La jornada Ocitur2018 ha debatut avui al TecnoCampus el complex fenomen de l’allotjament no reglat, és a dir, aquella oferta turística sense llicència. El subdirector de Turisme de Barcelona, Albert de Gregorio, ha apuntat que “el model turístic d’un destí no es pot definir sense preguntar l’opinió als que hi viuen”. En aquest sentit, ha ressaltat que no és el mateix un turista del Mobile World Congress que “es tanca a la fira per treballar” que un turista que arriba via Airbnb que “s’instal.la sí o sí al centre de la ciutat perquè el que és viure l’experiència de la ciutat.

Per part del Gremi Hoteler de Barcelona, Roger Calleja, ha afegit que cal normalitzar el que ha definit com a “guerra de guerrilles” en un sector on “les grans plataformes no tenen principalment clients o amfitrions individuals, sinó grans operadors que hi treballen de forma encoberta”. “D’economia col·laborativa, això no en té res”, ha apuntat. Eva Mur, directora d’Inspecció de l’Ajuntament de Barcelona, ha insistit en aquesta tesi en denunciar l’existència d’ “infractors múltiples, persones, molts cops estrangeres,  que lloguen 10 o 12 pisos i els posen a Airbnb”.

El professor del TecnoCampus Josep Maria Raya, ha indicat, no obstant, que “els nous models de Home Away o Airbnb són imparables” i ha remarcat que  exploren la recerca d’una experiència turística propera als residents dels destins. Enrique Alcántara, president de l’associació d’apartaments turístics de Barcelona, ha demanat que no es confongui l’oferta reglada, amb llicència, amb fenòmens com els pisos turístics il·legals.

Els organitzadors de la jornada, els professor Benet Maimí i Lluís Codinas, han ressaltat que es van posar en contacte amb la principal plataforma del sector, Airbnb, que va declinar la invitació a participar en el debat.

 

Mataró: aposta per la sostenibilitat

L’alcalde de Mataró, David Bote, ha estat l’encarregat d’inaugurar la jornada, i ha apuntat que Mataró no és una ciutat especialment afectada pel fenomen de l’oferta no reglada. ”L’any passat vam rebre 100.000 persones, 12.000 més que el 2016, i per tant mirem amb atenció el sector turístic, amb una oferta de qualitat i equilibrada per no perdre cap de les etiquetes que tenim com a ciutat mediterrània, inclusiva, socialment cohesionada i sostenible”, ha afegit.

En la ponència inaugural, la professora de la Universitat de Girona Sílvia Aulet ha posat l’èmfasi en la potencialitat del turisme cultural en els destins turístics catalans. I l’exestudiant del TecnoCampus Angie del Toro, fundadora de l’empresa Mundiology, ha destacat que el projecte s’esforça a promoure un turisme respectuós amb el destí, amb persones del territori que actuen com a amfitrions del visitant i l’introdueixen al lloc que visiten.


Anterior

Oberta la convocatòria dels premis Creatic, una oportunitat per a les millors iniciatives emprenedores

Següent

Formula Student presenta el cotxe monoplaça que competirà amb altres equips universitaris