El TecnoCampus de Mataró va ser l'escenari ahir de  l'esdeveniment inicial de l'Imagine Express 2022, impulsat per Imagine Express, Renfe-SNCF en Cooperació, TecnoCampus i Renfe 

Més de 80 persones es van reunir ahir per equips al TecnoCampus de Mataró per participar a la competició d'idees en l'àmbit de la sostenibilitat, el turisme i la mobilitat: el Dream BIG Express. Aquesta iniciativa es desenvolupa mitjançant una competició on es treballen solucions a reptes proposats sobre: ​​eficiència en la gestió energètica, el turisme o la mobilitat. Aquesta nova edició va comptar amb la participació d’equips procedents de cursos universitaris i de cicles formatius. Després de 3 hores de sessió, de 15 h a 18 h, un jurat format per diferents experts del sector va triar l'equip guanyador, que accelerarà la seva idea al programa Imagine Express 2022, a bord d'un tren d'alta velocitat entre Barcelona i París proper mes de febrer. El projecte guanyador va ser Efitrònica, que va presentar una solució para crear trens més eficients i sostenibles, i que van proposar els estudiants Joan Gabarró, Pau López i Alberto Rodríguez. 

Després d'un any i mig, de pausa derivada de la Covid-19, aquesta nova edició d'Imagine Express vol promoure el talent jove i innovador en el marc d’un viatge amb tren d'alta velocitat entre Barcelona i París. Els participants, anomenats dreamers, han de desenvolupar en equips de tres integrants un projecte innovador basat en diferents tecnologies per donar resposta a un dels reptes estratègics seleccionats. El treball en equip és l'activitat principal i es duu a terme a bord de dos vagons de tren dedicats als dreamers, com si fossin les seves oficines. 

A París, els dreamers, acompanyats de mentors i experts, continuaran per fer una presentació final a bord d'un vaixell que solcarà el Sena al seu pas per París. De tornada a Barcelona, ​​l'edició finalitzarà amb presentacions en el marc de la celebració del 4YFN del MWC previst al febrer del 2022. 

Eficiència energètica, turisme i mobilitat sostenible  

Renfe és el segon consumidor d'energia elèctrica final nacional. El repte a què s'enfronta la companyia és millorar l'eficiència energètica de la seva activitat i aconseguir una reducció de costos significativa, en aquest moment d'incertesa del mercat de l'energia. 

D'altra banda, i encara que Renfe consumeix tota l'energia elèctrica amb certificat de garantia d'origen (100% renovable) en la seva activitat comercial d'operació, queden alguns trànsits realitzats amb combustibles fòssils. Seguint amb els objectius i les estratègies energètiques del Govern d'Espanya, així com d'altres organismes internacionals, Renfe busca consolidar el compromís amb el medi ambient focalitzat en la reducció de les emissions de CO2 així com en la recerca d'alternatives energètiques viables més sostenibles. 

D’altra banda, el turisme massiu perjudica els llocs d'acollida i els seus residents, davant un fenomen global en nombroses destinacions on el nombre de viatgers ha assolit proporcions desmesurades. La tendència es descriu com a “Overtourism”: el creixement excessiu de visitants que fa que un lloc es massifiqui i els residents pateixin les conseqüències i canvis permanents en els seus estils de vida, el seu benestar social i l'accés als serveis i béns comuns. Aquest impacte del turisme potencia a més problemes a nivell energètic i de residus. 

Actualment el 50% de la població mundial viu a les ciutats. Segons estudis de l'ONU, la previsió és que el 2050 sigui el 70% de la població la que visqui a metròpolis. Aquest increment en zones urbanes significa un augment dels desplaçaments quotidians i suposa un repte per aconseguir una política de mobilitat que comporti una reducció i un canvi en la manera de desplaçar-nos, més sostenible i respectuosa amb el nostre medi i alhora eviti els més de 1,3 milions de morts anuals en accidents de trànsit que es produeixen a tot el món. L'electrificació dels vehicles està jugant un paper molt important a la indústria dels automòbils i de generació energètica. Es presenta un repte de gestió de la demanda elèctrica, de reducció de pèrdues per transport de l’energia i de conservar la qualitat del subministrament elèctric. 

Casos d’edicions anteriors 

L´Imagine Express compta amb diversos casos d´èxit nascuts d´aquest programa en les  sis edicions anteriors. Trip4Real és un servei per connectar viatgers amb ciutadans locals de la destinació. Impulsat per la dreamer Gloria Molins, el 2016 va ser adquirida per AirBNB. HumanITcare de la dreamer Núria Pastor, és la plataforma d'Intel·ligència Artifical basada en dades reals de la vida de pacients, com wearables i preguntes autoreportades, que facilita una millor atenció mèdica. Vincles Bcn és un altre cas d'èxit que també va néixer a l'Imagine Express; es una plataforma per evitar la soledat de la gent gran impulsada pel dreamer Josep Maria Miró. Es tracta d'una aplicació per a la creació de xarxes de comunicació entre la persona gran (via tablet) i les persones de la seva confiança (via mobile App). El projecte ha estat premiat amb 5 milions d'euros de Bloomberg Philantropies i l'Ajuntament de Barcelona ha invertit 10 milions més per a un primer desplegament a 20.000 avis de la ciutat de Barcelona. També cal destacar Psious, dels dreamers Dani Roig i Xavier Palomer. L'app treballa en el tractament de fòbies mitjançant la realitat augmentada i ha captat diverses rondes de finançament. O Ikigai, la plataforma que converteix metges jubilats en mentors, impulsada per la dreamer Cristina Coll i Xavier Tarradellas.  

 

Galeria d'imatges

Anterior

Noves eines tecnològiques de gestió en els ensenyaments de Turisme

Següent

HUB4T, centre de formació permanent del TecnoCampus, rep un reconeixement com un dels "Trainer of the Year 2024" de la Unió Europea