La cinquena edició Dia Mundial de la Televisió a Catalunya a TecnoCampus ha constatat avui com el mitjà no està sent capaç d’esdevenir referent en el tractament de les qüestions de gènere sinó que més aviat segueix reproduint els estereotips clàssics. “La televisió no deixa de ser un mirall de la realitat però va sempre amb un cert retard. Encara hi ha molta feina per fer", ha assegurat la professora del Grau en Mitjans Audiovisuals Anna Tarragó. En una línia semblant s’ha expressat Marta Roqueta, periodista especialitzada en gènere: “Portem tants anys arrossegant representacions sexistes, que fins i tot les sèries més innovadores cauen en el sexisme". Alejandra Palés, redactor de mèdia al diari Ara, ha assegurat: "Sembla que si la protagonista de la sèrie és una dona, al públic al qual s'adreça sigui només femení. I això no és així”. Aquí el director de betevé, Sergi Vicente, ha reivindicat la importància dels mitjans de titularitat pública per ajudar a donar un tomb en determinades temàtiques: "Els mitjans públics, que no són tant esclaus de les lleis de mercat, som els que podem fer un pas endavant per la igualtat de gènere" .

El segon debat del dia ha versat sobre les noves plataformes de distribució de continguts i fins a quin punt possibiliten realment un consum més ampli del que estàvem acostumats, respecte formats i orígens. En aquest sentit, Anna Tarragó ha comentat: "Hem d'agrair a les plataformes la possibilitat de gaudir de sèries que difícilment arribarien a la televisió generalista". Una d’aquestes plataformes, representada a la taula per Jaume Ripoll, cofundador de Filmin, ha explicat: “Tenim productes amb abundància i de qualitat; ara, com a espectadors, hem d'aprendre a ser més pacients, rigorosos i a reflexionar sobre per què decidim veure el que veiem".

Finalment, en el tercer debat del programa, sobre nous perfils professionals, Alejandra Palés ha posat en dubte que una persona pugui desenvolupar tota la seva carrera professional de per vida al YouTube. I adreçant-se als estudiants, Jaume Ripoll ha apuntat: "Si els estudiants de cinema posessin el mateix esforç a vendre els seus projectes que a'vendre la seva imatge' a les xarxes socials, tindrien l'èxit assegurat".

Format diferenciat i rànquing qualitatiu
Durant el Dia Mundial de la Televisió s’ha donat a conèixer el rànquing dels cinc programes de ficció i de no ficció millor valorats per un comitè d’expertes format per Núria García, del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Autònoma de Barcelona; Anna Tarragó, professora a TecnoCampus i a la Universitat de Barcelona; Mariona Visa, professora de ‘Noves tendències a la televisió i convergència digital’ a la Universitat de Lleida; i Carme Basté, professora de diverses matèries relacionades amb la televisió a la Facultat de Blanquerna de la Universitat Ramon Llull.

Els cinc programes de ficció escollits han estat La casa de papel (Antena 3), El día de mañana (Movistar+), La catedral del mar (Antena 3, TV3, Netflix), Benvinguts a la família (TV3) i Cobra Kai (Youtube). I els de no ficció han estat Quan arribin els marcians (TV3/C33), La resistencia (Movistar #0), Operación Triunfo (TVE), Està passant (TV3) i el documental Las cloacas de Interior (TV3).

En aquesta ocasió, el Dia Mundial de la Televisió a Tecnocampus –fet en col·laboració amb la productora Clack- ha tingut caràcter de magazine televisiu i per això ha comptat amb Roger de Gràcia com a presentador i amb la banda Yellow Street Corner, que ha acompanyat musicalment la matinal.


Anterior

Oberta la convocatòria dels premis Creatic, una oportunitat per a les millors iniciatives emprenedores

Següent

Tres dies per apropar la tasca dels investigadors a la ciutadania