La tercera Jornada de Logística i Negocis Marítims ha reunit avui al TecnoCampus representants de les administracions, de la universitat i de l’empresa per debatre tendències i solucions als reptes que planteja aquest sector. La jornada és una iniciativa dels responsables del Grau en Logística i Negocis Marítims, que s’imparteix a l’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa del TecnoCampus (ESCSE), adscrita a la Universitat Pompeu Fabra. Es tracta d’uns estudis de grau únics en el sistema universitari català. El president del TecnoCampus, Miquel Rey, i la directora de l'ESCSE, Montserrat Vilalta, han donat la benvinguda als assistents, mentre que el director general, Jaume Teodoro, ha fet la cloenda de l'acte.

En la conferència inaugural, Ricard Font, secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, ha destacat que per ser competitius, una bona logística i transport seran claus. “Hem de captar mercaderies que vénen de l’Àsia i transformar-les aportant-hi valor afegit”, ha apuntat. Font a explicat que “quan una empresa ens ve a veure al Departament buscant una ubicació per a la seva empresa, ens pregunta pels costos de transport”,. Ha afegit que per captar turistes i inversions que us busquin localitzar al territori, i per millorar les exportacions, seran clau els “processos de transport i de logística”.

Quant al transport per ferrocarril, Ricard Font ha dit que només guanyarà pes al respecte al camió si s’aconsegueix que hi hagi “intermodalitat”, és a dir, que es combinin els dos mitjans eficientment amb accions com la construcció de terminals intermodals. En aquest sentit, ha reclamat “visió econòmica, no d’equilibri territorial”, per decidir on es construiran aquestes terminals que permeten que els trens transportin camions fins a grans centres de distribució, des d’on inicien la distribució capil·lar.

La taula rodona en què han intervingut els acadèmics experts en infraestructures, la catedràtica de la Universitat Autònoma de Barcelona Ana Matas ha apuntat que la crisi ha comportat una forta caiguda de les inversions, també aquelles que haurien comportat una millora en la competitivitat. Matas ha coincidit amb Xavier Fageda, professor de la Universitat de Barcelona, que l’Estat ha primat criteris d’equitat (distribució per tot el territori) per sobre dels d’eficiència (impactes positius en l’economia), en inversions com la de l’AVE. Sergi Saurí, professor de Universitat Politècnica de Catalunya, va destacar com a factors positius l’entrada d’inversions privades i la creixent competència no tant entre ports, sinó entre corredors de transport.

Fernando González Laxe, expresident de Ports de l’Estat i catedràtic de la Universitat de A Coruña, va apuntar que “el mar serà un gran factor de prosperitat per aquelles regions i ciutats que hi estan situades a prop”, per l’increment de la càrrega que circula pel mar.
 


Anterior

Oberta la convocatòria dels premis Creatic, una oportunitat per a les millors iniciatives emprenedores

Següent

El professor Miguel Guillén participa al Congrés Internacional Lenin: Autodeterminació, Tècnica i Poder