productes televisius més vistos, l’han elaborat un comitè d’expertes format per professionals de diferents universitats catalanes: Matilde Delgado i Núria García, del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Autònoma de Barcelona; Anna Tarragó, professora a TecnoCampus i a la Universitat de Barcelona; Mariona Visa, professora de ‘Noves tendències a la televisió i convergència digital’ a la Universitat de Lleida; i Carme Basté, professora de diverses matèries relacionades amb la televisió a la Facultat de Blanquerna de la Universitat Ramon Llull.


Anterior

Oberta la convocatòria dels premis Creatic, una oportunitat per a les millors iniciatives emprenedores

Següent

La desena edició de TecnoChallenge premia solucions innovadores en salut i mobilitat